• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

اوباما غيبت كلينتون را جبران كرد

كمپين يك نفره باراك براي هيلاري

گروه جهان

باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده به هر قيمت ممكن نمي‌خواهد اجازه دهد هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري از گردونه رقابت‌ها عقب بماند. در حالي كه هيلاري به دليل بيماري دوره نقاهت خود را در خانه سپري مي‌كند، باراك اوباما در اوج برنامه‌هاي كاري كه در طول اين روزها پشت سر مي‌گذارد، نمي‌خواهد اجازه دهد تا موج كمپين انتخاباتي دموكرات‌ها فروكش كند، از همين رو اوباما خود دست به كار شده و به فيلادلفيا سفر كرده تا به كمپين انتخاباتي هيلاري بپيوندد و به تنهايي براي او تبليغ كند، چرا كه اكنون هيلاري از ذات الريه رنج مي‌برد و بعيد به نظر مي‌رسد كه دوره درماني او كمتر از يك هفته به طول بينجامد و مجبور است علاوه بر برنامه تبليغاتي در كاليفرنيا، برنامه خود در لاس وگاس را نيز لغو كند. اما برنامه كاري اوباما در اين روزها به حدي شلوغ است كه خالي كردن يك روز براي انتخابات نشان مي‌دهد كه تا چه حد موضوع براي اوباما از اهميت بالايي برخوردار است. چرا كه اوباما به تازگي از سفر يك هفته‌اي خود به آسيا و حضور در نشست‌هاي بين‌المللي بازگشته و هفته بعد نيز او بايد به نيويورك براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل برود و يك نشست بين‌المللي در مورد پناهندگان را نيز ميزباني كند.
او همچنين يك جلسه مشترك را در روز دوشنبه به وقت واشنگتن با رهبران ارشد هر دو حزب در كاخ سفيد برگزار كرد تا در خصوص برنامه بودجه دولت صحبت كنند تا از هرگونه تعطيلي دولت پيش از انتخابات جلوگيري كند. آنگونه كه جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد عنوان كرده است هرچند مخاطرات براي رييس‌جمهور بالا است اما اين تنها رييس‌جمهور است كه تصميم مي‌گيرد در طول هشت هفته آينده تا چه حد قوي در حمايت از كلينتون در مبارزات انتخاباتي شركت خواهد كرد.
اوباما تلاش دارد در مبارزات انتخاباتي ميان كلينتون و دونالد ترامپ، شكاف در ميان جمهوريخواهان را افزايش دهد و تلاش دارد تا ائتلافي كه اوباما را در سال 2008 پيروز انتخابات رياست‌جمهوري كرد را مجدد ايجاد كند و در راستاي ماندگاري دموكرات‌ها در كاخ سفيد قدم بردارد. آنگونه كه سخنگوي كاخ سفيد مي‌گويد، اوباما به‌طور خاص جوانان را هدف قرار داده است از طرفي رييس‌جمهور قصد دارد تا به همه راي‌دهندگان نشان دهد كه چقدر مهم است كه كسي جانشين او در كاخ سفيد شود كه چشم‌انداز كشور را بر مبناي چارچوبي كه او متعهد شده ادامه دهد. ارنست همچنين تاكيد كرد: من فكر مي‌كنم اين باور رييس‌جمهور است كه مي‌خواهد يك رييس‌جمهور عالي در ايالات متحده حضور داشته باشد و آن چيزي است كه من از ايشان شنيده‌ام و در مواقع بسياري نيز آن را مي‌گويد.
گفتني است با توجه به اينكه روساي جمهور در امريكا نمي‌توانند سه دوره متوالي در كاخ سفيد حضور پيدا كنند، رييس‌جمهوري كه دوره دوم آن به پايان مي‌رسد به ندرت در انتخابات حضور فعالي پيدا مي‌كند اما اوباما قصد دارد تا اين رويه را تغيير دهد.
آخرين نظرسنجي كه توسط واشنگتن پست و شبكه خبريABC صورت گرفته نشان مي‌دهد كه اوباما قوي‌ترين محبوبيت را در سال پاياني حضور در كاخ سفيد دارد. طبق اين نظر سنجي 58درصد از افرادي كه در آن شركت كردند عملكرد اوباما را در طول هشت سال تاييد كردند. از همين رو اين محبوبيت مي‌تواند يك دارايي با ارزش در مبارزات انتخاباتي كلينتون براي به دست آوردن آراي افرادي كه مردد هستند به شمار آيد.
با اين وجود اوباما در طول يك‌سال گذشته و قبل از مشخص شدن نامزد نهايي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان سعي كرد از هرگونه اظهارنظر در مورد انتخابات خودداري كند اما زماني كه متوجه شد كه دونالد ترامپ يكي از جانشينان بالقوه اوباما به شمار مي‌آيد سعي كرد هركاري كند تا اجازه ندهد دونالد ترامپ به كاخ سفيد راه پيدا كند چرا كه مي‌دانست ترامپ چيزي از ميراث او در كاخ سفيد باقي نخواهد گذاشت.
اوباما در آخرين اظهارات خود در خصوص ترامپ گفت: من فكر نمي‌كنم كه ترامپ واجد شرايط براي رياست‌جمهوري ايالات متحده باشد، چرا كه سخنان او متناقض و نا‌آگاهانه است. جمله‌اي كه نشان مي‌دهد بيش از آنكه هيلاري حريف اصلي ترامپ باشد اوباما، ترامپ را به عنوان يك دشمن براي خود مي‌داند.
با اين وجود به نظر مي‌رسد پس از اعلام خبر بيماري هيلاري كلينتون و لغو موقت برنامه‌هاي كمپين او، هواداران هيلاري اندكي سرخورده شدند ولي اوباما با سفر خود به فيلادلفيا سعي كرده تا هواداران هيلاري را در صحنه نگه دارد. طبق آخرين نظرسنجي‌ها هيلاري با اختلاف پنج درصد از دونالد ترامپ در ايالت پنسيلوانيا كه اوباما در آن حضور دارد فاصله گرفته و حفظ آن براي دموكرات‌ها نيز بسيار حايز اهميت است. اوباما سخنراني خود را مقابل موزه هنر فيلادلفيا انجام داد و پس از جمع‌آوري كمك براي كميته ملي حزب دموكرات در فيلادلفيا به نيويورك پرواز خواهد كرد تا مبارزان انتخاباتي دموكرات‌ها را نيز در اين منطقه حمايت كند و همچنين در نشست مجمع عمومي سازمان ملل نيز حضور پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون