• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

تقدير عوامل فيلم «حرير» از فاطمه معتمدآريا

از انسان‌ها بي‌مهري نديدم

الهام نداف

فريال بهزاد در رونمايي از جديدترين فيلم خود با عنوان «حرير» از فاطمه معتمدآريا بازيگر سينما و تئاتر تقدير كرد. در اين مراسم علاوه بر عوامل فيلم «حرير»، سيروس الوند، سيامك شايقي، احترام برومند، محمدعلي ابطحي و بهرام دهقاني نيز حضور داشتند و معتمدآريا را براي حضور روي سن بدرقه كردند.
پيش از قرار گرفتن فاطمه معتمدآريا، محمدعلي ابطحي در سخنان كوتاهي از اين بازيگر نام آشناي سينما تشكر كرد كه سال‌هاي سخت و بي‌مهري‌ها را تاب آورده و گفت: «هيچ كدام از اتفاقات افتاده در مورد اين بازيگر از جمله ممنوع‌التصويري و ممنوع‌الصدايي و توهين‌ها نمي‌تواند جاي او را در دل مردم بگيرد.»
فاطمه معتمدآريا نيز در پاسخ به تشويق پي در پي حاضران بعد از دريافت تقديرنامه خود، به خاطر مهري كه به او مي‌ورزند قدرداني كرد. او در پاسخ به بي‌مهري‌هايي كه ابطحي از آنها ياد كرده بود، گفت: «در تمام اين سال‌ها از هيچ انساني بي‌مهري نديدم و اگر بي‌مهري‌اي بوده، توسط غير آدم‌ها بوده است. من كاري با غير آدم ندارم و برايم مهم نيستند، انسان‌ها هستند كه ارزش دارند.»
معتمدآريا در ادامه اشاره كرد كه « تمام ارزش ما آدم‌ها به مهري است كه به همديگر مي‌ورزيم و اگر كسي اين مهر را نمي‌بيند بايد به حالش حسرت خورد و برايش دلسوزي كرد كه از اين نعمت بزرگ انساني محروم است.» او در پايان از حضور سيامك شايقي و سيروس الوند تشكر كرد و گفت كه نخستين تجربه‌هاي سينمايي خود را با اين دو كارگردان به دست آورده است. او همچنين از بهرام دهقاني كه نخستين فيلم اين بازيگر سينما را مونتاژ كرده، قدرداني كرد و گفت سينما را با دستان او آموخته است.»
در ادامه اين مراسم احترام برومند اشاره‌اي به دوستي ديرينه خود با فاطمه معتمدآريا كرد و گفت اين بازيگر را از 18 سالگي روي صحنه نمايش ديده است. به گفته برومند نخستين تجربه بازيگري معتمدآريا در تئاتر شكل گرفته و اين جاي خوشحالي دارد. او همچنين با اشاره به نمايش «يك جفت كفش براي زهرا» عنوان كرد: «نخستين بار سيمين «معتمدآريا» را با اين نمايش روي صحنه ديدم و با خودم گفتم عجب هنرپيشه‌اي متولد شده است. همين اتفاق هم افتاد و در تمام اين مدت شاهد رشد و بالندگي او در عرصه بازيگري بودم.»
برومند در بخشي از صحبت‌هاي خود اشاره‌اي به فريال بهزاد و سابقه سينمايي او كرد و گفت با همه مشقت‌ها در اين سال‌ها كنار آمد، فيلم ساخته و به كارش ادامه داده است. او بهزاد را يكي از عناصر تعيين‌كننده در سينماي كودك دانست.
سيامك شايقي نيز در اين مراسم روي سن حاضر شد و رو به مخاطبان گفت: «در ابتدا تشكر مي‌كنم از بهرام دهقان بزرگ كه در اين مراسم حضور دارد و يكي از بزرگان عرصه هنر كشور ما است. من و فاطمه معتمدآريا كارمان را تقريبا همزمان در سينما آغاز كرديم. ايشان قله‌هاي افتخار را در سينما فتح كرده‌‌اند و در آينده‌ هم اين اتفاق تكرار خواهد شد.»
او در ادامه گفت: خوشحالم براي ديدن فيلمي دعوت شدم كه تهيه‌كننده و كارگردانش از همكلاسي‌هايم بودند. شايقي، بهزاد را از فيلمسازان بي‌ادعايي توصيف كرد كه در اين سال‌ها كاركرده است، اما قدرش را ندانسته‌اند.
در بخشي از اين مراسم سيروس الوند نيز روي سن حاضر شد و در ابتداي سخنان خود به حضور محمد زرين‌دست در سالن اشاره كرد و گفت «زماني كه جوان‌تر بودم و در مطبوعات فعاليت مي‌كردم؛ با يكي از بزرگان سينما مصاحبه كردم كه بهروز وثوقي را كشف كرد و او محمد زرين‌دست بود. » زرين دست نيز با اداي احترام به حاضران در سالن مورد تشويق آنها قرار گرفت.
الوند در ادامه به دختر خود ماهور كه براي نخستين بار در سينما مقابل دوربين رضا ميركريمي در فيلم «دختر» حضور پيدا كرده، اشاره كرد و توضيح داد «او ميوه و محصول نهالي است كه سال‌ها پيش فاطمه معتمدآريا در سينماي ايران پرورش داده است.» به گفته الوند، معتمدآريا در سينماي ما يكي است و مثل او وجود ندارد. الوند در ميان حرف‌هايش به نقش معتمدآريا و خدمت او براي تغيير جايگاه زن در سينماي ايران نيز اشاره كرد: «بزرگ‌ترين خدمت او به سينماي ايران در دهه 60، پايان دادن به باور غلط كليشه‌اي نقش زن در سينماي آن دوره بود زماني كه زن نقش عروسك و مانكن را داشت، او اين باور غلط را در سينماي ايران از بين برد.»
در بخشي از اين مراسم، رضا منتظري، روابط عمومي فيلم حرير، سلام باران كوثري را كه بنا به دلايلي ترجيح داده بود در اين مراسم حاضر نشود به معتمدآريا رساند و همچنين پيام حسين سليماني بازيگر فيلم «مهرمادري» را خطاب به بازيگر فيلم «روسري آبي» خواند. سليماني در بخشي از اين پيام عنوان كرد زندگي را از معتمدآريا آموخته است: «از شما زندگي را آموختم، درست از لحظه‌اي كه 20 سال پيش سر به روي پايتان گذاشتم تا به حالا كه سر به سرتان مي‌گذارم و گاهي اذيت‌تان مي‌كنم. مادرم شما را مادر ديگر من مي‌داند و خودم بي‌شك شما را آنگونه دوست دارم كه هيچ‌كس را نداشته‌ام. بانو جان، قدرداني از شما كار سختي است و خواهد بود. امروز كساني كنارتان هستند كه ثابت كنند بزرگ بانوي سينما هرگز فراموش نخواهد شد.»
در پايان اين مراسم فريال بهزاد از همسر خود غلامرضا آزادي تهيه‌كننده «حرير» تشكر كرد و گفت موضوع اين فيلم درباره سلامتي است، چيزي كه در جامعه ما و به خصوص سينماي ايران كمتر به آن توجه مي‌شود و كمتر تهيه‌كننده‌اي حاضر است براي فيلمي با اين موضوع سرمايه‌گذاري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون