• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

واكنش‌ها به اعتراف‌نامه سعيد مرتضوي پس از هفت سال

از درخواست اعدام تا سكوت در اردوگاه اصولگرايي

گروه سياسي

با گذشت دو روز از انتشار نامه عذرخواهي مرتضوي از خانواده‌هاي جانباختگان كهريزك، واكنش‌ها به اين نامه در حالي ادامه دارد كه چهره‌هاي اصولگرا به جز حجت‌الاسلام زايري در اين باره واكنشي نداشتند و رسانه‌هاي اصولگرا هم ترجيح دادند در اين باره سكوت كنند. گويي همين عذرخواهي ديرهنگام مرتضوي، هفت سال بعد از رويدادهاي بازداشتگاه كهريزك هم چندان به مذاق اصولگرايان خوش نيامده است و آنها ترجيح دادند در تيترها و مطالب رسانه‌هايشان به دفاع نصفه و نيمه قاليباف از خودش در ماجراي واگذاري املاك نجومي يا بيماري هيلاري كلينتون نامزد انتخاباتي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بپردازند اما حرفي از عذرخواهي مرتضوي به خاطر اتفاقات هفت سال پيش كهريزك يا شهيد خواندن جانباختگان اين بازداشتگاه توسط مرتضوي به ميان نياوردند.
اعتماد مخدوش مردم با اعدام مرتضوي ترميم خواهد شد
در اين ميان اما حجت‌الاسلام زايري سردبير ماهنامه خيمه تنها چهره اصولگرايي بود كه به اين اقدام مرتضوي واكنش نشان داد و با برشمردن نكات مبهم قبلي در پرونده مرتضوي خواستار اشد مجازات براي او شد. او در سايت الف نوشت: «بقاي جمهوري اسلامي به اعتماد عمومي و اعتقاد مردمي وابسته است و اعتقاد مردم به عوامل گوناگوني همچون راي دادگاه مرتضوي بستگي دارد. جرم او تنها قتل قربانيان مظلوم كهريزك و معماي پيچيده زهرا كاظمي نيست و اتهام او نيز فقط اختلاس‌ها و دروغ‌ها و پرونده‌هاي مطبوعاتي و... نيست. بسيار نكته‌هاي وحشتناك هست كه اگر روزي فضاي لازم فراهم شود شايد بر زبان‌ها بيايد و به گوش‌ها برسد». زايري تاكيد كرده است: «اعتماد مخدوش مردم مخصوصا در وضعيت خطرناك و حساس فعلي تنها با حكم اعدام او قدري ترميم خواهد شد و هرگونه سستي و تهاون نسبت به اين موضوع و بي‌توجهي به خسارت‌هاي سهمگين و جدي كه او به اركان جمهوري اسلامي وارد كرده است منجر به تهديدهايي خواهد شد كه فروپاشي نظام كمترين آنها خواهد بود...»
بسياري از حوادث ۸۸ بعد از گذشت هفت سال همچنان در تاريكي‌اند
اما گذشته از اين چهره اصولگرا، صادق زيباكلام استاد دانشگاه، ديگر چهره‌اي بود كه با انتشار نامه‌اي خطاب به مرتضوي به عذرخواهي او واكنش نشان داد. زيباكلام در بخشي از نامه خود آورده است: «...خبرعذرخواهي تان از خانواده‌هاي قربانيان كهريزك را در رسانه‌ها ديدم. برخي آن را خيلي ديرو برخي هم آن را باانگيزه تاثيرگذاري برتعيين مجازات تان مي‌دانند. من اما معتقدم كه فقط خداوند سبحان از دل مخلوقاتش آگاهي دارد و ‌اي بسا شما واقعا هم براين باور رسيده‌ايد كه مي‌توانستيد جلوي اعزام بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ به بازداشتگاه كهريزك را بگيريد؛ ‌اي بسا مي‌توانستيد جلوي پرپرشدن سه جگرگوشه‌اي كه به جز شركت در اعتراضات خياباني جرم ديگري مرتكب نشده بودند را بگيريد. البته فقط تراژدي كهريزك ورفتارمامورين با بازداشت‌شدگان نيست كه همچنان درپرده ابهام قراردارد. في الواقع بسياري از حوادث و رويدادهاي سال ۸۸ بعد از گذشت هفت سال همچنان در تاريكي‌اند و همچون عذرخواهي شما بالاخره روزي روشن خواهند شد. »
به نقش احمدي‌نژاد در جنايت كهريزك رسيدگي مي‌شود؟
در اين ميان روزنامه جمهوري اسلامي هم در يادداشتي با اشاره به عذرخواهي سعيد مرتضوي از خانواده قربانيان كهريزك نوشت:  «... رييس‌جمهوري كه در زمان مسووليت او و به خاطر رفتارهاي تحريك‌آميز و مناظره‌هاي از قبل طراحي شده او در صدا وسيما به امواج فتنه دامن زده شد در اين ميان چه نقشي دارد و همچنين حاميان سينه چاك او؟... سال88 عده‌اي به اتهام فتنه‌گري مجازات شدند، گروهي همچون اين سه عزيز بي‌گناه قرباني گشتند و خون آنها هدر رفت و... آيا مرجعي هست كه بعد از اعترافات دادستان وقت اين پرونده بزرگ و پيچيده را مورد بازرسي مجدد و همه‌جانبه قرار دهد و از نظام جمهوري اسلامي اين موضوع داخلي و خارجي كه دستمايه شيطنت‌هاي دشمنان گرديد را پاك نمايد؟ اين اعتراف دير هنگام و تكان‌دهنده به هر منظور و هدفي كه صورت گرفته باشد، ذره‌اي از گناه و مسووليت عاملان و آمران امر نمي‌كاهد. بايد صبر كرد و ديد پشت اين پرده چه رازهاي پنهان ديگري نهفته است.»
قاضي براي مرتضوي حكم صادر كند
افزون بر اين سعيد حجاريان هم در گفت‌وگويي به اين موضوع واكنش نشان داده است. او در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به نامه‌ عذرخواهي سعيد مرتضوي در ارتباط با وقايع بازداشتگاه كهريزك گفته است: نفس استفاده از واژه شهيد، از سوي او به منزله اقرارش بر به وقوع پيوستن آن جنايت هولناك است. وي در اين نامه پنج‌بندي گفته؛ وقايع كهريزك حواثي غير عمد بوده است، پس در نهايت او به دست داشتن در اين حادثه اقرار كرده و مقصر محسوب مي‌شود، اما قبلا اعلام كرده‌ بود از ماجراي كهريزك خبر نداشته است. در هر صورت بر اساس قاعده فقهي «اقرار العقلاء علي انفسهم»، قاضي مي‌تواند بر پايه اقرار كردن شخص متهم، براي او حكم صادر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون