• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه:

بي اعتمادي مطلق به امريكا، نتيجه عقلانيت ناشي از فكر و تجربه است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (يكشنبه) در ديدار شركت‌كنندگان در همايش سراسري فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سپاه را «سنگر مستحكم انقلاب» و «عنصر شاخص دفاع از امنيت داخلي و خارجي و هويت برجسته و ممتاز و مورد نياز براي پيشرفت كشور و حركت به سوي آرمان‌ها» دانستند و ضمن اشاره به برخي انحراف‌ها براي مقابله با اجزاء اصلي قدرت نرم و معنوي نظام اسلامي و تحريف آنها، گفتند: يكي از اجزاء مهم قدرت نرم جمهوري اسلامي، بي‌اعتمادي مطلق به قدرت‌هاي سلطه‌گر و در راس آنها امريكا است و اين بي‌اعتمادي بايد روز به روز گسترش يابد.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، فرمان امام (ره) براي تشكيل نيروهاي سه گانه سپاه را ناشي از نگاه نافذ و دورانديشانه و دلِ نوراني آن مرد بزرگ و الهي دانستند و در خصوص اهميت و ارزش و جايگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزودند: جمله معروف امام (ره) مبني بر اينكه «اگر سپاه نبود كشور هم نبود» به اين دليل بود كه سپاه، شجره طيبه‌اي است كه از هويت آن، ايمان و حركت انقلابي و جهادي مي‌تراود و حفظ كشور و انقلاب نيز منوط به استمرار اين عناصر مهم است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لازمه رسيدن به آرمان بزرگ انقلاب يعني «تشكيل تمدن نوين اسلامي» و دفاع از نظام اسلامي در برابر توطئه‌ها را «حركت انقلابي و جهادي» بر شمردند و گفتند: اكنون بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامي به خصوص بعد از دوران دفاع مقدس، حقيقت سخن آن انسان عميق، مجرب و متوكل به خدا در مورد سپاه، بيش از پيش روشن‌تر شده و بايد گفت «سپاه سنگر مستحكم انقلاب است.»
ايشان با تاكيد بر اينكه دفاع از امنيت داخل و خارج از مرزها يكي از وظايف اساسي سپاه پاسداران است، خاطرنشان كردند: سپاه علاوه بر حفظ امنيت و مسائل دفاعي، در عرصه‌هاي ديگري همچون سازندگي، عمران، خدمت رساني به محرومان، مسائل فرهنگي و هنري و توليد فكر انقلابي، نقش آفرين و تاثيرگذار است كه اين اقدامات بايد ادامه يابند و به اطلاع مردم و افكار عمومي نيز رسانده شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، اقدامات دفاعي، سازندگي و فرهنگي سپاه را برجسته و ممتاز خواندند و با تاكيد بر اينكه چنين ارزيابي از اقدامات سپاه، واقع گرايانه و غيرجانبدارانه است، افزودند: حتي دشمنان نظام و انقلاب نيز چنين قضاوتي درباره سپاه پاسداران دارند.
فرمانده كل قوا با تاكيد بر اينكه حفظ هويت سپاه، اقدامي مهم و نيازمند هوشياري و آسيب‌شناسي دايمي است، خاطرنشان كردند: حفظ، به معناي توقف در زمان نيست بلكه بايد همگام با تغيير ابزارها و پيشرفت‌هاي دشمن، سپاه نيز به پيشرفت‌هاي خود در عرصه‌هاي علم و فناوري و نوآوريها قانع نباشد و حركت رو به جلو متوقف نشود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «امنيت» را موضوعي بسيار مهم و زمينه ساز پيشرفت معنوي و مادي جامعه خواندند و گفتند: از جمله وظايف سپاه، تامين امنيت داخلي و خارجي است و اگر امنيت خارجي وجود نداشته باشد، و در خارج از مرزها جلوي دشمن گرفته نشود، امنيت داخلي هم از بين خواهد رفت.
ايشان، لازمه رفع تهديدهاي نظامي را اقتدار روزافزون نيروهاي مسلح دانستند و افزودند: در طول سال‌هاي گذشته گاهي اوقات سخناني از جانب برخي مسوولان مطرح شده مبني بر اينكه رفع تهديد نظامي و جنگ به دليل فلان اقدام بوده است، در حالي كه اين سخنان صحيح نيست، زيرا تنها عامل رفع تهديد نظامي، «اقتدار دفاعي و نظامي» و «ايجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به برخي اظهارنظرهاي اخير مبني بر اينكه علت پيشرفت برخي كشورها، جمع‌آوري سازمان‌هاي نظامي آنها بوده است، تاكيد كردند: باور اين سخنان از كساني كه به آنها نسبت داده شده، بسيار سخت است، اما اگر چنين سخناني واقعا بيان شده باشد، حرف غلطي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: كشورهايي كه گفته مي‌شود سازمان نظامي خود را جمع‌آوري كردند، به اختيار خود اين كار را نكردند بلكه آنها در جنگ جهاني نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند كه سازمان نظامي داشته باشند.
ايشان تاكيد كردند: هيچ عاقلي نيروي دفاعي خود را كنار نمي‌گذارد، بنابراين بايد قدرت دفاعي كشور را روز به روز استحكام بخشيد.
رهبر انقلاب اسلامي، «ايمان» را عامل اصلي استحكام توان دفاعي كشور بر شمردند و خاطرنشان كردند: جنگ نامتقارن به همين معنا است و طرف مقابل با وجود داشتن ابزار و تجهيزات پيشرفته، فاقد عامل ايمان است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: نمونه بارز جنگ نامتقارن در عراق روي داد و آن هنگامي بود كه نيروهاي مردمي عراق كه فاقد تجهيزات پيشرفته نظامي هستند اما از ايمان بالايي برخوردارند، توانستند مناطقي را آزاد كنند كه نظاميان امريكا و هم‌پيمانان آنها، از ابتداي حضور در عراق نتوانسته بودند آن مناطق را به تسلط خود در آورند.
ايشان در ادامه سخنان خود به موضوع «تحريف اجزاء قدرت نرم نظام اسلامي» نيز اشاره كردند و گفتند: در كنار حرف‌هاي غلطي كه درباره توان دفاعي كشور گفته مي‌شود، برخي غلط‌پردازي‌ها و تحريف‌ها هم درباره بعضي از مفاهيم انقلاب انجام مي‌شود كه خطر آن، از سخنان غلط بيشتر است.
رهبر انقلاب اسلامي، نفي مفهوم «استقلال» و مساوي دانستن آن با انزوا را يكي از اين تحريف‌ها برشمردند و افزودند: هدف اصلي از نفي استقلال، پيروي از نظم‌هاي ترسيمي قدرت‌هاي سلطه‌گر است كه متاسفانه عده‌اي دانسته يا ندانسته، در حال تكرار اين موضوع هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «استقلال، فرهنگ و اعتقادات» را مايه هويت يك ملت دانستند و تاكيد كردند: به چه دليلي بايد از هويت واقعي خود دست كشيد و از روش‌هاي غلط و مفتضح غربي‌ها پيروي كرد؟
ايشان، موضوع شرم آور «همجنس‌گرايي» را يكي از موارد بر خلاف مصلحت و خلقت بشر برشمردند و گفتند: در تبليغات جهاني به گونه‌اي فضاسازي و هوچي‌گري مي‌كنند كه اگر كسي منكر اين مسائل خلاف شود، احساس انزوا كند و به همين علت حتي برخي مقامات غربي براي رأي آوردن از چنين تفكر غلطي اعلام طرفداري مي‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: نتيجه عدم استقلالي كه غربي‌ها بر آن تاكيد مي‌كنند، چنين وضعيتي است، حال آيا ما بايد تفكر الهي و نوراني اسلام را رها كنيم و پيرو چنين تفكر مفتضحي شويم؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي ديگر از تحريف‌هاي اجزاء قدرت نرم نظام اسلامي را، «مساوي دانستن آرمانگرايي با عدم عقلانيت» دانستند و خاطرنشان كردند: آرمانگرايي عين عقلانيت است زيرا اگر ملتي بدون آرمان شود، همانند وضعيت امروز جوامع غربي از درون تهي و پوچ خواهد شد.
ايشان تاكيد كردند: آنچه كه موجب شوق به پيشرفت و حركت در ملت‌ها مي‌شود، آرمان‌ها هستند و هرچه اين آرمان‌ها والاتر، مجرب‌تر و نوراني‌تر باشند، حركت صحيح‌تر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي به يكي ديگر از تحريف‌ها درخصوص اجزاء قدرت نرم نظام اسلامي اشاره كردند و گفتند: يكي از عناصر قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران، «بي اعتمادي مطلق به قدرت‌هاي سلطه‌گر جهاني» است كه امروز مظهر آن امريكا است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم گسترش بي‌اعتمادي مطلق به امريكا، افزودند: متاسفانه برخي‌ها حاضر نيستند اين بي‌اعتمادي را قبول كنند و اگرچه به زبان مي‌گويند امريكا دشمن است اما احساس واقعي بي‌اعتمادي به امريكا، در آنها وجود ندارد.
ايشان خاطرنشان كردند: هنگامي كه در انسان احساس دشمني و بي‌اعتمادي واقعي به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاكرات و ديدارها، الزامات آن را رعايت مي‌كند و به گفته‌هاي طرف مقابل مطلقا اعتماد نخواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي، بي‌اعتمادي مطلق به امريكا را نتيجه عقلانيت ناشي از فكر و عمق و تجربه دانستند و گفتند: موضوع دشمني امريكا را در طول سال‌هاي متمادي بعد از انقلاب و در قضاياي اخير مذاكرات هسته‌اي و در مسائل ديگر ديده‌ايم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به يك نمونه تاريخي اشاره كردند و افزودند: در قضيه مشروطه، هنگامي كه به انگليسي‌ها اعتماد و راه به سمت سفارت آنها كج شد، ضربه اساسي وارد و نتيجه آن ۷۵ سال عقب ماندن كشور، شد.
ايشان خطاب به برخي كشورهاي منطقه خاطرنشان كردند: اگر هوشيار نباشيد و ترفند نظام سلطه امريكا را درك نكنيد و فريب لبخند آنها را بخوريد، شما هم ممكن است ۵۰ يا حتي ۱۰۰ سال عقب بيفتيد.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيدش كردند: اگر ما امروز راه را براي مذاكره با امريكايها و وسوسه‌هاي آنها در بخش‌هاي مختلف، باز كنيم، نه فقط زمينه‌ساز نفوذ آشكار و پنهان آنها شده‌ايم بلكه پيشرفت مورد نظر كشور هيچگاه محقق نخواهد شد و عقب ماندگي قطعي خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم هوشياري و بيداري مسوولان در قبال نفوذ و سلطه دشمن خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها اصرار دارند كه ما با آنها درباره مسائل منطقه غرب آسيا به‌ويژه سوريه، عراق، لبنان و يمن مذاكره كنيم؛ هدف واقعي آنها از اين درخواست‌هاي مذاكره چيست؟ آنها هدفي جز جلوگيري از حضور جمهوري اسلامي ايران در منطقه به عنوان عامل اصلي ناكامي‌هاي امريكا، ندارند.
ايشان با اشاره به ترفندهاي مذاكراتي امريكايي‌ها و دشمني‌هاي آشكار آنها كه نمونه‌هايي از آن در مذاكرات هسته‌اي ديده شد، گفتند: عقلانيت اقتضاء مي‌كند، نسبت به كساني كه دشمني خود را آشكار كرده‌اند، بي‌اعتمادي مطلق داشته باشيم.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي زمزمه‌ها براي مذاكره با امريكا درخصوص مسائل منطقه نيز تاكيد كردند: مذاكره با امريكا نه تنها فايده ندارد، بلكه ضرر هم دارد و اين موضوع، با استدلال به مسوولان سطوح بالاي كشور گفته شده و آنان نيز پاسخي در رد آن نداشتند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه مذاكره نه تنها دشمني‌ها را كم نمي‌كند بلكه زمينه را براي نفوذ باز مي‌كند، به امنيت حاكم بر كشور اشاره كردند و افزودند: دشمن تمام تلاش خود را براي بر هم زدن امنيت كشور قرار داده است، بنابراين همه سازمان‌هاي نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي مربوطه بايد از اين امنيت به عنوان يك دستاورد مهم در دنياي ناامن امروز، محافظت كنند.
ايشان علاوه بر امنيت محيط زندگي، امنيت فرهنگي و فكري را نيز بسيار مهم برشمردند و تاكيد كردند: سپاه بايد در همه اين موارد نقش آفريني داشته باشد.
فرمانده كل قوا سپس در بيان چند توصيه خطاب به پاسداران انقلاب اسلامي، محور همه توانايي‌هاي سپاه را «ايمان و روحيه انقلابي و جهادي» دانستند و افزودند: نبايد اجازه داد كه روحيه انقلابي با ميل و دل بستن به دنيا و وارد شدن در مسابقه تجمل پرستي و اسراف تضعيف شود.
«لزوم حفظ پيوستگي نسل‌هاي جديد سپاه با مفاهيم انقلاب» و «اهميت مساله آموزش»، توصيه‌هاي بعدي رهبر انقلاب اسلامي بود.
ايشان همچنين از «بسيج» به عنوان «ظرفيتي ملي» ياد كردند و با اظهار خرسندي از فعاليت‌هاي فراوان در اين مجموعه مردمي، بر عمق‌بخشي به فعاليت‌ها تاكيد كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به «نقش الگو و آينده‌ساز ملت ايران در تحولات جهاني» خاطرنشان كردند: اگر مسوولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتي را به معناي واقعي محقق و كشور را از جادوي مالي و پولي دشمن خلاص كنند و ارزش و آقايي دلار را در زندگي اقتصادي بشكنند، كشورهاي ديگر را نيز نجات داده‌اند و براي آنها الگو خواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامي، علت عصبانيت دشمنان از ملت ايران را همين ويژگي الهام‌بخشي جمهوري اسلامي خواندند و افزودند: حركت ملت ايران با وجود انبوه فشارها، تحريم‌ها و تهديدها روز به روز شفاف‌تر و شجاعانه‌تر، و نهال پاك و مبارك انقلاب اسلامي هر روز تناورتر شده است.
ايشان با اشاره به تلاش دستگاه‌هاي تبليغاتي تحت سلطه صهيونيست‌ها براي پوشاندن اين واقعيات درخشان، استقبال‌هاي مردمي از مسوولان در برخي سفرهاي خارجي را دليل ديگري بر الگو شدن ملت ايران دانستند و افزودند: جمهوري اسلامي هنوز در ابتداي راه دستيابي به اهداف و آرمان‌هاي والاست اما همين مقدار از حركت و نشان دادن استقلال، ايستادگي و عزم راسخ نيز دل‌هاي ملت‌ها را به خود جذب كرده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر لزوم ادامه دادن اين راه نوراني با قدرت و آمادگي مادي و معنوي روزافزون، خاطرنشان كردند: درس قرآن به ما اين است كه در مقابل دشمني‌ها بايد با ياري جستن از خداوند، استقامت و پايداري كرد، زيرا خدا و هدايت ‌الهي همراه ما است.
رهبر انقلاب اسلامي تاكيد كردند: اگر ما انگيزه، ايمان و عزم راسخ خود را حفظ كنيم و عقل و تدبير را به‌درستي به كار ببنديم، بر تدابير همه‌جانبه دشمنان فائق خواهيم آمد و برخلاف تصور برخي كه خيال مي‌كنند، محاصره شده‌ايم، همه دشمنان را به خاك خواهيم نشاند.
ايشان تاكيد كردند: من نسبت به آينده هيچ نگراني ندارم و معتقدم به توفيق الهي، فرداي كشور از امروز آن، بسيار بهتر خواهد بود.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با تبريك دهه امامت و ولايت، رويكرد فرماندهان و مسوولان سپاه و بسيج را تداوم گفتمان امام و رهبري خواند و گفت: سپاه همه ظرفيت‌هاي خود را براي عمل به وظايف و ماموريت‌ها و برافراشته نگه داشتن پرچم تمدن‌ساز انقلاب اسلامي به‌كار خواهد گرفت.
همچنين سردار سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه در گزارشي گفت: سپاه براي انجام رسالت خود بر حفظ ظرفيت‌هاي انقلاب اسلامي، گسترش سطح قدرت در جهان اسلام، كمك به تحقق آرمان‌هاي انقلاب و مبارزه با مظاهر اشرافي‌گري، فساد، تبعيض و وادادگي تمركز دارد.
سرلشكر جعفري افزود: اساس راهبرد بازدارندگي سپاه، ارتقاي معنويت و حفظ روحيه انقلابي در همه سطوح است.
فرمانده كل سپاه با بيان اينكه نمي‌گذاريم طرح‌هاي خباثت‌آلود امريكا براي نفوذ و استحاله نظام تحقق يابد، تاكيد كرد: اطمينان داشته باشيد ريشه‌ها و سرشاخه‌هاي شجره خبيثه‌اي كه بخواهد سياست‌هاي امريكا را در كشور نفوذ دهد، قطع خواهد شد و انقلاب اسلامي با حمايت‌ها و هدايت‌هاي فرمانده كل قوا براي عبور از مرحله سوم تكوين خود پاسداري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون