• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

جزييات تازه مدير امور بين‌الملل وزارت نفت از پرونده بابك زنجاني

يك محموله نفتي گم شده است

مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت درباره پرونده بابك زنجاني، سوآپ و واردات بنزين توضيحاتي مبسوط ارايه كرده است. هر سه مورد، از مواردي است كه پرونده‌هاي‌شان در دولت پيشين باز شد و نتايج برخوردهاي دولت دهم با مساله، هنوز اقتصاد و سياست و اجتماع ايران را تحت تاثير خود قرار داده است. قرار دادن محموله‌هاي نفتي ايران در دوران تحريم در اختيار بابك زنجاني و همچنين قطع سوآپ نفت از سوي ديگر به همراه آغاز عمليات توليد بنزين در پتروشيمي‌ها براي مقابله با تحريم فروش بنزين به ايران، هر سه اقداماتي بود كه نتايج آن امروز نيز در كام ايران باقي مانده است. حالا قمصري از ابهامات تازه در پرونده بابك زنجاني مي‌گويد و از مذاكرات براي آغاز دوباره سوآپ و همچنين كاهش واردات بنزين.
جزييات تازه‌اي از پرونده بابك زنجاني
ابعاد تازه‌اي از پرونده مردي كه 2 ميليارد و 700 ميليون دلار بابت پول نفتي كه در دوران تحريم فروخته است، بدهكار است و مدت‌هاست چشمانش جز ديوارهاي بلند زندان، جايي ديگر را نديده است، كم‌كم اعلام مي‌شود.
داستان پيچيده پرونده بابك زنجاني هنوز پيچيده مانده است، با وجود انتشار تمامي مطالبي كه در اين حوزه منتشر شده است. در حالي كه وزير نفت، معاون اول رييس‌جمهور و ديگر دولتمردان بارها و بارها تاكيد كرده‌اند كه زنجاني عزمي براي بازپرداخت بدهي ندارد و از ابتدا بنا نداشت اين اقدام را در دستور كار خود قرار دهد حالا پولي به بزرگي 2 ميليارد و 700 ميليون دلار در اين ميان گم شده است و زنجاني همچنان بلوف مي‌زند كه مي‌تواند در يك روز اين پول را بازپرداخت كند اما آدرس‌هاي اشتباهي‌اش مانع از آن است كه راهي به حقيقت ماجرا باز شود.
 مدير امور بين‌الملل شركت نفت از نامشخص بوده وضعيت يك محموله نفتي خبر داده است. محموله نفت كوره كه در پرونده بابك زنجاني جا خوش كرده اما از آن به عنوان محموله گم شده تعبير شده است.
 اين تنها گم شده دولت سابق نيست. اشيايي با ابعادي به مراتب بزرگ‌تر و كوچك‌تر از آن هم گم شده‌اند. دكل نفتي و نفتكش جزو مواردي از اين دست است. آنها كه گم شده‌اند و حالا سرنوشت‌شان به داستاني مرموز و جذاب براي افكار عمومي تبديل شده است.
 حالا مشخص شده است پولي كه بابت خريد دكل از ايران خارج شده به فروشنده تعلق نگرفته است و دكل نفتي گمشده در حقيقت دكلي است كه متعلق به ايران نيست. از سوي ديگر نفتكش‌ها نيز به همين سرنوشت دچار شده‌اند. پولي بابت خريدشان پرداخت شده اما فعلا در سرزمين ايران يافت نمي‌شوند.
مصاديقي از اين دست فراوانند. فروش باند فرودگاه، واگذاري‌هايي عجيب و غريب، اعطاي تسهيلات بدون ضمانت و بزرگ‌ترين‌شان تاكنون، همان پرونده‌اي كه به نام بابك زنجاني مهر خورده است حالا روشن شده است در اين پرونده پرازابهام، سرنوشت يك محموله نفت كوره نيز مبهم‌تر از ساير موارد باقي مانده است. سيد محسن قمصري جزيياتي درباره محموله‌هاي نفتي كه در اختيار بابك زنجاني قرار گرفته بود، ارايه كرد و گفت: وضعيت نامعلوم محموله نفت كوره اين متهم نفتي يكي از مواردي است كه در پرونده‌اش وجود دارد.
قمصري با تاكيد بر اينكه محموله نفت خام را توانستيم پس بگيريم، درباره ميعانات گازي هم بيان كرد: بخشي از ميعانات گازي در اختيار خودش بود كه مشخص نيست با آنها چكار كرده است اما بخش اعظم ميعانات گازي را پس گرفته و به تدريج خواهيم فروخت.
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران از پايان فروش ميعانات ذخيره شده ايران در ماه‌هاي آينده خبر داد و گفت: بخش اعظم ميعانات گازي متهم نفتي پس گرفته شد كه به تدريج آن را خواهيم فروخت.  وي توضيح نداده است محموله‌هاي پس‌گرفته شده چه بخشي از محموله‌هاي در اختيار اين متهم نفتي بوده است. پيش از اين وكيل شركت ملي نفت تاكيد كرده است كه اموال بابك زنجاني در داخل كشور به يك ششم بدهي وي نيز نمي‌رسد. مسوول كميته وصول مطالبات وزارت نفت از بابك زنجاني نيز گفته بود برخي افراد براي خريد اموال و املاك متعلق به متهم پرونده نفتي كه اخيرا نيز آگهي مزايده آن منتشر شده، با اين وزارتخانه وارد مذاكره شدند.
 در حال حاضر وزارت نفت بخشي از اموال اين متهم را بابت بدهي‌هاي وي تحويل گرفته و مزايده براي فروش اين اموال به زودي برگزار خواهد شد. آگهي‌هايي بابت فروش اموال وي نيز در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار، به چاپ رسيده است.
قالب قراردادهاي فروش نفت ايران فوب است
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران در بخش ديگري از سخنانش در تشريح شرايط فروش نفت ايران، درباره قرارداد فروش نفت ايران گفت: بيشتر قراردادهاي فروش نفت ايران به صورت فوب است و قراردادهاي سيف نداريم، منتها محموله‌هايي كه در مقصد به خريدار تحويل داده مي‌شود، هزينه آن دريافت مي‌شود.
در قراردادهاي فوب تحويل كالا در عرشه كشتي در مبدا است. فروشنده وقتي كالا را از روي نرده كشتي عبور داد ريسك خود را خاتمه داده است. هزينه حمل و بيمه با خريدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحويل و بيمه و بازرسي با خريدار است.
در قرارداد سيف، هزينه حمل و بيمه با فروشنده است همچنين عقد قرارداد حمل و بيمه نيز با فروشنده است.
قمصري، ظرفيت نفتكش‌هاي ايران را براي صادرات نفت كافي ندانست و گفت: با هماهنگي‌هاي انجام‌شده بخشي از مشتريان، نفت را با كشتي‌هاي خود حمل مي‌كنند، در واقع هم‌اكنون تركيبي از كشتي‌هاي ايران و خارجي نفت ايران را حمل مي‌كنند.
مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه تلاش‌مان اين است كه نفتكش‌هاي ايران به حالت عادي و قبل از تحريم‌ها برگردند، يادآور شد: در دوران تحريم نفتكش‌هاي ايراني يك سر بار بودند و اگر محموله‌اي را حمل مي‌كردند در بازگشت خالي بودند.
وي دو سربار شدن نفتكش‌ها را براي كاهش هزينه‌هاي آنها ضروري دانست و با بيان اينكه براي دريافت كلاس انجام اين كارها لازم است، افزود: بنابراين بايد تلاش كنيم بخشي از ظرفيت نفتكش‌هاي ايراني را خالي كنيم تا آنها بتوانند به انجام فعاليت بين‌المللي بپردازند.
كاهش واردات بنزين
قمصري درباره صادرات فرآورده‌هاي نفتي اظهار كرد: صادرات نفت‌كوره هم‌اكنون ٢ ميليون تن در ماه است كه ركورد جديد در صادرات اين فرآورده محسوب مي‌شود.
وي صادرات نفت گاز را بيش از ٥٠٠ هزار تن در ماه عنوان كرد و با بيان اينكه اميدواريم بتوانيم اين ميزان را افزايش دهيم، درباره صادرات ال‌پي‌جي هم گفت: هم‌اكنون ماهانه ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن ال‌پي‌جي صادر مي‌كنيم. البته ال‌پي‌جي عرضه‌كنندگان متفاوتي دارد و علاوه بر امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز و شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز آن را صادر مي‌كنند.
به گفته مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران، با وارد مدار شدن فازهاي جديد پارس‌جنوبي، صادرات ال‌پي‌جي افزايش مي‌يابد. وي در پاسخ به سوالي درباره واردات بنزين هم با اشاره به اينكه واردات بنزين از ١٢ ميليون ليتر شروع شد و به ٩ ميليون كاهش پيدا كرد، تصريح كرد: قرار است اين ميزان در نيمه دوم امسال به هفت ميليون و ٥٠٠ هزار ليتر كاهش پيدا كند.
مذاكره نيكو با متقاضيان سوآپ
قمصري درباره سوآپ نفت خام هم با بيان اينكه زيرساخت و زمينه سوآپ آماده است، افزود: البته تاكيد براي سوآپ اين است كه سوآپرها بتوانند نفت خام را خودشان به فروش برسانند.
وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون براي دريافت سهم از بازار آسيا رقابت فشرده‌اي بين توليد‌كنندگان نفت وجود دارد، تصريح كرد: مسووليت سوآپ هم‌اكنون با شركت نيكو است و اين شركت در حال مذاكره با متقاضيان است. قراردادهاي سوآپ نوع نفت خام و فرآورده، قراردادهايي است كه به موجب آن، دوطرف متعهد مي‌شوند نفت خام يا فرآورده‌هاي نفتي خود را با دريافت/پرداخت هزينه اختلاف كيفي معاوضه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون