• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3603 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۸ مرداد

ديپلمات كره شمالي در لندن ناپديد شد

گروه جهان| شايد كمتر كسي از شرايط داخلي كره‌شمالي اطلاع داشته باشد. خبرنگاراني كه به اين كشور مي‌روند تنها در محل‌هايي حضور پيدا مي‌كنند كه به طور كامل نمي‌توانند از شرايط واقعي كشور باخبر شوند. شايد بهترين اطلاعات را مي‌توان از افرادي دريافت كرد كه مي‌توانند به خارج از اين كشور فرار كنند و خود را به مرزهايي دور از كره شمالي برسانند. در طول سال‌هاي اخير نيز تنها راه خروج از اين كشور به صورت عادي فراهم نبوده كه افرادي كه توانستند از كشور فرار كنند يا جان خود را براي فرار از مرز به خطر انداختند تا خود را به محلي خارج از كره شمالي برسانند و اينكه در قالب تيم‌هاي ورزشي زماني كه از كشور خارج شدند ديگر به اردوي تيم بازنگشتند و در همان كشور پناهنده شدند. اما حالا نوع ديگري از پناهندگي مسوولان كره شمالي در حال رواج پيدا كردن است. خبرها حاكي از آن است كه معاون سفير كره شمالي در لندن به همراه خانواده خود از سفارت خارج شده و به قصد پناهندگي ناپديد شده‌اند. به گزارش بي‌بي‌سي اين ديپلمات كهنه‌كار كره‌اي تائه‌يونگ هو نام دارد كه معاون و مشاور سفير كره شمالي در لندن به حساب مي‌آمد.

شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين ديپلمات اقدام خود را به صورت دقيق برنامه‌ريزي كرده و قصد دارد تا در كشوري ثالث پناهنده شود. اما هنوز مشخص نيست كه اين كشور، انگلستان باشد يا نه. در رسانه‌هاي كره جنوبي اصطلاح كشور ثالث به اين معني به كارگرفته مي‌شود كه او نه ديگر به كره شمالي بازمي‌گردد و نه در كره جنوبي پناهنده مي‌شود. با اين وجود يك مقام رسمي سفارت كره شمالي در لندن به رسانه‌ها اعلام كرده است كه اين رويداد كاملا اتفاقي و ناگهاني رخ داده است. به گفته مقام‌هاي سفارت كره شمالي تماس‌ها به تائه به يك پيامگير صوتي هدايت مي‌شود.

گفتني است فرار تائه در حالي رخ مي‌دهد كه دوازده پيشخدمت يك رستوران كره شمالي نيز كه چندي پيش به چين سفر كرده بودند در سال جاري به كره جنوبي پناهنده شدند. يك مقام رسمي در وزارت اتحاد كره جنوبي نيز روز چهارشنبه اعلام كرد كه اين پيشخدمت‌ها در يك دوره طولاني تحقيقات قرار داشتند كه پس از به پايان رسيدن آن وارد جامعه عادي خواهند شد.

تعداد فرار از سوي كره شمالي به جنوبي در سال جاري ميلادي تاكنون به 814 نفر رسيده كه اين روند سالانه بالغ بر پانزده درصد رشد را نشان مي‌دهد. همچنين چند ديپلمات از كره شمالي در طول دوسال گذشته به كره جنوبي پناهنده شدند و يكي ديگر از آنها نيز به تايلند پناهنده شده كه طبق گزارش خبرگزاري يونهاپ اطلاعات فراواني از كره شمالي به همراه دارد. با اين وجود از سال 2011 كه زمان به قدرت رسيدن كيم جونگ اون بود، ميزان فراريان به سمت مرزهاي چين كاهش پيدا كرده است. اما به گفته پارك لينك، عضو يك سازمان غيردولتي در امور فراريان كره شمالي به فاكس نيوز گفت: در حالي كه فرارها از زمان به قدرت رسيدن كيم جونگ اون به مرز چين كاهش پيدا كرده اما شاهد آن هستيم كه فرار مقامات استراتژيك مهم و سياسي بيشتر شده است.

با اين وجود در ميان مسوولاني كه تاكنون فرار كرده‌اند تائه در ميان رسانه‌هاي انگليسي شناخته شده‌تر بود و نقطه تماس خبرنگاران بريتانيايي براي سفر به پيونگ يانگ به حساب مي‌آمد. سخنگوي وزارت كره جنوبي نيز گفت كه نمي‌تواند فرار او را تاييد كند.

سازمان اطلاعات مركزي ايالات متحده نيز گفت كه هيچ نظري در اين خصوص نخواهد داد. گفتني است تائه در نزديكي سفارت كره شمالي در حومه لندن زندگي مي‌كرد و به طور مرتب در جلسات احزاب كمونيست بريتانيا حاضر مي‌شد و سخنراني‌هاي مهيجي در دفاع از كره شمالي انجام مي‌داد. لازم به ذكر است كه تائه يونگ بيش از 10 سال روي مسائل انگلستان و اتحاديه اروپا كارانجام داده و يك ديپلمات قديمي به حساب مي‌آيد. او همچنين به‌شدت در رسانه‌ها فعال بود تا بتواند در خصوص شرايط كره شمالي توضيح دهد. به نوشته روزنامه گاردين، پسر تائه كه 19 سال سن دارد در كالج امپريال لندن به مطالعه رياضي و علوم كامپيوتري مشغول است. در جست‌وجو‌هاي آنلاين نشان مي‌دهد كه پسر تائه به طور منظم بازي كانتر بازي مي‌كرده كه نام كاربري او كره شمالي بهترين كره است، بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون