• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

سخنگوی دولت :

جای مباحث FATF شورای عالی امنیت ملی است نه تریبون‌ نماز جمعه

گروه سياسي| دليل هجمه‌هاي وسيع به دولت از تريبون‌هاي نماز جمعه را «عدم آگاهي» نمي‌داند، چون معتقد است گزارش عملكردهاي دولت از همين تريبون‌ها اعلام شده پس نمي‌توان صفت «ناآگاهي» را به اظهارات نامتناسب برخي نسبت داد. محمدباقر نوبخت در نشست خبري ديروز در پاسخ به سوالي درباره چرايي هجمه‌هاي وسيع به دولت در تريبون‌هاي نماز جمعه مي‌گويد: «شايد نتوان عدم آگاهي از اقدامات دولت را مبناي برخي اظهارات نامتناسب در تريبون‌هاي نماز جمعه بدانيم» و دليل آن را بر اين مبنا قرار مي‌دهد كه «در شهريورماه، تعداد زيادي از وزرا در شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف حضور داشتند و بنابراين از تريبون‌هاي مختلف نماز جمعه هم خدمات دولت به مردم بيان شد». محمدباقر نوبخت در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در نشست اخير با دولت كه در آن بيان فرمودند خدمات بايد به مردم اطلاع‌رساني شود، مي‌گويد: «در هفته اول شهريورماه، فرصت براي تماس با ائمه محترم جمعه وجود داشت. به نظر مي‌رسد عامل اصلي اظهارات اخير، ناآگاهي نباشد، هر چند اطلاع‌رساني بايد به صورت مستمر به جامعه و ائمه محترم جمعه انجام شود ولي انتظار داريم از پدران و برادراني كه در تريبون‌هاي نماز جمعه سخن مي‌گويند، با مروت و انصاف درباره خدمات نظام جمهوري اسلامي ايران و دولت سخنان خود را بيان كنند. هر چيزي كه نياز به تذكر و گوشزد است، دولت با فروتني گوش مي‌كند ولي در برخي موارد، انتظار داريم پايبندي به مروت و انصاف را در تريبون‌هاي نماز جمعه شاهد باشيم.»
محل جمع‌بندي مباحث FATF در رسانه‌ها نيست
سخنگوي دولت در ادامه با اشاره به اينكه تا به حال ابهامات و اتهامات فراواني نسبت به FATF مطرح شده كه مسوولان دولتي هم پاسخگوي آنها بوده‌اند، اظهار كرد: محل جمع‌بندي اين مباحث در رسانه‌ها و فضاي مجازي نيست زيرا اين مباحث بسيار تخصصي است. همانطور كه ما انتظار داريم تريبون نماز جمعه اخلاق، تقوا، دين و سياست را تبليغ كند و به همان ميزان هم نهادهادي تخصصي نظام بايد وظايف خود را انجام دهند. اين موضوع در شوراي عالي امنيت ملي مطرح شده و من از جمع‌بندي آن خبردار هستم و دبير شوراي عالي امنيت ملي هم اين جمع‌بندي را اطلاع‌رساني مي‌كند. ما معتقديم مردم هم بايد از اين موضوع مطلع باشند. نوبخت با طرح اين پرسش كه چرا فضايي ايجاد شده كه مطالبي در رسانه‌هاي داخلي گفته مي‌شود تا رسانه‌هاي دشمن از آن سوءاستفاده كنند، تصريح كرد: جاي اين مباحث در شوراي امنيت ملي است. من تاكيد مي‌كنم هيچ كدام از اقدامات دولت يازدهم نه تنها نسبت به منافع ملي بي‌توجه نيست بلكه در اين زمينه دقت لازم را دارد.
جواب‌هاي ما صريح و قانوني است
سخنگوي دولت با اشاره به اينكه هرگاه FATF به اجازه مجدد قانوني نياز داشته باشد ما قبول داريم كه بايد آن مجوز كسب شود، تاكيد كرد: البته هيچ‌وقت سخنگوي شوراي نگهبان به صراحت به اين مساله نپرداخته است. ما در دولت پاسخ‌هاي روشني به ابهامات مطرح شده به FATF داده‌ايم، اما هنوز هم مثل قراردادهاي نفتي، ابهام ايجاد مي‌كند در حالي كه جواب‌هاي ما صريح و قانوني است اما فردي با عنوان حقوقدان مي‌آورند كه مي‌گويد به نظر من اين مساله ابهام دارد، ما بايد چه كنيم كه ابهامات رفع شود؟ ما اين اطمينان را مي‌دهيم كه زير هيچ قراردادي را كه منافع ملي كشور را تامين نكند امضا نمي‌كنيم. نوبخت همچنين تاكيد كرد: دولت قطعا هيچ يك از تحريم‌هايي را كه بدخواهان ايران ايجاد كرده‌اند به رسميت نمي‌شمارد، تحريم هسته‌اي و غيرهسته‌اي مورد تاييد ما نيست و ما آن را به هيچ‌وجه در كشور اجرا نمي‌كنيم، اما اشخاص حقيقي و غيرحقيقي كه در زمينه غيرهسته‌اي تحريم هستند و اگر بخواهند LC باز كنند طرف خارجي آن را قبول نمي‌كند. سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا شما با FATF به تعريف مشتركي از گروه‌هاي تروريستي رسيده‌ايد، گفت: از سوي مقامات ايراني به صراحت اعلام شده كه ما آن توصيه‌هايي را خواهيم پذيرفت كه در چارچوب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران باشد. قانون اساسي ما هم صراحت دارد كه ما ضمن مبارزه با تروريسم، نسبت به نهضت‌هاي آزاديبخش موضع حمايتگرانه‌اي خواهيم داشت و ما هم در چارچوب قانون اساسي خود عمل مي‌كنيم. ما در گذشته در ليست سياه بوديم اما اكنون در حالت تعليق قرار گرفته‌ايم و در اين زمينه يك سال فرصت داريم و تاكيد مي‌كنيم بسياري از اين نگراني‌هاي داخلي، اجرايي نمي‌شود. نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا آلمان براي سفر رييس‌جمهور كشورمان به آن كشور شرطي گذاشته است، گفت: آلمان و هيچ كشوري در منزلتي نيست كه براي ايران تعيين تكليف كند. اين بحث اساسا قابل تاييد نيست. هيچ كشوري نمي‌تواند براي ما شرط تعيين كند. اگر براي ما اين سفر قطعي شود حتما اطلاع‌رساني مي‌شود. شايد مقاماتي از آلمان هم براي مهر ماه به ايران بيايند. روابط ما با آلمان مثبت و مطلوب است و طرفين به منافع يكديگر احترام مي‌گذارند. وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره احتمال پيگيري بد عهدي امريكا در اجرايي شدن برجام از سوي رييس‌جمهور در نيويورك گفت: دستور كار اين سفر از سوي دفتر رييس‌جمهور اطلاع‌رساني مي‌شود اما از اين فرصت براي تامين منافع ملي كشور استفاده خواهد شد.
نيازي به تغيير در كابينه نيست
نوبخت در پاسخ به سوالي درباره تغيير كابينه نيز خاطرنشان كرد: مطالبات ملي از دولت برخورداري از خدماتي با كيفيت‌تر و گسترده‌تر است كه همه تلاش ما هم در اين زمينه است. ممكن است برخي جريان‌هاي سياسي هم مطالباتي در مورد تغيير كابينه داشته باشند كه با توجه به زمان كوتاه باقي مانده به پايان سال شايد ديگر نيازي به اين تغييرات در اين كابينه نباشد.
پرونده املاك نجومي در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح نشده است
نوبخت همچنين درباره رسيدگي به پرونده املاك نجومي در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اظهار كرد: تا آنجا كه من در جلسات ستاده بوده‌ام اين موضوع در آنجا مطرح نشده است كه اگر مطرح شود حتما اطلاع‌رساني مي‌كنيم. وي در پاسخ به اين پرسش كه موضع شما نسبت به فيلتر برخي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها در ارتباط با املاك نجومي چيست؟ اظهار كرد: «دولت ترجيح مي‌دهد اين مسائل را به ملت زيرك و فهيم ايران واگذار كند. اميدواريم جمع‌بندي به گونه‌اي باشد كه منافع ملي كشور تامين شود.»وي درباره ورود دولت به مساله انتخابات نيز خاطرنشان كرد: آنقدر مشغله براي دولت وجود دارد كه انتخابات براي رقباي سياسي فرصت بيشتري دارد تا براي ما.
۲ ميليارد تومان از حقوق‌هاي غيرمتعارف
 برگشت داده‌شد
نوبخت با اشاره به اينكه بيش از دو ميليارد تومان از حقوق‌هاي غيرمتعارف پرداخت شده به مديران برگشت داده شد، گفت: از دستگاه‌هاي نظارتي خواهش كرديم ماهانه حقوق مديران كنترل شود تا اگر يك مورد تخلف نسبت به مصوبه مشاهده شد، برخورد صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون