• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

عدد نوشت

پيش‌بيني سرمايه خارجي

رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيشنهادات اين كميسيون به كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه، بر لزوم پيش‌بيني حداقل 60 تا 70 ميليارد دلار سرمايه خارجي در برنامه ششم تاكيد كرد و گفت كه اگر اين را قبول نداريم بايد در چهار طرف ايران تابلوي ورودممنوع سرمايه را بزنيم. غلامرضا تاجگردون با اشاره به پيش‌بيني رشد اقتصادي هشت درصدي در برنامه ششم گفت: براي دستيابي به چنين رشدي كه به نظرم به دلايل متعدد فعلا تا‌حدودي غيرقابل‌دسترس است، بايد الزاماتي تعريف كنيم زيرا به صرف نوشتن هشت درصد رشد و نرخ بيكاري يك‌رقمي آنچه مي‌خواهيم حاصل نخواهد شد. براي اين رشد بايد اول ‌از همه منابع تجهيز شود. آوردن حداقل 60، 70 ميليارد دلار سرمايه خارجي الزام برنامه است و ما بايد شرايط را براي هر دولتي كه روي كار باشد فراهم كنيم.


فعال‌سازي طرح معدني متوقف شده

فعال‌سازي ۱۵ طرح معدني راكد، تعريف ۲۳ طرح معدني جديد و همچنين عملياتي شدن ۲۵۰ هزار كيلومتر مربع اكتشاف معدني تا به امروز، اقداماتي بودند كه در صدر گزارش عملكرد سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در سه سال گذشته قرار گرفتند. در اين بخش بيش از 1/8 ميليارد دلار طرح متوقف فعال شده‌اند كه ۱۵ پروژه در بخش‌هاي مختلف فولاد، آلومينيوم، ‌طلا و... در دولت يازدهم به بار مي‌نشينند. همچنين از ۲۳ طرح، با ارزش سه ميليارد دلار كه در دولت فعلي تعريف شده‌اند ۹ پروژه در اكتشاف، زغال‌سنگ، زيرساخت و... در دولت يازدهم به بار خواهد نشست و مابقي طرح‌ها نيز در دولت بعدي به بهره‌برداري خواهند رسيد.


 
پيشرفت طرح توسعه بندر چابهار

منصور آرامي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع سازمان بنادر گفت: در گذشته به بندرچابهار و پتانسيل‌هاي موجود در آن توجه نشده بود اما درحال حاضر درحال سرمايه‌گذاري در اين بندر هستيم و خريدهاي مناسبي از محل فاينانس براي تجهيز اين بندر انجام شده است. به بندر چابهار مي‌توان نگاه جدي‌تري داشت چرا كه ورودي درياي عمان است و اهميت زيادي براي ايران دارد و بايد ظرفيت‌هاي بيشتري به آن اضافه كرد. درحال حاضر ۸۰ درصد طرح توسعه بندر چابهار به اتمام رسيده است. وي همچنين به اهميت ايجاد پس‌كرانه‌ها اشاره كرد و گفت: افزايش پس‌كرانه‌ها براي كمك به بندر، سياست ديگر است. بايد براي افزايش بهره‌وري و رقابتي كردن بنادر و ديگر بخش‌هاي حمل ‌ونقل برنامه‌ريزي‌هاي منسجمي داشته باشيم. در حال حاضر برنامه‌هايي براي بنادر شمالي و جنوبي كشور تدوين شده و در حال اجراست تا بنادر كشور بتوانند خود را در حد استانداردهاي جهاني بهبود بخشند و از ظرفيت‌هاي دريايي بيشتر از قبل استفاده شود.


 
ارزش بازار ICT

برات قنبري از ظرفيت بازار ICT كشور براي افزايش سه‌‌برابري در پنج سال آينده خبر داد. نماينده دولت در هيات‌مديره شركت مخابرات ايران امروز در مجمع عمومي اين شركت به ارايه توضيحاتي كوتاه پرداخت و عنوان كرد: طي پنج سال آينده اين امكان وجود دارد كه ارزش بازار فاواي كشور از حدود
35 هزار ميليارد تومان به 120 هزار ميليارد برسد. طي سال‌هاي گذشته بهره‌گيري از ICT به گونه‌اي بوده كه از حالت تهديد خارج شده و همگان بر لزوم استفاده از اين فضا و بهره‌گيري از آن تاكيد كرده‌اند. وي با تاكيد بر اينكه بحث يكپارچه‌سازي به عنوان نوعي تكليف براي شركت مخابرات تعيين شده، اظهار كرد: از سوي ديگر بحث اقتصاد مقاومتي مطرح است و در اين شرايط اگر شركت مخابرات نتواند از سهم خود محافظت كند، بازار در حال رشد و گسترش اين حوزه سهم مخابرات را خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون