• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

چهره‌ها- خبرها

براي جنگ طولاني مدت در سوريه آماده‌ايم

رابرت مالي، معاون رييس‌جمهور امريكا و هماهنگ‌كننده امور خاورميانه و شمال آفريقا در كاخ سفيد گفت: اگر همكاري ميان روسيه و امريكا درباره سوريه شكست بخورد امريكا همچنان به مسلح كردن مخالفان سوريه ادامه خواهد داد، هرچند به خوبي درك مي‌كند اين مساله به طولاني شدن جنگ در سوريه منجر خواهد شد. وي در مصاحبه با مجله «فارن پالسي» گفت: واشنگتن آماده است هر كاري كه براي ممانعت از موفقيت و پيروزي نظام سوريه لازم باشد، انجام دهد. مالي گفت: اهداف مشخص مسكو و واشنگتن در سوريه مطابق است. روس‌ها گفتند كه مخالف انتقال سياسي قدرت نيستند اما آنها مي‌خواهند از نابودي نهادهاي حكومت و دودستگي در كشور و پيروزي تروريست‌ها جلوگيري كنند. روس‌ها از پايبندي به آتش‌بس حمايت مي‌كنند اما با اين مساله كه جبهه النصره از اين آتش‌بس سوءاستفاده كند مخالفند. ما نيز در اين دو نكته با آنها هم عقيده هستيم. اين مسوول گفت: امريكا مي‌خواهد با روسيه براي توقف حملات جنگنده‌هاي سوريه عليه غيرنظاميان و مخالفان همكاري كند و همچنين همكاري و هماهنگي براي مبارزه با داعش و النصره و روند سياسي را افزايش دهد.


دوست دارم يك زن رهبر بعدي سازمان ملل باشد

بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل در مصاحبه‌اي گفت: اكنون زمان آن رسيده كه بعد از رهبري هشت دبيركل مرد در سازمان ملل يك زن اين سمت را به عهده بگيرد. اين در حالي است كه از ميان 11 كانديدايي كه چشم به جانشيني بان كي مون دارند 6 تن مرد و 5 تن زن هستند. بان كي مون كه در 31 دسامبر دومين دوره دبيركلي پنج ساله‌اش در سازمان ملل پايان مي‌يابد تاكيد كرد اگرچه تمايل به دبيركلي يك زن دارد اما اين به عهده 15 عضو شوراي امنيت سازمان ملل است كه در اين‌باره تصميم بگيرند. اين شورا بايد كانديداي خود براي رهبري سازمان ملل را به مجمع عمومي سازمان ملل متشكل از 193 عضو ارايه دهد تا اين مجمع وي را تاييد كند. اين اظهارات بان كي مون در پاسخ به پرسشي در مورد امكان دبيركلي يك زن در سازمان ملل در جريان سفر چند روز پيش وي به كاليفرنياي امريكا مطرح شد. او در برنامه‌اي با حضور نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا تاكيد كرد كه زنان نيمي از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند و بايد قدرت پيدا كرده و به آنها فرصت‌هاي برابر داده شود. بان كي مون همچنين پس از اين برنامه در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفت: ما رهبران زن برجسته و متمايز زيادي در دولت‌هاي كشورهاي جهان يا ديگر سازمان يا حتي شركت تجاري و گروه‌هاي سياسي و هر جنبه‌اي از زندگي خود داريم و دليلي وجود ندارد كه يك زن دبيركل سازمان ملل نشود. وي بدون اشاره به نام خاصي تاكيد كرد رهبران زن با انگيزه و برجسته بسياري در جهان مي‌توانند تغيير واقعي در جهان به وجود آورند و مي‌توانند تعامل فعالي با ديگر رهبران جهان داشته باشند.


ورود مصر به بحران رياست‌جمهوري لبنان

سامح شكري، وزير خارجه مصر در ديدار با تمام سلام، نخست وزير لبنان اظهار داشت: شرايط منطقه عربي همبستگي بيشتر و درك اهميت حفظ كشور و توان‌هاي آن در تامين ثبات، امنيت و تماميت ارضي كشورهاي عربي و نيز تقويت همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي را مي‌طلبد و در شرايطي كه اين اتفاق نظر وجود دارد كه تفاهم و توافق عامل تحقق منافع مردم تمامي كشورهاي عربي است، نياز است كه تلاش‌هاي‌مان را براي تحقق تمامي اين اهداف افزايش دهيم. شكري افزود: ما در اين سفر دوباره بر اهتمام ملت و دولت مصر به شرايط لبنان تاكيد كرده و اعلام مي‌كنيم پيامدهاي درگيري‌ها در سوريه و فشارهاي ناشي از آن، فشاري كه لبنان از بابت اين درگيري‌ها متحمل مي‌شود، لزوم تلاش براي از بين بردن اين فشارها و ايجاد ثبات در منطقه را به نحوي كه فرصت ادامه تلاش‌هاي سياسي فراهم شود، درك مي‌كنيم. وزير خارجه مصر ادامه داد: ما براي تقويت روابط‌مان با تمامي گروه‌هاي سياسي لبنان و ايجاد بستري براي حصول توافق بيشتر تلاش مي‌كنيم زيرا اين تنها راه خروج از بحران كنوني و ايجاد ثبات و جلب حمايت براي اين مسير است. وزير خارجه مصر در ادامه از اين سفر ابراز خرسندي كرد و گفت: اميدوارم در اين سفر ارتباطات و تماس‌هاي بيشتري با همه گروه‌هاي سياسي لبنان داشته باشم و اين سفر آغاز افزايش ارتباطات ميان مصر و لبنان در تمامي سطوح باشد. شكري بعد از ديدار با جبران باسيل، وزير خارجه لبنان گفت: ما نگران بحران رياست‌جمهوري لبنان هستيم و حل اين مساله منوط به توافق گروه‌هاست و با توجه به تعدد طوايف در لبنان اين اقدامي سخت است اما مصر آماده ارايه هر گونه حمايت لازم براي توافق و تفاهم لبناني‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون