• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

آيا نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري تغيير مي‌كند؟

رقابت هيلاري با بيماري

ميثم سليماني

 

اين روزها بسياري نگران حال هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا هستند. نه‌تنها امريكايي‌ها بلكه تعداد زيادي از مردم جهان به دليل نگراني از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا نمي‌خواهند تا در اين روزهاي حساس هيلاري كلينتون با ضعف جسمي يا مريضي روبه‌رو شود تا روزهاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را سپري كند. اتفاقي كه در حاشيه پانزدهمين سالگرد قربانيان يازدهم سپتامبر2001 رخ داد نگراني‌ها را از سلامتي هيلاري كلينتون افزايش داده است چرا كه به صورت ناگهاني هيلاري كلينتون مراسم بزرگداشت را در نيويورك ترك كرد. تصاوير خروج شتابان كلينتون از بناي يادبود منتشر شده نشان مي‌دهد كه همراهان هيلاري زماني كه منتظر ماشين ون شخصي او هستند، زير بغل هيلاري را گرفته‌اند كه مبادا زمين بخورد. اما زماني كه ون جلوي پاي او نگه مي‌دارد و ماموران سرويس مخفي قصد داشتند كه هيلاري را سوار ماشين كنند مشخص شد كه عملا هيلاري كلينتون بيهوش است. يكي از ماموران مخفي كه با فاصله از هيلاري ايستاده بود به ناگاه كه متوجه اوضاع مي‌شود سريع بر مي‌گردد تا او را سر پا به داخل ماشين منتقل كند و ساير ماموران نيز به‌گونه‌اي ماشين را مستتر كردند تا تصاوير زيادي از هيلاري كلينتون منتشر نشود اما ويديوهاي لحظه سوار شدن هيلاري كلينتون به ماشين در رسانه‌هاي مختلف منتشر شد و اين موضوع را نمايان كرد كه حال هيلاري اصلا خوب نيست. پس از اين اتفاق، هيلاري به آپارتمان دخترش چلسي در منهتن منتقل شد. كلينتون بيش از دو ساعت در آپارتمان چلسي ماند و پس از آن با لبي خندان به خيابان بازگشت و به هواداران محدودي كه در اطراف حضور داشتند نيز دست تكان داد و به احوالپرسي خبرنگاران نيز پاسخ داد و از آنها تشكر كرد و سوار ون خود شد و محل را ترك كرد. اما يكشنبه شب پزشك هيلاري كلينتون در بيانيه‌اي رسما اعلام كرد كه هيلاري از دو روز پيش دچار ذات الريه شده است. وي در اين بيانيه عنوان كرد: كه خانم كلينتون روز جمعه سرفه‌هاي مكرري داشت كه علايم ذات الريه را نشان مي‌داد. او آنتي بيوتيك مصرف كرد و قرار شد تا به توصيه من استراحت كند و تغيير برنامه بدهد. اما او در مراسم بزرگداشت در حالي حضور يافت كه هوا به‌شدت گرم بود و هيلاري نيز آب زيادي را از دست داد، از همين رو حال او به‌شدت بد شد و اكنون نيز دوره نقاهت خود را به سادگي مي‌گذراند.
از سوي ديگر يكشنبه شب نيك مريل، سخنگوي كمپين انتخاباتي هيلاري كلينتون عنوان كرد كه برنامه سفر روز دوشنبه به كاليفرنيا لغو شد. هيلاري بنا بود در چندين برنامه جمع‌آوري كمك‌هاي مالي در سراسر كشور شركت كند و علاوه بر آن سخنراني‌هاي خود با موضوع اقتصادي را ايراد كند كه اكنون اين برنامه لغو شد اما هنوز معلوم نيست كه برنامه سفر هيلاري به لاس وگاس كه قرار است روز چهارشنبه انجام شود سر جاي خود باقي است يا خير.
اين حادثه براي هيلاري كلينتون در حالي رخ داده است كه دونالد ترامپ بارها و بارها سلامتي هيلاري را زير سوال برده و مي‌گويد كه او قدرت و استقامت رياست‌جمهوري را ندارد و او را به خسته بودن و خوابيدن بيش از حد متهم مي‌كند. از سوي ديگر سرفه‌هاي ممتد سخنراني روز كارگر كلينتون نيز نگراني‌ها را از سلامت او برانگيخت، او كه در جشنواره كليولند حاضر شده بود در آغاز سخنان خود با سرفه‌هاي پي در پي مواجه شد كه مجبور شد در زماني كوتاه يك جرعه آب و يك قرص بخورد و با صدايي نه چندان مطلوب به سخنراني خود ادامه و هرچند آن زمان هيلاري به شوخي گفت من به اسم ترامپ حساسيت دارم اما پس از سخنراني به خبرنگاران گفت كه اين اتفاق به دليل آلرژي فصلي بوده است.
اما با اين وجود با توجه به اينكه علاوه بر ترامپ، رودلف جولياني شهردار پيشين نيويورك نيز در خصوص سلامت كلينتون اظهارنظر كرده بود حادثه روز يكشنبه بهمني از گمانه‌زني‌ها در رسانه‌هاي اجتماعي و ديگر منتقدان كلينتون را برانگيخت. ولي دونالد ترامپ و مشاوران كمپين او از هرگونه اظهارنظر در خصوص اتفاقي كه براي هيلاري كلينتون رخ داده صرف‌نظر كردند. چراكه به نظر مي‌رسد با توجه به توافق صورت گرفته دو طرف به احترام واقعه 11 سپتامبر بنا بوده كه اين روز به رقابت‌هاي انتخاباتي نپردازند و هردو نيز در فاصله‌اي بسيار نزديك از يكديگر حضور پيدا كردند.
پيتر كينگ يكي از اعضاي كنگره كه در كنار ترامپ در مراسم ايستاده بود به خبرنگاران گفت ترامپ تنها صحبت كوتاهي پس از خروج كلينتون از مراسم انجام داد. او خم شد و به من گفت كه حال كلينتون خوب نيست و من با تعجب گفتم واقعا! اين تنها چيزي بود كه ترامپ پس از رفتن كلينتون گفت.
لازم به ذكر است كه سابقه پزشكي هيلاري كلينتون نشان مي‌دهد كه او به‌طور كلي سالم است به استثناي اينكه او يك بار در سال 1998 به دليل لخته شدن خون در پا و همچنين يك ضربه مغزي به سر در سال 2012 مورد معالجه قرار گرفته، هيچ اتفاق ديگري و هيچگونه سابقه بيماري نداشته است. اما او بارها توسط منتقدان خود به دليل پنهان كردن مسائل مربوط به سلامت خود متهم شده است. جولياني يكي از مشاوران نزديك به ترامپ در حدود يك ماه پيش عنوان كرده بود كه او فكر مي‌كند كلينتون خسته و به نظر بيمار است. وي همچنين رسانه‌ها را در مصاحبه‌اي متهم كرد كه اطلاعات مربوط به سلامت كلينتون را پنهان مي‌كنند. از سوي ديگر نكته قابل توجه اين است كه از زمان آغاز رقابت‌هاي رياست‌جمهوري تاكنون اين نخستين بار است كه ترامپ يك سوژه مهم رسانه‌اي به دست مي‌آورد و از آن استفاده نمي‌كند. او حتي در سوالي مربوط به سلامت كلينتون با اخم به خبرنگار پاسخ داد و گفت: من چيزي در مورد آن نمي‌دانم. با اين وجود دونالد ترامپ صبح روز دوشنبه در يك مصاحبه تلفني كوتاه با فاكس نيوز گفت: اميدوارم حالش خوب شود و نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده است. وي افزود: اتفاقاتي در جريان است. فقط اميدوارم كه او خوب شده و به صحنه بازگردد و حضورش در مناظره را شاهد باشيم.
گفتني است اگر دونالد ترامپ بتواند پيروز انتخابات رياست‌جمهوري در ماه نوامبر شود مي‌تواند خود را پيرترين برنده رقابت‌هاي رياست‌جمهوري بداند اما پزشك‌ها معتقدند كه او فردي سالم و شرايط جسماني لازم براي رياست‌جمهوري را دارد. همچنين در اواخر ماه آگوست نيز سخنگوي كمپين ترامپ گزارشي كامل از تاريخچه پرونده پزشكي ترامپ منتشر كرد كه نشان مي‌داد وي از سلامت كامل برخوردار است.
با اين وجود بيشترين نگراني درخصوص سلامت كلينتون به اتفاق سال 2012 باز مي‌گردد. زماني كه كلينتون به زمين خورد و در سر او يك لخته خون شناسايي شد. حتي در گزارش اف‌بي‌اي درخصوص مصاحبه با كلينتون در مورد استفاده هيلاري از سرور شخصي خود آمده است كه وي در پاسخ به برخي سوال‌ها گفته بود كه برخي مسائل را نمي‌تواند به ياد بياورد. بيل كلينتون، همسر هيلاري نيز در سال 2014 عنوان كرد كه همسرش پس از شش ماه به‌طور كامل بهبود يافته است. همچنين ستاد انتخاباتي كلينتون يادداشتي را از طرف پزشك معالج هيلاري در سال 2015 منتشر كرد كه اعلام شده بود هيچ آثار ماندگاري از ضربه مغزي هيلاري كلينتون باقي نمانده است. با اين وجود بسياري از دوستان كلينتون پس از سال 2012نگران لخته سر كلينتون بودند كه مبادا شرايط را براي حضور او در انتخابات سال 2016 سخت كند و حتي برخي پيش‌بيني كردند كه شايد او براي فرماندهي كل قوا ضعيف باشد. با اين حال تيم كين، معاون اول هيلاري شنبه شب در سخنراني خود در يك مراسم شام كمپين حقوق بشر گفت: انرژي و استقامت هيلاري كلينتون در طول 18ماه كمپين قابل تصور نيست و او يك بانوي مصمم است.
اگر كلينتون از رقابت كنار برود؟
سوالي كه پس از مريضي هيلاري كلينتون به وجود آمده اين است كه اگر مريضي هيلاري حاد‌تر شود و او نتواند به رقابت‌هاي انتخاباتي ادامه دهد چه اتفاقي رخ خواهد داد. چرا كه اكنون يك مساله قانون اساسي به وجود آمده زيرا هيلاري ممكن است از لحاظ جسمي قادر به اداره كشور نباشد و مجبور به ترك كاخ سفيد شود. در حال حاضر تمامي اين موضوعات صرفا حدس و گمان است. اما سوال اينجاست كه اگر يك نامزد رياست‌جمهوري رقابت‌ها را رها كند چه اتفاقي رخ مي‌دهد. طبق ماده 2، بخش هفت آيين نامه اجرايي كميته ملي دموكرات‌ها اگر چنين اتفاقي رخ دهد يك جلسه ويژه از سوي رييس كميته حزب به همراه كميته اجرايي حزب كه پيش‌تر توسط كنواسيون ملي تعيين شده تشكيل جلسه مي‌دهد و در اين جلسه با تصميم اكثريت حاضر در خصوص نامزد آينده حزب تصميم‌گيري خواهد شد. اما موضوع ديگر اين است كه اگر نامزد انتخاباتي قبل از سوگند خوردن كناره‌گيري كند چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ اگر يك نامزد پس از انتخابات و قبل از اعلام كالج‌هاي انتخاباتي از كارزار خارج شود انتخاب‌كنندگان مي‌توانند به هر فردي كه مي‌خواهند راي دهند و دولت‌هاي فدرال مي‌توانند قوانين داخلي خود را در اين خصوص نيز اعمال كنند. با اين حال نامزد پيروز اگر ناتوان قبل از مراسم تحليف شود، بخش3 از متمم بيستم قانون اساسي فعال مي‌شود كه طبق آن در چنين سناريويي معاون رييس‌جمهور منتخب، رييس‌جمهور خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون