• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3602 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ مرداد

وزير بهداشت: بخش خصوصي در حوزه سلامت ضعيف است

اعتماد| كمتر از يك سال به پايان فعاليت رسمي دولت يازدهم باقي مانده و يكي از محبوب‌ترين وزراي دولت كه طي ماه‌هاي گذشته از سوي منتقدان و كارشناسان حوزه سلامت زير ذره بين انتقاد و مخالفت قرار گرفت، حالا روي اعتراض را به سمت بخشي معطوف كرده كه مي‌توانستند جايگاه كشور را در حوزه سلامت به دليل سرمايه مستقلي كه در جيب دارند، به نقطه‌اي برسانند كه تاثير آن، حداقل در كاهش مشكلات مردم؛ هدفي كه اولويت اول وزير بهداشت و رييس دولت يازدهم بود، ملموس باشد. اما به زعم سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، تا امروز و طي سه سال گذشته چنين اتفاقي نيفتاده است. «بخش خصوصي در حوزه سلامت ضعيف بوده است.» اين جمله‌اي است كه قاضي‌زاده‌هاشمي روز گذشته در هفدهمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: «حوزه سلامت از حوزه‌هايي است كه نياز زيادي به سرمايه‌گذاري دارد و معتقدم ما در وزارت بهداشت در همكاري با بخش خصوصي از دستگاه‌هاي موفق بوده‌ايم اما با تمام تلاش‌هاي انجام شده، همچنان مشاركت بخش خصوصي در حوزه سلامت نياز به گسترش دارد. سال‌هاي گذشته فرصت سوزي‌هايي در مورد سرمايه‌هاي سرگردان حوزه سلامت اتفاق افتاد اما در كل دولت بناي رقابت با بخش خصوصي را ندارد. تجارت سلامت در كشورهاي پيشرفته دو برابر تجارت نفت و گاز است. اين نسبت‌ها را با كشور خود مقايسه كنيم؛ سهم اين تجارت در ايران تقريبا هيچ است. البته برخي مشكلات براي حضور بخش خصوصي همواره وجود داشته ولي بخش خصوصي به جز مواردي كه خود پزشكان به آن ورود كرده‌اند، به شكل مطلوب عمل نكرده در حالي كه انتظار ما بيش از اين است.» ضعف صنعت داروي ايران، طي سه سال گذشته به دفعات مورد انتقاد وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو قرار گرفته و مهم‌ترين دليل اين انتقاد هم از دست رفتن بازارهاي بين‌المللي و سطح منطقه به دليل تمركز صنعت داخلي بر بازار داخلي به جاي توجه به اهميت صادرات بوده است. قاضي‌زاده هاشمي روز گذشته بخش مهمي از انتقادات خود را باز هم متوجه صنعت دارو كرد و گفت: «صنعت دارو بازسازي نشده و شايد يكي از دلايل اين امر حضور كمتر بخش خصوصي بوده است.
در سه سال گذشته انتظار مي‌رفت صادرات در بخش دارو هفت الي هشت برابر افزايش يابد. ما بازارهاي زيادي در منطقه ايجاد كرده‌ايم ولي از آن استفاده نشده و فرصت‌هاي خوب در روسيه، آسياي ميانه و عراق و برخي كشورهاي ديگر داشتيم كه شايد حاصل آن صادراتي كمتر از 50 ميليون دلار باشد.
 واقعيت اين است كه بخش خصوصي در حوزه دارو خوب عمل نكرده اگرچه ممكن است فضا براي آنها فراهم نشده باشد ولي هرجايي هم كه فضايي فراهم شده، خوب عمل نشده است. قرار بود بسياري از شركت‌هاي دارويي به بخش خصوصي واگذار شود اما اين اتفاق نيفتاده چرا كه بخش خصوصي ما مي‌ترسد. گفته مي‌شود عرضه در بخش دارو بيشتر از تقاضا است. اين موضوع تقصير شماست چرا كه تاكنون براي عرضه محصولات توليدي در بخش دارو پايتان را از كشور بيرون نگذاشته‌ايد. من به عنوان وزير بهداشت چه كاري مي‌توانستم انجام دهم كه انجام ندادم؟ ما از امكانات براي ايجاد بازار استفاده كرديم ولي واقعيت اين است كه بخش خصوصي ما خيلي ضعيف است. الان در دوره پسابرجام قرار داريم اما سال 92 هم كه در اتاق حضور يافتم همين حرف‌هايي را مي‌شنيدم كه امروز مي‌شنوم. »
 ديروز همچنين پس از گذشت يك دوره زماني قابل توجه از مناقشات جامعه پرستاري و مسوولان وزارت بهداشت، وزير بهداشت در نخستين نشست مشترك منتخبان دوره چهارم نظام پرستاري شركت كرد و با تاييد كمبود شديد نيروي پرستاري در كشور از موافقت با واگذاري تصدي‌گري‌ها به سازمان نظام پرستاري خبر داد و خواستار استمرار جلسات با شوراي‌عالي و سازمان نظام پرستاري در ماه‌هاي باقي مانده دولت يازدهم شد.
 مهر گزارش داد كه از جمله بحث‌هاي مطرح در اين نشست كه بايد از آن به نشست آشتي و تفاهم مسوولان حوزه پرستاري و وزارت بهداشت ياد كرد، تاييد اقدامات و خدمات مناسب وزارت بهداشت از سوي نمايندگان جامعه پرستاري، اهميت همكاري مشترك تيم پزشكي و پرستاري و لزوم رفع تنش‌هاي ايجاد شده درماه‌هاي گذشته، اهميت حفظ كرامت همه اعضاي تيم درمان، اعلام آمادگي جامعه پرستاري براي تمام برنامه‌ها و سياست‌هاي وزارت بهداشت و تاييد طرح تحول نظام سلامت به عنوان يك معماري در حوزه سلامت بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون