• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

براي بهبود فضاي كسب و كار در دو ‏سال گذشته انجام شد

حذف اجباري 324 مجوز غيرضرور

گروه اقتصادي

طبق وعده‌هايي كه مقامات مالي ‏كشور پيش از اين داده بودند؛ 324 مجوز ‏غيرضرور براي شروع فعاليت اقتصادي از پيش رو ‏برداشته شد. اين تعداد از 547 مجوز احصا شده، ‏‏59 درصد سهم دارد. به عبارت ديگر هنوز بالغ بر ‏‏40 درصد از مجوزهاي غيرضرور حذف نشده كه ‏بنا به گفته مسوولان، مقاومت دستگاه‌ها از دلايل ‏اصلي آن است. بنابراين اغلب اين 324 مجوز به ‏اجبار حذف شده است. ‏
با اين حال چه با اجبار و چه اختيار فضا براي ‏فعاليت توليد داخلي مهياتر شده است. آنقدر ‏ركود در سال‌هاي گذشته ريشه‌دار شد كه ‏مسوولان از اعطاي تسهيلات تا حذف قوانين ‏مخل را پيگيري مي‌كنند. اگر تا چند سال پيش ‏براي دادن مجوز شروع كسب و كار بايد ‏سرمايه‌گذاران از هفت خوان رستم گذر ‏مي‌كردند؛ امروز مقامات كشور براي ارايه ‏درخواست سرمايه‌گذاري و شروع فعاليت توليدي ‏هر مانعي را حاضرند از پيش رو بردارند تا اقتصاد ‏جاني بگيرد. ‏
‏141‏‎ ‎مجوز با خواست دستگاه‌ها حذف شد‎ ‎
فضاي كسب و كار با شرايط دشواري كه به لحاظ ‏تسهيلات تخصيص يافته، ميزان مجوزهاي لازم ‏براي شروع كار و هزينه‌هاي بالاي ايجاد كسب و ‏كار جديد دارد؛ همواره با رتبه‌هاي بالاي 100 در ‏بين 180 كشور جهان شناخته شده و اين وضعيت ‏به كاهش انگيزه فعالان اقتصادي انجاميده است. ‏در چنين شرايطي يكي از برنامه‌هايي كه سعي در ‏به تحرك وا داشتن فعالان در راستاي برنامه‌هاي ‏اقتصاد مقاومتي داشته، حذف مجوزهاي غيرضرور ‏و قوانين دست و پاگير توليدكنندگان و كاسبان ‏بوده است. در دو سالي كه از اين اقدام دولت ‏گذشته؛ در مجموع 324 مجوز البته با دشواري و ‏مقاومت‌هاي زياد دستگاه‌هاي مختلف حذف شده ‏است. ‏بر اساس گزارشي كه معاونت اقتصادي وزارت ‏اقتصاد تدوين كرده است؛ در دو سال گذشته، از ‏مجموع مجوزهاي زيربخش‌هاي وزارتخانه‌ ستادي ‏‏105 مجوز كاهش يافته و شمار مانده عنوان ‏مجوزها به 50 رسيده است. از مجموع مجوزهاي ‏زيربخش‌هاي رياست‌جمهوري 52 مجوز كاهش ‏يافته و 15 عنوان مجوز باقي مانده است. ‏همچنين از مجموع مجوزهاي وزارتخانه اجرايي، ‏‏324 مجوز كاهش يافته و 75 عنوان مجوز باقي ‏مانده است. ‏‏74 عنوان از مجوزهاي كاهش يافته از نوع ابطال، ‏تمديد و اصلاح مجوز بوده‌اند كه كنار گذاشته ‏شده است. براي اينها چنانچه اصل مجوز حذف يا ‏تغيير داده شود؛ همان حالت رخ خواهد داد. ‏همچنين 123 مجوز از اين مجوزها به صورت ‏كلي حذف شده‌اند. 31 مجوز ديگر نيز در ‏مجوزهاي ديگر ادغام شده‌اند و در عمل حذف ‏شده به شمار مي‌آيند. 225 مجوز نيز با ‏يكسان‌سازي مجوزها، كاهش يافته است. بر اين ‏پايه اگر 74 مجوز نخست را كنار بگذاريم؛ 154 ‏مجوز از 547 مجوز حذف شده‌اند كه معادل 28 ‏درصد مجوزها است. همچنين 41 درصد مجوزها ‏با يكسان‌سازي حذف شده‌اند كه برخي از اينها ‏براي چند كار مي‌تواند استفاده شود كه در عمل ‏وجود برخي از مجوزها غيرضروري مي‌شود. ‏همچنين آنچه باقي مي‌ماند تنها 141 عنوان ‏مجوز است كه مي‌تواند عملكرد خوبي را از ‏دستگاه‌ها براي كاهش مجوزها نشان دهد. ‏اين كاهش با توجيه كردن مسوولان دستگاه‌ها و ‏پذيرش آنها انجام شده است و كاهش مصوب ‏هيات نيز به آن افزوده خواهد شد. زيرا افزون بر ‏اينها پيشنهادهايي وجود دارد كه برخي از ‏دستگاه‌ها، با وجود توجيه كافي براي حذف مجوز ‏به علت‌هاي غيرموجه در برابر اصلاح مقاومت ‏نشان داده و موافقت خود را با حذف مجوزها ‏اعلام نكرده‌اند. ‏
عدم تمايل تصميم‌گيران نهايي براي برداشتن ‏موانع قانوني
مي‌توان مهم‌ترين چالش‌هاي كاهش مجوزها را ‏نبودن تصميم‌گيران نهايي در جلسه و نياز آنها به ‏توجيه دانست. در كنار اين، نداشتن اختيار ‏شركت‌كنندگان در جلسه، زيادي تعداد افراد ‏شركت‌كننده در جلسه، جزم‌گرايي و ملاحظه ‏موقعيت شخصي و گاهي سازماني از موانع اصلي ‏در راه حذف و كاهش مجوزها در ايران بوده است. ‏در مقابل تعداد زياد مجوزها، صادركنندگان آنها ‏را توجيه مي‌كند كه مي‌توان تعداد مجوزها را ‏كاهش داد. همچنين توجيه شدن كارشناسان و ‏به ويژه مسوولان تصميم‌گير، عامل مهمي در ‏پذيرش حذف و كاهش مجوزها در ايران بوده ‏است. ‏به غير از مجوزهاي غيرضرور و قوانين مزاحم كه ‏حذف آن نيازمند اهتمام مجلس است؛ بهبود ‏فضاي كسب و كار مولفه‌هاي بسيار ديگري دارد ‏كه براي ساماندهي اين فضا بايد اصلاح شود. ‏بررسي محيط كسب و كار در پاييز 94 نشان ‏مي‌دهد به‌ترتيب سه مولفه «مشكل دريافت ‏تسهيلات از بانك‌ها»، «ضعف بازار سرمايه در ‏تامين مالي توليد و نرخ بالاي تامين سرمايه از ‏بازار غيررسمي» و «بي‌تعهدي شركت‌ها و ‏موسسات دولتي به پرداخت به موقع بدهي خود ‏به پيمانكاران» نامناسب‌تر از بقيه مولفه‌ها ارزيابي ‏شده و مولفه‌هاي «ضعف زيرساخت‌هاي تامين ‏برق»، «ضعف نظام توزيع و مشكلات رساندن ‏محصول به دست مصرف‌كننده» و «ضعف ‏زيرساخت‌هاي حمل ونقل» نسبت به ساير ‏مولفه‌ها در پاييز 1394 مساعدتر محسوب ‏شده‌اند. ‏در كنار اين سه مولفه مي‌بينيم كه بدهي به ‏پيمانكاران به قدري روي هم انباشته شده كه ‏بزرگي آن رقم 560 هزار ميليارد تومان را نشان ‏مي‌دهد. جمع شدن اين حجم بدهي در سال‌هاي ‏متوالي سبب شده در جديدترين گزارش پايش ‏محيط كسب و كار بدهي به پيمانكاران به جمع ‏سه مانع اصلي اين محيط بپيوندد. محيط كسب و ‏كار در سال گذشته هم بهبود پيدا نكرده و در ‏اين شرايط انتظار دولتمردان ورود سرمايه‌‌گذاران ‏خارجي به كشور است. ‏از سوي ديگر اجاره‌بهاي بالا نيز بزرگ‌ترين مشكل ‏كسب و كارهاي خرد از نگاه خود صاحبان ‏مشاغل بيان شده است. موانع تاسيس و اداره ‏بنگاه‌هاي اقتصادي همواره مورد انتقاد فعالان ‏اقتصادي و داوطلبان تاسيس بنگاه‌ها در ايران ‏بوده است. هرچند درباره ميزان تعطيلي واحدهاي ‏توليدي آمارهاي رسمي موجود نيست اما ‏اظهارات مسوولان نشان مي‌دهد درصد قابل ‏توجهي از بنگاه‌هاي تاسيس شده به دلايل ‏مختلف از جمله تامين مالي، ماليات، ركود، بالا ‏بودن قيمت تمام شده محصولات بر اثر فناوري ‏قديمي و مقياس نامناسب، وجود كالاهاي قاچاق ‏و... در وضعيت تعطيلي يا توقف قرار گرفته‌اند. ‏براي روشن شدن موانع محيطي تاسيس و رشد ‏كسب و كارهاي خرد در ايران، مطالعه‌اي ميداني ‏در سال 1394 در مركز پژوهش‌هاي مجلس ‏تعريف و اجرا شده كه نشان مي‌دهد مهم‌ترين ‏مانع از ديدگاه كسب و كارهاي خرد در ايران بالا ‏بودن اجاره‌هاست كه حدود 60 درصد ‏پاسخ‌دهندگان آن را مانع اصلي شروع و توسعه ‏كسب و كار خود دانسته‌اند. 50 درصد از ‏مصاحبه‌شوندگان نيز به مشكل كمبود تقاضا و ‏ركود بازار اشاره كرده‌اند. ناعادلانه بودن ماليات‌ها ‏با 38 درصد از بالا بودن ميزان ماليات‌ها با 28 ‏درصد مانع بزرگ‌تري بيان شده است. ‏
مانع بعدي عدم نظارت موثر دولت به ويژه در ‏زمينه قاچاق و فساد گمركي با 27 درصد و پس ‏از آن كمبود نقدينگي و عدم دسترسي به وام ‏مناسب با 25 درصد مانع مهمي هم در مرحله ‏تاسيس و هم در مرحله رشد عنوان شده است. ‏در انجام مصاحبه‌هاي ميداني و در فرآيند تهيه ‏گزارش، اطلاعات جانبي شايان توجهي نيز به ‏دست آمد؛ از جمله اينكه تعداد زيادي از ‏مصاحبه‌شونده‌ها، اعتقاد داشتند دولت بايد ‏محصولات را قيمت‌گذاري و بر قيمت‌ها نظارت ‏كند و دولت و اتحاديه بايد مواد اوليه و ‏ماشين‌آلات و تسهيلات مالي ارزان قيمت
در ‏اختيار آنها قرار دهند. ‏

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون