• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3616 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ شهريور

انجام آزمايش ژنتيك پيش از ازدواج اجباري شد

اعتماد| انجام مشاوره و آزمايش ژنتيك پيش از ازدواج، با ورود به برنامه ششم توسعه و با پذيرش دولت و مجلس، اجباري شد. اجبار به انجام مشاوره و آزمايش ژنتيك فعلا در سه استان يزد، كرمان و مازندران كه بيشترين تعداد تولدهاي همراه با معلوليت را داشته‌اند به صورت آزمايشي در حال اجرا است و در آينده نزديك اين اجبار به ساير استان‌هاي كشور هم تسري مي‌يابد. در حالي كه تاكنون يكي از مهم‌ترين دلايل خانواده‌ها براي فرار از انجام اين آزمايش‌ها، هزينه بالاي اين آزمايش‌ها بوده، سازمان بهزيستي كشور آبان سال گذشته اعلام كرد كه هزينه اين آزمايش‌ها براي خانواده‌هاي بي‌بضاعت يا كم بضاعت از سوي بهزيستي و كميته امداد پرداخت مي‌شود. به موازات اين اقدام، سقط درماني براي بارداري‌هاي همراه با معلوليت هم در حال اجرا است چنانكه به گفته رييس سازمان بهزيستي كشور، طي سه سال اخير از تولد ۱۳۰۰ جنين معلول جلوگيري شده كه اين تعداد موارد سقط درماني، در صورت تولد نوزاد معلول و ادامه زندگي همراه با رنج او مي‌توانست بار مالي حداقل 150 هزار ميليارد توماني براي كشور ايجاد كند.
با وجود آنكه در حال حاضر بيمه‌هاي پايه از تقبل هزينه مشاوره و آزمايش‌هاي ژنتيك پيش از ازدواج خودداري مي‌كنند، سازمان بهزيستي كشور اين پيش‌بيني را دارد كه با اجبار به انجام اين آزمايش‌ها و اطلاع‌رساني نسبت به عواقب سنگين تولد نوزاد معلول براي اقتصاد خانواده‌ها، در سال 95 حدود ۱۵۰ هزار مشاوره ژنتيك انجام شود. هم‌اكنون بيش از 250 مركز مشاوره ژنتيك در كشور فعال است و مسوولان سازمان بهزيستي اين توصيه را دارند كه بهترين زمان تشخيص و مشاوره ژنتيك زماني است كه فرد هنوز تصميم به ازدواج نگرفته و فرصت سوزي، آن هنگام است كه افراد در زمان بارداري به مراكز مشاوره ژنتيك مراجعه مي‌كنند اما در عين حال، اين مسوولان تاكيد مي‌كنند كه مشاور ژنتيك مانع از ازدواج نيست و صرفا هشدارهاي لازم در خصوص فرزندآوري و تولد نوزاد سالم را ارايه مي‌دهد. در عين حال كمبود قابل توجه مراكز مشاوره ژنتيك به ازاي ازدواج‌ها و تولدها و جمعيت هدف، در حالي است كه بنا بر تاكيد مسوولان سازمان بهزيستي، اجباري شدن مشاوره و آزمايش ژنتيك پيش از ازدواج و بارداري مي‌تواند در كاهش 30 الي 50 درصدي تولدهاي همراه با معلوليت موثر باشد. انوشيروان محسني بندپي؛ رييس سازمان بهزيستي كشور هم روز گذشته با اعلام اينكه سالانه حدود 25 الي 30 هزار كودك معلول در كشور متولد مي‌شود از اجراي راهبرد علمي براي كنترل و مهار معلوليت‌ها در كشور خبر داد؛ راهبردي كه يكي از بخش‌هاي آن اجبار به انجام آزمايش‌هاي ژنتيك در ازدواج‌هاي با سابقه خانوادگي معلول زايي است.
انوشيروان محسني بندپي روز پنجشنبه در آيين بهره‌برداري از مركز توانبخشي و آموزشي بيماران رواني مزمن ساري، افزود: در طرح پايلوت اجرايي در سه استان كشور، انجام آزمايش‌هاي ژنتيك قبل از ازدواج و همچنين آزمايش‌هاي لازم براي تشخيص معلوليت در زنان باردار اجرايي شد. وي ادامه داد: خوشبختانه دولت و مجلس شوراي اسلامي هم اين نويد را دادند كه در برنامه ششم توسعه آزمايش ژنتيك اجباري خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون