• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

انتخاب رييس جديد اتاق ايران در شهريور

 

 

با نزديك شدن به روز جلسه هيات نمايندگان اتاق ايران، گمانه‌زني‌ها درباره جانشين احتمالي محسن جلال‌پور، رييس مستعفي اين اتاق، افزايش يافته است. البته هنوز كسي خود را به‌طور رسمي كانديداي اين سمت نكرده ولي از مسعود خوانساري رييس فعلي اتاق تهران و غلامحسين شافعي رييس سابق اتاق ايران، به عنوان جدي‌ترين گزينه‌ها براي دستيابي به اين سمت نام برده مي‌شود.

روز 24 خرداد ماه سال 1394 كه جلال‌پور براي يك دوره به رياست اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران رسيد، كمتر كسي فكر مي‌كرد كه كمتر از 14 ماه در اين سمت باقي بماند و سپس با استعفايي كه ابهامات زيادي داشت، به دوره رياست خويش پايان دهد؛ اما در 9 مرداد ماه اين اتفاق افتاد تا فعالان بخش خصوصي براي سر و سامان دادن مجدد به پارلمان خود مجبور به اتخاذ تصميمات جديدي شوند. در اين ميان برخي دليل اين تصميم جلال‌پور را به اختلافات او با نزديكان حسن روحاني مرتبط مي‌دانند و عده‌اي ديگر هم دليل اين كار را بيماري جلال‌پور مي‌دانند.

در اتاق ايران هم، مانند هر تشكل ديگر، با اعلام استعفاي رييس، گمانه‌زني‌هاي غير‌رسمي در رابطه با جانشينان احتمالي و گزينه‌هاي احتمالي داغ شده است. تاكنون اسامي بسياري از اعضاي هيات رييسه اتاق‌هاي شهرستان‌هاي مختلف به عنوان جايگزين‌هاي جلال‌پور مطرح شده اما اعضاي اتاق از اظهارنظر رسمي در اين باره خودداري كرده و در كنار آن گمانه‌زني‌ها را رد مي‌كنند. با نزديك شدن به 31 مرداد ماه كه نخستين اجلاس هيات نمايندگان اتاق ايران پس از استعفاي جلال‌پور خواهد بود، حواشي پيرامون اين اتفاق داغ‌تر و واكنش فعالان اتاق محافظه‌كارانه‌تر مي‌شود. اما با همه اين تفاسير تاكنون از مسعود خوانساري رييس فعلي اتاق تهران و نايب‌رييس دوم جلال‌پور و غلامحسين شافعي رييس سابق اتاق ايران، به مثابه دو گزينه جدي و احتمالي رياست آينده اتاق ايران ياد مي‌شود.

شافعي پيش‌تر و در زمان رياست محمد نهاونديان در اتاق ايران، معاون او بود و البته پس از او، شافعي بود كه به رياست اتاق رسيد. شافعي كه عضو اتاق مشهد است، در ميان نمايندگان شهرستاني اتاق ايران مقبوليت دارد. از سوي ديگر مسعود خوانساري، رييس فعلي اتاق تهران، در پايتخت با اقبال نسبتا خوبي رو به‌رو است ولي آن طور كه از شواهد برمي‌آيد تمايل چنداني ندارد كه جانشين جلال‌پور شود ولي بعيد به نظر مي‌رسد كه اگر با اصرار اطرافيان مواجه شود، از كانديداتوري صرف نظر كند.

علاوه بر اين، آنچه برخي از فعالان اتاق بازرگاني را دو دل كرده، شايعاتي است كه خبر از كانديداتوري عده‌اي از مديران مطرح دولتي مي‌دهد. مديراني كه اگر در پروسه انتخابات شركت كنند، بعيد است بتوانند راي لازم را كسب كنند؛ چرا كه مساله استقلال از دولت براي بخش مهمي از فعالان اتاق، تبديل به يك شاخص هويتي شده است.

انتخاب رييس با حداكثر آرا

علاء ميرمحمد صادقي، يكي از اعضاي قديمي اتاق ايران در رابطه با اين مساله به «اعتماد» گفت: مساله استعفاي آقاي جلال‌پور در اتاق ايران مطرح شد و اعضا مصلحت ديدند كه در روز 31 شهريور، كه جلسه هيات نمايندگان اتاق تشكيل مي‌شود، استعفاي او قرائت شود و حتي‌الامكان در جلسه بعدي هيات نمايندگان كه در 28 شهريور برگزار مي‌شود، جانشين انتخاب شود. در اين ميان برخي از دوستان اعتقاد داشتند كه احتمال دارد اين فاصله براي انتخاب رييس زياد باشد و ضرورت دارد زودتر اين اتفاق بيفتد. به همين دليل در جلسه مرداد ماه، راي‌گيري شود تا اگر تصميم‌گيري براي انتخابات زودتر باشد، 14 شهريور ماه انتخابات مربوط به جايگزين آقاي جلال‌پور انجام شود.

ميرمحمد صادقي در مورد جانشين جلال‌پور گفت: اسامي مختلفي سر زبان‌ها است. اما بايد بدانيم رياست اتاق ايران مسووليت سنگيني است و رييس بايد توان كافي را داشته باشد تا مسائل را حل كند. اين يك پست تشريفاتي نيست و بنابراين مشاوره‌هايي در اتاق تهران و شهرستان‌ها آغاز شده كه يك فرد اصلح انتخاب شود. اگر قرار باشد من توصيه‌اي داشته باشم، خواهم گفت كه رييس آينده هر كس كه هست، با رايي بيش از 300 راي انتخاب شود و هر كس از اين پروسه بگذرد حتما فرد اصلح خواهد بود و هنگامي كه با اقبال اعضا رو به‌رو شود، به طبع با آرامش خيال و قدرت مي‌تواند فعاليت‌هاي خود را آغاز كند.

او با تكذيب كانديداتوري خود گفت: هر چند در برخي رسانه‌ها نام من آمده است ولي من هيچ آمادگي براي اين سمت ندارم و فكر مي‌كنم افراد ديگري هستند كه از من بهتر مي‌توانند منافع بخش خصوصي را پيش بگيرند و هر كسي كه انتخاب شود حتما مورد حمايت من و ديگر اعضا هم قرار مي‌گيرد. اين عضو قديمي اتاق بازرگاني، در رابطه با كانديداتوري احتمالي مسعود خوانساري گفت: او در اتاق تهران موفق بوده و اداره امور تسهيل شده ولي اگر رييس اتاق ايران شود، مشغله‌هايش بيشتر خواهد شد كه در نتيجه يا بايد جانشيني براي ايشان در اتاق تهران انتخاب شود يا حداقل فردي به معاونت وي در اتاق تهران برسد كه بتواند مشكلات اتاق تهران را برطرف كند. در اين صورت مي‌توان اميدوار بود كه جناب مهندس خوانساري در مسووليت جديد خود با مشكل رو به‌رو نشود. او درباره زمان برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني ايران گفت: در جلسه 31 مرداد ماه اين موضوع بررسي مي‌شود و احتمالا يا در 14 شهريور يا در 28 شهريور رييس جديد اتاق ايران انتخاب خواهد شد. رييس بايد اهميت جايگاه اتاق را درك كند.

پدرام سلطاني عضو هيات رييسه اتاق ايران و تهران در رابطه با گزينه‌هاي احتمالي جانشيني جلال‌پور به «اعتماد» گفت: هيچ‌كدام از گزينه‌هايي كه مطرح شدند تاكنون اعلام كانديداتوري نكردند و به همين دليل از نظر من اينها تنها احتمالات است كه قابل اتكا نيستند.

سلطاني ادامه داد: بايد توجه داشت كه سمت رياست اتاق ايران، سمت كوچكي نيست و از قضا رييس اتاق زمان زيادي را براي حل و فصل امور مي‌گذارد. اتاق بازرگاني جايگاه مهمي در ميان فعالان بخش خصوصي دارد و تلاش‌هايي كه در اين تشكل مي‌شود، مي‌تواند منجر به بهبود اقتصاد كشور و اصلاحات ساختاري شود. درنتيجه هر تعداد كه كانديداي رياست باشند، پيش از هر چيز بايد اهميت اين جايگاه را بدانند تا بتوانند در يك پروسه زماني مشخص، به اهداف و برنامه‌هاي اتاق جامه عمل بپوشانند.

او در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال كانديداتوري مديران دولتي براي جايگزيني با جلال‌پور گفت: همان‌طور كه پيش‌تر گفتم بايد كسي رييس اتاق شود كه زمان كافي داشته باشد و مديران دولتي دغدغه‌ها و مشغله‌هاي متعددي دارند. همچنين زيبنده هم نيست كه پارلمان بخش خصوصي، يك مدير دولتي را به رياست خود بگمارد. درنتيجه مديران دولتي كه خود به جايگاه ويژه بخش خصوصي آگاه هستند، از چنين اقدامي خودداري خواهند كرد و براي بخش خصوصي بستر فعاليت را فراهم مي‌كنند.

پارلمان بخش خصوصي توسط بخش خصوصي اداره خواهد شود

از سوي ديگر سيده فاطمه مقيمي، منشي هيات رييسه اتاق تهران هم در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن رد شايعات گفت: تاكنون هيچ كس براي رياست اتاق ايران كانديداتوري خود را اعلام نكرده است و به همين دليل هنوز نمي‌توان در اين باره صحبتي كرد. گمانه‌زني ناشي از حدسيات يك فرد است و هر چند برخي از اين حدسيات مي‌توانند عملي شوند ولي به هيچ عنوان نمي‌توان بر آنها صحه گذاشت؛ چرا كه به هر حال صحبت كردن بر اساس گمانه‌زني‌ها مي‌تواند به فضاي سالم آسيب بزند.

او با تاكيد بر اينكه رييس آينده اتاق ايران بايد حمايت گسترده‌اي را در بدنه اتاق داشته باشد، تصريح كرد: بايد رييس با آراي بالا انتخاب شود تا بتواند با قدرت و اعتماد به نفس فعاليت خود را آغاز كند و با راي بالايي كه از اعضا مي‌گيرد با قوت قلب، به رفع و رجوع مشكلات بپردازد. من از اين پروسه حمايت مي‌كنم و اميدوارم با شروع پروسه انتخاب رييس اتاق ايران، اين اتفاق هم بيفتد.

مقيمي خاطرنشان كرد: در اين ميان اشاره به يك نكته ضروري است. اتاق بازرگاني، پارلمان بخش خصوصي است و خواسته ما از تمام مديران محترم دولتي اين است كه اجازه بدهند هر بخش پارلمان خود را اداره كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون