• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

اعطاي بيش از 129 هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش‌هاي اقتصادي

تسهيلات پرداختي بانك‌ها طي چهار ماهه سال 1395 به بخش‌هاي اقتصادي مبلغ 1/1295 هزار ميليارد ريال است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل، مبلغ 4/355 هزار ميليارد ريال (معادل 8/37درصد) افزايش داشته است.

به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، براساس نمودار زير سهم تسهيلات پرداختي در قالب سرمايه در گردش به تمام بخش‌هاي اقتصادي طي چهار ماهه سال جاري مبلغ 1/878 هزار ميليارد ريال معادل 8/67 درصد كل تسهيلات پرداختي است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 2/262 هزار ميليارد ريال معادل 6/42درصد افزايش داشته است. سهم تسهيلات پرداختي بابت تامين سرمايه در گردش بخش صنعت و معدن در چهار ماهه سال جاري معادل 2/331 هزار ميليارد ريال بوده است كه حاكي از تخصيص 7/37درصد از منابع تخصيص يافته به سرمايه درگردش تمام بخش‌هاي اقتصادي (مبلغ 1/878 هزار ميليارد ريال) است.

ملاحظه مي‌شود از 8/375 هزارميليارد ريال تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل 1/88درصد آن (مبلغ 2/331 هزار ميليارد ريال) در تامين سرمايه در گردش پرداخت شده است كه بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تامين منابع براي اين بخش توسط بانك‌ها در سال جاري است. شايان ذكر است كه همچنان بايد در تداوم مسير جاري ملاحظات مربوط به كنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي كل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان خلق پول بانك‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود كفايت سرمايه بانك‌ها، كاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانك‌ها، افزايش بهره‌وري بانك‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانك‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يك ابزار مهم در تامين مالي طرح‌هاي اقتصادي (ايجادي) توجه ويژه‌اي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون