• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

گام جديد صنعتي در پسابرجام برداشته شد

اعلام فراخوان سرمايه‌گذاري براي 7طرح صنعتي

گروه اقتصادي| 18خرداد ماه بود كه محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت وقتي به مجلس رفت از برنامه‌ريزي براي 500 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي صنعتي در دوران پسا برجام صحبت كرد. در آن زمان اين وزير كابينه با اشاره به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي گفت: در پسابرجام 12 طرح صنعتي با سرمايه‌گذاري خارجي به مبلغ 500 ميليون دلار به تصويب رسيده كه بررسي‌هاي لازم نيز در هيات سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده است. وي در آن زمان حتي به كاهش سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي كه از سال 90 تاكنون اتفاق افتاده بود هم اشاره كرد و ادامه داده بود: «در بخش صنعت و معدن در سال 91، 9/41 دهم درصد رشد منفي وجود داشته كه اين ميزان در سال 92 به 10 درصد رشد منفي رسيده است و با تلاش‌هايي كه در سال 93 انجام شد اين رشد به ميزان 1/8 دهم درصد رسيد. در حالي كه معتقديم بايد رشدي بين 20 تا 25درصد سرمايه‌گذاري باشد. سرمايه‌گذاري در بخش صنعت و معدن از سال 91 به‌شدت افت كرده و طي يكي، دو سال اخير به تدريج در حال افزايش است؛ حدود 95 هزار طرح وجود دارد كه در دست مردم است و بخشي از آنها نيز توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود و با توجه به پيشرفت كاري كه شاهد هستيم اگر راه‌اندازي شود 300 هزار اشتغال پيش‌بيني مي‌شود.»وي به اين جهت به سرمايه‌گذاري خارجي بعد از پسابرجام اشاره كرده و گفته بود: «در رابطه با سرمايه‌گذاري خارجي نيز پس از اعلام اجراي پسا برجام 12 طرح صنعتي با سرمايه‌گذاري خارجي به مبلغ 500 ميليون دلار به تصويب رسيده و بررسي‌هاي لازم نيز در هيات سرمايه‌گذاري خارجي انجام شده است.»و حالا اصغر حق‌پناه، مدير مطالعات مهندسي و اقتصادي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) مي‌گويد: «اين سازمان هفت طرح مطالعه شده صنعتي خود را با حجم سرمايه‌گذاري 2 ميليارد دلار (70هزارميلياردريال) براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي به فراخوان گذاشته است.»
گويا موضوع سرمايه‌گذاري خارجي صنعتي به سمت وسويي جديد وارد شده است و مسوولان وزارت صنعت برگ ديگري از سرمايه‌گذاري خارجي در بخش صنعت را ورق مي‌زنند و حالا ديگر بعد از معرفي طرح‌هايي كه پيش از اين تنها نام معرفي آنها به زبان رانده مي‌شد حالا وارد فاز فراخوان سرمايه‌گذار و برگزاري مزايده و مناقصه شده‌اند. به نظر مي‌رسد رفت و آمد هيات‌هاي صنعتي به نتيجه رسيده است. با اين شرايط نهايتا در ابتداي سال آينده و همزمان با ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم سرمايه‌گذاري صنعتي رشد چشم‌گيري خواهد داشت.
در اين رابطه اصغر حق پناه گفته است: «اين طرح‌ها در چهار رشته صنعتي «صنايع نوين»، «پتروشيمي»، «تجهيزات نفت و گاز» و «قطعه‌سازي خودرو» براي سرمايه‌گذاري معرفي شده است. براي اين هفت طرح، برآورد اوليه حجم سرمايه‌گذاري و خلاصه اطلاعات يك صفحه‌اي تدوين شده است، اين طرح‌ها داراي مطالعات فني، اقتصادي و بازار و از نظر شاخص‌هاي اقتصادي، توجيه پذير هستند. اين طرح‌ها شامل توليد پنل‌هاي خورشيدي، توليد الفين از گاز طبيعي (GTO)، توليد اكريلونيتريل، توليد لوله بدون درز آلياژي و فرآيندي، توليد تاير، توليد ترمز ضد قفل (ABS) و توليد رايانه موتور خودرو (EUC) است.»
وي با تاكيد بر اينكه براي هر كدام از اين طرح‌ها، يك بسته حمايتي تعريف شده است، گفته است: « محتواي اين بسته‌ها شامل چند نوع حمايت از جمله «حمايت در فروش»، «تامين زيرساخت‌ها و زمين»،«تامين دانش فني»، «فاينانس و تامين تسهيلات» است. با توجه به اينكه ايدرو مجموعه‌اي حاكميتي است، مي‌تواند اين طرح‌ها را به عنوان طرح‌هاي اولويت‌دار به نظام بانكي معرفي كند؛ علاوه بر اين، ايدرو با فاينانسورهاي خارجي در ارتباط است و مي‌تواند اين طرح‌ها و سرمايه‌گذاران را به آنها معرفي كند. علاوه بر تامين مالي سيستم بانكي و فاينانسورهاي خارجي، ايدرو آمادگي دارد در طرح‌هاي بزرگ مشاركتي حداقلي داشته باشد (تا 20 درصد)؛ با اين حال، اولويت ايدرو اجراي كامل طرح توسط بخش خصوصي است.»
 اين مدير ايدرو در عين حال از بازتعريف وظايف ايدرو هم صحبت كرده و گفته است: « پس از ابلاغ سياست‌هاي اجراي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري بخش عمده‌اي از شركت‌هاي صنعتي زير مجموعه ايدرو، اين سازمان تصميم گرفت ماموريت‌هاي خود را بازتعريف كند و دراين راستا چند صنعت خاص را مشخص و بر آنها تمركز كرد. صنعت حمل و نقل شامل خودرو، ريل و كشتي‌سازي، صنايع نفت، گاز و پتروشيمي و صنايع نوين شامل ارتباطات و فناوري اطلاعات (آي‌سي‌تي)، مواد پيشرفته و الكترونيك از مهم‌ترين صنايعي است كه در بازتعريف جديد، جزو اولويت‌هاي ايدرو قرار گرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون