• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

رييس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت خبر داد

خدمات وزارت بهداشت به زنان آسيب‌پذير

ايسنا|  پروين افسر كازروني؛ رييس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت در توضيح اقدامات اين وزارتخانه براي ارايه خدمات بهداشتي، درماني به زنان آسيب پذير گفت: ارايه خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي به اين گروه از زنان درمراكزي تحت عنوان «مراكز ارتقاي سلامت زنان آسيب‌پذير» از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. اين خدمات شامل خدمات ارزيابي بيماري‌هاي آميزشي و ايدز، خدمات بهداشت باروري، آموزش، مشاوره و توانمندسازي در حيطه‌هاي حرفه‌آموزي است و به صورت رايگان ارايه مي‌شوند.
تلاش مي‌كنيم اگر اين افراد نياز به خدمات خاصي مانند دندانپزشكي و تغذيه دارند، آنها را به مراكز بهداشتي درماني مورد نظر ارجاع دهيم. كساني كه براي دريافت خدمت مراجعه مي‌كنند، پرونده دارند و هر سه ماه يك بار تست اچ‌آي‌وي مي‌دهند؛ چراكه جزو گروه‌هايي هستند كه بيشتر در معرض ابتلا به HIV قرار دارند و بايد زودتر شناسايي شده و تحت مراقبت و درمان قرار گيرند.
در حال حاضر در ۳۴ مركز در ۲۲ دانشگاه علوم پزشكي اين خدمات ارايه مي‌شود كه از سوي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يا موسسات غير دولتي راه‌اندازي شده‌اند. بسياري از افرادي كه تحت پوشش اين مراكز قرار مي‌گيرند، بيمه ندارند و در تلاشيم از طريق هماهنگي‌هاي انجام شده توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، اين افراد بيمه شوند، اما مشكل اين است كه بعضي از زنان معتاد و كارتن خواب، كارت شناسايي ندارند تا بتوان جهت بيمه اقدام كرد. مراجعه به مراكز بهداشتي درماني مورد نظر براي اين گروه سخت است. آنها نگران هستند كه در صورت مراجعه، انگ خورده يا خدمات به آنها ارايه نشود و مشكلي براي‌شان پيش بيايد؛ به همين علت تلاش مي‌شود از طريق افرادي كه به اين مراكز مراجعه و آموزش و مشاوره دريافت كرده به عنوان افراد همسان، افراد بيشتري را براي مراجعه تشويق كنيم. اين خدمات هم در خود مراكز و هم توسط تيم‌هاي سيار ارايه مي‌شود. اين تيم‌ها بيشتر شامل افرادي از گروه هدف هستند و در اين خصوص آموزش ديده‌ و توانايي برقراري ارتباط با افراد همسان را دارند.
وي تعداد افراد مراجعه‌كننده به مراكز ارتقاي سلامت زنان آسيب‌پذير در يك سال گذشته را بيش از ۹۰۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: «تمركز اين مراكز عمدتا در مناطقي كه احتمال حضور اين زنان بيشتر است از جمله در مناطق حاشيه‌نشين شهرهاست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون