• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3624 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ شهريور

بشار اسد همزمان با كليد خوردن آتش‌بس در سوريه:

وجب به وجب سوريه را از تروريست‌ها پس مي‌گيريم

گروه جهان|   عيدقربان، آغاز آتش‌بس در سوريه. خورشيد روز دوشنبه كه در سوريه غروب كرد، آتش‌بس ديگري نيز در اين كشور رقم مي‌خورد. ميزان پايبندي طرفين در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. دوطرف صحنه مي‌گويند به آتش‌بس پايبند خواهند بود و بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي حامي آنها نيز مي‌گويند تمام تلاش خود را براي دوام اين‌بار توقف آتش به كار خواهند گرفت. درست ساعاتي پيش از آغاز آتش‌بس بود كه خبرگزاري‌هاي غربي سخنان بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه را منعكس كردند كه گفته بود به دنبال بازپس‌گيري وجب به وجب سوريه از دست تروريست‌هاست. اين سخنان از سوي غربي‌ها به ابهام در پايبندي دولت مركزي در سوريه تعبير شد. قرار است دوطرف به مدت يك هفته به شكل آزمايشي آتش‌بس را پيش ببرند. امريكايي‌ها مخالفان اسد را راضي كرده‌اند و روسيه هم دولت اسد را متقاعد كرد. اگر و اگر و اگر اين آتش‌بس با موفقيت يك هفته نخست را پشت سربگذارد، روسيه و امريكا بر حجم همكاري‌هاي خود در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي مي‌افزايند. جمعه بود كه توافق روسيه و امريكا علني شد و از همان روز تا صبح روز دوشنبه دو طرف بر حجم حملات خود افزودند. گويا هر دو طرف به دنبال استفاده حداكثري از زمان باقي مانده بودند. آسوشيتدپرس مي‌گويد در نتيجه حملات روسيه يا دولت سوريه به مناطقي در ادليب و حلب 90 نفر كشته شده‌اند كه 13 نفر آنها را كودكان تشكيل مي‌دادند. حجم تبادل آتش در سه روز گذشته نشان مي‌دهد كه حفظ اين آتش‌بس چه كار سختي خواهد بود و تا چه اندازه بي‌اعتمادي موجود ميان دو طرف مي‌تواند مخرب باشد. برخي ناظران بين‌المللي مي‌گويند كه شايد احتمال بسيار اندكي وجود داشته باشد كه صبح سه‌شنبه هم بتوان از دوام آوردن آتش‌بس سخن گفت. در حالي كه توافق ميان روسيه و امريكا صورت گرفته است اما مخالفان مي‌گويند كه به هيچ‌وجه در اين مقوله به روسيه اعتماد ندارند. امريكا و روسيه در حالي روي 5 سند محرمانه در خصوص اين آتش‌بس توافق كرده‌اند كه بسياري از مشكلات -هربار سخن از آتش‌بس به ميان آمده است- در مرحله اجرا خودنمايي كرده‌اند. بسياري مي‌گويند كه اين آتش‌بس حتي در صورت بادوام بودن هم آغاز چالش خواهد بود و اصلي‌ترين مشكل اين است كه درمرحله بعد دو طرف بايد با هم عليه تندروها همكاري كنند و اين در حالي است كه دو طرف به تعريف مشخصي از تندروي نرسيده‌اند.
بشار در داريا
بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه روز گذشته نماز عيد قربان را در مسجد سعد بن معاذ در شهر داريا در ريف دمشق اقامه كرد. نيروهاي دولتي سوريه در پي توافقي كه با گروه‌هاي مسلح به آن دست يافتند بر داريا مسلط شدند و به اين ترتيب ۷۰۰ فرد مسلح از اين شهر به ادلب رفتند و سلاح‌هاي‌شان را تحويل ارتش سوريه دادند، در حالي كه ۴۰۰۰ غيرنظامي نيز به مراكز تعيين شده دولتي رفتند. تلويزيون سوريه تصاوير نماز عيد قربان را از مسجد داريا پخش كرد كه بشار اسد به همراه تعدادي از رهبران حزب بعث، نخست وزير، تعدادي از وزيران دولت و اعضاي پارلمان به امامت مفتي ريف دمشق نماز را اقامه كرد. بشار اسد بعد از نماز عيد قربان به همراه تعدادي از مسوولان دولت به بازديد از خيابان‌هاي داريا پرداخت. رييس‌جمهوري سوريه در سخناني در داريا بر عزم كشورش براي بازسازي مناطق تخريب شده و بازپس‌گيري تمام مناطق تحت سيطره تروريست‌ها تاكيد كرد. وي در سخناني گفت: هر كس كه به روي وعده‌هاي خارجي حساب باز كند، به نتيجه‌اي نخواهد رسيد.
رييس‌جمهور سوريه ضمن درخواست از همه افراد مسلح حاضر در اين كشور براي مصالحه، گفت: نيروهاي مسلح بدون اينكه هيچ ترديدي داشته باشند، به فعاليت خود براي بازگرداندن امنيت به همه مناطق سوريه ادامه مي‌دهند. سفر امروز من به داريا نمادين بود. از آغاز بحران همه‌چيز مشخص بود. توطئه مشخص بود. افراد خائن مشخص بودند... ولي پيام من به همه كساني است كه عليه سوريه سلاح به دست گرفتند و بر سقوط سوريه حساب باز كردند. زماني كه مسوولان حكومتي به چنين منطقه‌اي سفر مي‌كنند بيانگر اين است كه دولت تصميم دارد همه مناطق را از تروريست‌ها پس بگيرد و زيرساخت‌ها را در آن بازسازي كند. رييس‌جمهور سوريه در ادامه خاطرنشان كرد: به اينجا آمديم تا آزادي واقعي را جايگزين آزادي دروغيني كنيم كه از آغاز بحران درباره آن سخن گفته مي‌شد؛ آزادي‌اي كه با بازگرداندن امنيت آغاز مي‌شود و با بازسازي ادامه دارد و به تصميم ملي مستقل ختم مي‌شود؛ نه آزادي‌اي كه نزد آنان به مشتي دلار ختم شود. وي درباره ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر كوچاندن مردم از مناطقي كه آزاد مي‌شود، گفت: چنين اصطلاحي خباثت دارد و خطرناك است و براي نخستين‌بار نيست كه مطرح مي‌شود؛ چرا كه طي بحران به طرق مختلف بيان شده است... در واقع هدف از اين اصطلاح اين نيست كه داريا را هدف قرار دهند بلكه هدف، كل سوريه است تا نشان دهند كه سوريه دچار تفكيك و از هم گسيختگي شده است... و هدف آنان بزرگنمايي تصوير فرقه‌گرايي در سوريه است.
توافق، نقطه آغازي براي گفت‌وگوهاي سياسي
«فدريكا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سخناني درباره تحولات سوريه و توافق اخير «جان كري» و «سرگئي لاوروف» وزراي خارجه امريكا و روسيه گفت: «من همواره گفته‌ام كه ما به اين توافق به عنوان نقطه‌ آغازين نگاه مي‌كنيم. توافق بايد اجرايي شود و زمينه را براي گفت‌وگو‌هاي صلح و انتقال سياسي فراهم كند كه به معناي صلح و انتقال كمك‌هاي بشردوستانه است. وي همچنين درباره ناآرامي‌ها در جنوب و جنوب شرقي تركيه هم گفت كه اتحاديه اروپا، پ.ك.ك را گروهي تروريستي مي‌داند و افزود: من هفته گذشته در آنكارا اين موضوع را عنوان كردم كه راه‌حل مساله موجود توقف كامل خشونت و حملات تروريستي است تا بتوان روند سياسي را در مورد مساله كردها آغاز كرد.
حمايت معارضه و كردها از آتش‌بس
در حالي كه امريكا و روسيه روند متقاعد كردن نيروهاي مورد حمايت خود در خارج از سوريه را آغاز كرده‌اند، نيروهاي پشتيباني مردم كرد صبح دوشنبه اعلام كردند كه از توافق آتش‌بس در سوريه استقبال مي‌كنند. در تحولي جداگانه هم معارضان مسلح سوريه در نامه‌اي خطاب به امريكا اعلام كردند كه توافق آتش‌بس بين روسيه و امريكا را با رعايت ملاحظاتي اجرا مي‌كنند و به اجراي آن نيز كمك مي‌كنند. معارضان سوري در بيانيه خود گفته‌اند كه اينكه جفش (جبهه النصره) از آتش‌بس مستثني است اما گروه‌هاي شيعه مستثني نيستند استاندارد دوگانه است. اين موضوع شانس موفقيت آتش‌بس را كم مي‌كند. معارضان سوريه همچنين مي‌گويند كه توافق آتش‌بس مناطق محاصره شده مختلف از جمله در دمشق و حمص را ناديده مي‌گيرد و خواستار كمك‌رساني به اين مناطق شده‌اند. به گزارش فارس، شبكه خبري «الجزيره» پيش از اين اعلام كرده بود معارضان سوري موافقت خود را با آتش‌بس پيشنهادي امريكا و روسيه در سوريه اعلام كرده‌ است.
30 كاميون در راه‌ حلب
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در سخناني پس از نماز عيد قربان، بيان كرد كه آتش‌بس 48 ساعته توافق شده ميان روسيه و امريكا در شهر حلب مي‌تواند تا يك هفته و حتي بيشتر تمديد شود. اردوغان تاكيد كرد: روز دوشنبه پس از غروب آفتاب مواد غذايي، اسباب بازي و پوشاك را براي مردم حلب از طريق كريدور از پيش تعيين شده ارسال خواهيم كرد.
وي اظهار كرد كه صليب سرخ تركيه همچنين سعي خواهد كرد تا با همكاري آژانس مديريت بحران اين كشور به شهرهاي الراعي و جرابلس نيز كه در نزديكي مرز تركيه قرار دارند، كمك‌رساني كند. ويسي كايناك، معاون نخست وزير تركيه اعلام كرد كه بيش از 30 كاميون حامل كمك‌هاي بشردوستانه هزاران كفش كودكانه، پوشاك، مواد غذايي و اسباب‌بازي را تحت نظارت سازمان ملل متحد به حلب خواهند رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون