• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3616 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور

پيام عارف به دولت

وقت تغيير است!

رييس فراكسيون اميد، مطالبه‌ها و گلايه‌هاي اصلاح‌طلبان را به دولت انتقال داد

روز پنجشنبه نشست سراسري شوراي نمايندگان انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در تهران برگزار شد؛ نشستي كه در آن محمدرضا عارف براي نخستين بار نقدهاي بي‌پرده‌اي را نسبت به دولت مطرح كرد تا ديگر اصلاح‌طلبان حاضر در نشست نيز محافظه‌كاري را كنار گذاشته و شفاف‌تر از قبل نسبت به آنچه در كشور مي‌گذرد، اظهارنظر كنند. در كنار نقدهاي عارف به دولت حسن روحاني او يك خبر مهم براي اصلاح‌طلبان نيز داشت و در حاشيه اين نشست خبر از تغيير احتمالي رييس و هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان داد. محمدرضا عارف در نشست سراسري شوراي نمايندگان انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها اظهار كرد: مهم‌ترين دستاورد اصلاحات در سال ۹۴، تشكيل شوراي عالي سياستگذاري و رسيدن به يك ائتلاف فراگير بود. ما هيچگاه دنبال سهم‌خواهي نبوديم و توانستيم به آرزوي وحدت دست يابيم. دستاورد ديگر ما ايجاد ائتلاف با حاميان دولت بود. ما با اين ائتلاف به اقدامات خود در خرداد ۹۲ مشروعيت بخشيديم. نتيجه انتخابات خرداد ۹۲ متعلق به اصلاحات بود كه آن دستاورد بايد حفظ مي‌شد. البته ائتلاف ۹۴ براي اصلاحات هزينه داشت و بعضي اقدامات ما سوالاتي را براي جوانان اصلاح‌طلب ايجاد كرد. ما در اين ائتلاف برخي چهره‌هاي حزبي اصلاحات را كنار گذاشتيم و اصلاحات به خاطر رويكرد خود يعني عقلانيت و آرامش اين هزينه را تحمل كرد. ما نشان داديم عقلانيت، اعتدال و آرامش نه شعار بلكه راهبرد ما بود كه اين اقدام ما هم با استقبال مردم روبه‌رو شد به گونه‌اي كه راي مردم ايران براي تحليلگران سياسي ناباورانه بود.
رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: ما سپس نام ائتلاف را اميد گذاشتيم و فراكسيون اميد را ايجاد كرديم و شعار محوري خود را اميد، آرامش و رونق اقتصادي انتخاب كرديم. اين فراكسيون هم روند خوبي را چه در رابطه با طرح‌ها و لوايح و چه در رابطه با انتخاب نمايندگان در شوراهاي عالي داشت. در پيشبرد و در انتخاب نمايندگان در شوراي عالي ما دستاوردهاي خوبي داشتيم كه از نظر رقيب باوركردني نبود.
ريشه‌يابي حمله به فراكسيون اميد
عارف با بيان اينكه به همين دليل حملات به فراكسيون اميد تشديد شد، تصريح كرد: حملات دو هفته اخير به فراكسيون اميد بي‌دليل نيست زيرا ما توانستيم دو نفر از اعضاي اين فراكسيون را به عنوان ناظر در كميسيون ماده ۱۰ احزاب انتخاب كنيم. از دو ساعت بعد از اين اتفاق حملات به فراكسيون اميد در فضاي مجازي آغاز شد. البته شعار ما آرامش و اميد است اما جرياني مي‌خواهد فراكسيون اميد را در جايگاه اپوزيسيون قرار دهد. هر چند من بارها مطرح كردم كه ما جريان اصلي و اصيل انقلاب و نظام هستيم اما بايد خيلي هم مراقب باشيم كه در جايگاه اپوزيسيون قرار نگيريم. ما به رقابت سالم از طريق صندوق‌هاي راي اعتقاد داريم. حرف‌هاي تند زدن و ايجاد محبوبيت كاذب كوتاه‌مدت كار ساده‌اي است ولي ما اين كار را كم لطفي به جواناني مي‌دانيم كه كارنامه خوبي در درك شرايط موجود كشور دارند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به انتخابات ارديبهشت ۹۶ تاكيد كرد: انتخابات شوراها به اندازه انتخابات رياست‌جمهوري براي ما اهميت دارد. ما بايد همان مسيري كه در اسفند ۹۴ طي كرديم را ادامه دهيم. در سال ۹۲ يك فضاي نااميدي وجود داشت اما ما موفق شديم و اتفاق خوبي افتاد و در سال ۹۴ ما در شرايط بهتري موفق شديم و توانستيم به خيال خام بستن پرونده اصلاحات پايان دهيم.
پاسخ به منتقدين اصلاح‌طلب
طي هفته‌هاي گذشته برخي اصلاح‌طلبان نسبت به ساز و كار در نظر گرفته شده براي شوراي عالي انتقاداتي داشتند كه عارف در سخنراني خود به آنها نيز پاسخ داد. عارف با تاكيد بر اينكه ما بايد انسجام خود را حفظ كنيم، گفت: خواهش من از درون جبهه اصلاحات اين است كه قدر انسجام را بدانند. ما اگر دچار غرور و خودبزرگ‌بيني شويم، گرفتار خواهيم شد. من انتقادات احزاب اصلاح‌طلب را مي‌پذيرم و معتقدم عملكرد شوراي عالي سياستگذاري بايد نقد شده و اشكالات آن برطرف شود. اما بايد بپذيريم كه فقط يك شورا و يك مركز فرماندهي داشته باشيم. يادمان نرود سال ۹۰ در انتخابات مجلس چه جايگاهي داشتيم. يادمان نرود سال ۸۴ چه اتفاقي افتاد. براي حفظ انسجام هم بايد آستانه تحمل خود را افزايش دهيم. در مقطع فعلي حركت جبهه‌اي لازم است و همه بايد در اين مسير گام‌برداريم. ما اگر خوب عمل كنيم مردم هم با ما خواهند بود زيرا معتقدم اكثر مردم گفتمان اصلاحات را پذيرفته‌اند.
نقد شفاف دولت
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: احساس مي‌شود در خيلي از دستگاه‌ها شعار تغيير كه مردم به آن در اسفند ۹۴ راي دادند، درك نشده است. برخي دستگاه‌هاي اجرايي در هفته‌هاي اول مجلس بسيار فعال بودند و گله ما اين است چرا آنها در راستاي مطالبات مردم فعاليت خود را مديريت نمي‌كنند. مردم خواهان تغيير در نگرش‌ها هستند. ۵۰ يا ۶۰ درصد مديران دستگا‌ه‌ها متعلق به دوران گذشته هستند كه با دولت همراهي نمي‌كنند. رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه بحث استيضاح برخي وزرا توسط دوستان ما بحق مطرح است، گفت: چرا برخي مديران كه به بهانه وجود مجلس نهم در ابتداي دولت سركار آمدند، تغيير نكردند؟ چه تلاشي براي تغيير فضاي امنيتي دانشگاه‌ها انجام شده است؟ موضع ما اين است كه هر گروه دانشجويي بايد براي فعاليت ميدان داشته باشد. نبايد فضا براي يك طرف بسته شده و طرف ديگر كاملا آزاد باشد. وزارت علوم پاسخ دهد چرا به درخواست براي تاسيس اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي پاسخ نمي‌دهند. البته اصلاحاتي در درون دانشگاه‌ها انجام شده اما اين اصلاحات كافي نيست. من معتقدم دانشجو بايد در دانشگاه آزاد باشد تا حرف و نظر خود را بيان كند. نماينده مردم تهران همچنين خاطرنشان كرد: ببينيد در زمينه كنسرت‌ها چه جرياني را به راه انداختند. مبنا بايد مر قانون باشد و همه دستگاه‌ها مر قانون را اجرا كنند. با چه اختياري اجازه نمي‌دهند كنسرت در يك شهر برگزار شود. عارف تاكيد كرد: البته مهم‌ترين مساله مردم را معيشت و اشتغال جوانان مي‌دانيم و آن را در مجلس به صورت جدي دنبال مي‌كنيم. البته تحقيق و تفحص را هم جدي مي‌دانيم زيرا متاسفانه فساد اقتصادي در اغلب دستگاه‌هاي ما ريشه دوانده است. ما هر جا احساس نياز كنيم تحقيق و تفحص را دنبال كرده و آن را هم سياسي نمي‌كنيم. وي در پايان با اشاره به اينكه دولت پيام تغيير در اسفند ۹۴ را درك كرده و به آن عمل كند، گفت: اگر دولت عمل كند بهتر از اين است كه مجلس از اختيارات قانوني خود استفاده كند. ما همواره نقطه نظرات خود را دوستانه به وزرا منتقل مي‌كنيم، صبر هم داريم اما انتظار عمل از سوي دولت هم داريم.
تعطيلي دفاتر انجمن اسلامي مدرسين در دولت قبل
محسن رهامي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها نيز در اين مراسم به سخنراني پرداخت و مشخصا از تداوم وضعيت دولت قبل در دولت روحاني انتقاد كرد. او با بيان اينكه انجمن اسلامي هم يك تشكل دانشگاهي و هم يك حزب سياسي است كه از كميسيون ماده 10 احزاب مجوز فعاليت گرفته است، اظهار كرد: در اثر فشارهاي هشت سال حاكميت قبلي در بسياري از مناطق، دفاتر تشكيلاتي ما تعطيل شده بود هنوز هم برخي دفاتر ما تعطيل است به طور مثال دانشگاه تهران همچنان دفتر ما را تحويل نداده است. ما دنبال فعال كردن دفاتر خود هستيم و با برگزاري جلسه در استان‌هاي مختلف مقدمات فعال شدن دفاتر خود را آماده كرده‌ايم. اكنون دفاتر ما در اراك، قم و اصفهان راه‌اندازي شده است و انجمن اسلامي، مدرسين دانشگاه‌ها در حال بازسازي خود است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه ما دنبال توسعه تشكل خود در دانشگاه آزاد هم هستيم، تصريح كرد: در اين راستا با آيت‌الله هاشمي هم ديدار داشته و درخواست كرده‌ايم كه زمينه را براي فعال شدن انجمن اسلامي مدرسين در دانشگاه آزاد فراهم كنند. ما دنبال عضوگيري از همه دانشگاه‌هاي كشور هستيم. در اين زمينه رييس دفتر نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها هم با ما همكاري داشته ولي انتظار ما همكاري بيشتري در اين زمينه است. رهامي همچنين با اشاره به سابقه فعاليت‌هاي سياسي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها از دهه 60 خاطرنشان كرد: در طول اين سال‌ها همواره ما نقش محوري در جبهه اصلاحات داشته‌ايم. انجمن اسلامي در سال 92 جزو تشكيلات حكميت ميان روحاني و عارف بود و در انتخابات شوراي شهر چهارم و انتخابات مجلس در سال 94 نقش فعالي داشتيم. كميته رايزني شوراي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان نيز در اختيار ما بود و ما با نهادهاي حاكميت مثل نهاد رهبري، شوراي نگهبان و مجلس خبرگان گفت‌وگو و رايزني داشتيم كه اين گفت‌وگوها هم بسيار موثر بود. وي با تاكيد بر اينكه بايد براي انتخابات 96 هم فعاليت جدي داشته باشيم از اعضاي استاني اين تشكل خواست كه نقش ريش‌سفيدي را براي ايجاد هماهنگي ميان نيروهاي اصلاح‌طلب فراهم كند. دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در پايان خاطرنشان كرد: اين انجمن در زمينه مسائل فرهنگي از جمله نشست با دانشجويان يا برگزاري تريبون‌هاي آزاد نيز نقش داشته است و ما يك تقويم سازماندهي شده فراهم كرده‌ايم تا براساس آن با نمايندگان مجلس در حوزه‌هاي كارشناسي و تخصصي جلسه داشته باشيم و براي مسائل مختلف راه‌حل ارايه كنيم.
دفاع از عملكرد فراكسيون اميد
ديگر سخنران اين جلسه محمود صادقي، نماينده تهران و عضو هيات رييسه فراكسيون اميد بود كه گفت: نمايندگان فراكسيون اميد در ابتداي كار تجربه كافي نداشتند و تازه‌وارد تلقي مي‌شدند و شايد نتوانستند تاثيرگذاري كامل را در انتخابات هيات رييسه فراكسيون داشته باشند و فرصت كافي نبود تا بتوانيم به اهداف خود دست پيدا كنيم اما در ادامه كار به انسجام خود رسيديم و ثمرات آن را در انتخابات ناظران مجلس ديديم چنانچه آقاي ميرزايي نكو و خانم مافي به كميسيون ماده ده احزاب رفتند و آقاي وكيلي نيز به هيات نظارت بر مطبوعات رفت گرچه يك ناهماهنگي در هيات نظارت بر صدا و سيما داشتيم اما در مجموع عملكردها خوب بود.  با وجود اينكه به اعتقاد بعضي دوستان فراتر از چارچوب‌ها رفتار كردم اما كوچك‌ترين تذكري به بنده داده نشده است. نيمه پر ليوان را هم ببينيم، با اينكه بنده در مسائل بسيار حساس ورود پيدا كردم مشكلي پيش نمي‌آيد و بعضي دوستان ما يك ترس موهوم دارند.  
مقايسه وضعيت دو رييس‌جمهور سابق
مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران هم در سخنراني خود به مقايسه وضعيت رييس دولت اصلاحات و رييس دولت‌هاي نهم و دهم پرداخت و انتقاداتش را اينگونه بيان كرد: نمي‌گذارند رييس‌جمهور اصلاحات به تماشاي تئاتر برود اما آن آقا شهر به شهر مي‌چرخد و سخنراني مي‌كند، وزارت كشور در اين زمينه بايد جدي‌تر باشد. محمدعلي وكيلي، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم در اين جلسه گفت: بعضي به دنبال واتيكانيزه كردن كشور هستند و به عنوان مثال بحث‌هايي كه درباره مشهد مي‌شود براي واتيكانيزه كردن مشهد است اما دوستان توجه نمي‌كنند كه واتيكانيزه كردن مقدمه سكولار شدن است.  
پيشنهاد ائتلاف سه حزب اصلاح‌طلب در اين جلسه داود محمدي، دبيركل انجمن اسلامي معلمان و نماينده مردم تهران در مجلس خواستار ائتلاف انجمن اسلامي مدرسين، انجمن اسلامي معلمان و انجمن مهندسان با يكديگر شد. محمدجواد فتحي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم با حضور در جايگاه سخنران گفت: قانون اساسي نياز به اصلاح دارد؛ به‌خصوص قسمتي از ايرادهايي كه امروز در قوه قضاييه وجود دارد، ناشي از قانون اساسي است. اگر بخواهم درباره مجلس صحبت كنم، بايد بگويم ما ادراك المجلس! من سي و چند سال قبل وارد دانشگاه شدم و دانشجوي حقوق بودم و هميشه فرض ما اين بوده كه قانونگذار حكيم است اما واقعيت اين است كه اين طور نيست.

 

عارف :  در مورد رياست شوراي عالي بحثي نشده است

رييس فراكسيون اميد گفت: تا زماني كه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل نشود، هيچ بحثي درباره رياست اين شورا نخواهيم داشت و تاكنون همچنين بحثي نشده است. محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ايسنا درباره تعيين رييس جديد شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با كناره‌گيري وي از اين سمت اظهار كرد: هنوز هيچ بحثي روي هيچ مصداقي انجام نشده است. در مقطع فعلي بحث اصلي ما ارزيابي عملكرد شوراي سياستگذاري و آسيب‌شناسي آن است. وي در ادامه افزود: قطعا ما، هم در تركيب شوراي سياستگذاري تغييراتي را خواهيم داشت و هم در زمينه راهبردها و رويكردها؛ رييس شوراي سياستگذاري را نيز خود اعضاي شورا تعيين مي‌كنند، بعد از اينكه شوراي سياستگذاري تشكيل شد، نخستين كارش انتخاب رييس و هيات رييسه خواهد بود. نماينده مردم تهران در پايان با بيان اينكه سعي مي‌كنيم قبل از پايان شهريور فعاليت شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را آغاز كنيم، گفت: رييس شوراي سياستگذاري قاعدتا از يك مرحله تا مرحله بعد تغيير مي‌كند الان هم هدف شوراي سياستگذاري انتخابات ارديبهشت 96 خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون