• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3633 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

روحانی در آیین گشایش مدارس:

مدرسه جای خرافات نیست

اعتماد| حسن روحاني به موقع از سفر نيويورك بازگشت تا به رسم هر سال زنگ آغاز سال تحصيلي را به صدا درآورد. رييس‌جمهور روز گذشته در دبيرستان نمونه دولتي حضرت نرجس منطقه 6 تهران حاضر شد تا آخرين سخنراني ابتداي مهر خود را به عنوان رييس دولت يازدهم ارايه دهد و آخرين پرسش مهر را مطرح كند: «خشونت از كجا نشات گرفته و چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه مي‌توان ايستادگي كرد و چگونه مي‌توانيم جامعه‌اي داشته باشيم داراي رحمت نبوي؟ چگونه مي‌توانيم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانيم؟» روحاني در جمع دانش‌آموزان و رسانه‌ها بر لزوم وجود فضاي باز در مدرسه‌ها تاكيد كرد و گفت: «دانش‌آموزان بايد بتوانند آزادانه در كلاس‌هاي خود هر پرسشي را مطرح كنند. » او همچنين فرصت را غنيمت شمرد تا چند جمله‌اي هم در خصوص نتايج برجام بگويد.
«گرچه اوايل مهرماه از لحاظ طبيعت، پاييز طبيعت است اما از نظر علم و دانش بهار دانش و انديشه است و به همين دليل روز بسيار مهمي براي سراسر كشور محسوب مي‌شود. » رييس‌جمهور سخنانش را با ستايش از آغاز فصل تحصيلي آغاز كرد و مدرسه را بزرگ‌ترين منبعي دانست كه مي‌تواند عالي‌ترين سرمايه را براي كشور تربيت كند. او دانش‌آموزان امروز را مديران و كارآفرينان كشور در آينده نزديك خواند كه قرار است كشور به دست آنها در مسير تعادل و پيشرفت قرار ‌گيرد و از آنها خواست به فكر آينده كشور، خود و خانواده‌ خود باشند. روحاني يادآور شد كه هيچ نهادي به تنهايي نمي‌تواند كامل باشد: «محيط مدرسه بايد در كنار تلاش خانواده جامعه و دولت بتواند به اهداف خود دست يابد؛ مدرسه، جامعه، دولت و حتي خانواده‌ به تنهايي نمي‌توانند به اين اهداف دست يابند اما اين چهار نهاد در كنار يكديگر مي‌توانند آينده كشور را به بهترين شكل بسازند.» به گفته او براي اينكه مدرسه‌هاي ما محيط علم، دانش و پيشرفت باشد بايد محيط اخلاق، ميانه‌روي، اعتدال و تدبير در مدارس و مراكز آموزش ما تدوين شود. در نخستين روز از آغاز سال تحصيلي تاكيد كرد كه مدرسه نبايد محيط اوهام و خرافات باشد، او همچنين در مورد پرهيز از خشونت در اين محيط سخن گفت: «مدرسه نبايد محيط خشونت باشد، بلكه كلاس درس بايد كلاس احترام باشد چراكه كودكان و نوجوانان و جوانان ما بايد از روز اول زندگي در خانه و خانواده و سپس در مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصيت خود باشند.» رييس‌جمهور روي موضوع خشونت تاكيد بسيار داشت، او خطاب به دانش‌آموزان گفت: «شما امروز در يك محيط امن، درس و كلاس خود را در مدرسه آغاز مي‌كنيد اما در همسايگي ما عراق، سوريه، يمن و كشورهاي ديگر منطقه و كنار ما مدارس ويران شده دارند، دوستان و دانش‌آموزان آنها به خاك و خون كشيده شده‌اند و معلمان فرصت تعليم و تربيت را از دست داده‌اند.»
روحاني اضافه كرد: «بايد بدانيد خشونت تا چه اندازه مي‌تواند محيط اجتماعي، جوانان، نوجوانان و آينده كشور را تهديد كند، خشونت تنها جنگ و ترور نيست؛ بي‌احترامي به يكديگر، نبود اخلاق برادري، خواهري و دوستي هم، نوعي خشونت است. » او محروم كردن نوجوانان از مدرسه و تحصيل و وادار كردن كودكان و نوجوانان به كار پر زحمت را هم نوعي از خشونت دانست: «رفتار داخل خانه خارج از چارچوب اخلاقي و ديني نسبت به كودكان و نوجوانان نيز خشونت به شمار مي‌رود. مهم اين است خشونت و بي‌اخلاقي از كجا آغاز مي‌شود و چگونه عده‌اي خشونت را مي‌آموزند و چه راهي براي ما در مبارزه با خشونت وجود دارد تا كشور، منطقه و جهان از خشونت آسوده شود.»
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود از دانش‌آموزان خواست كه محيط كلاس را تبديل به محيط طرح پرسش كنند و هرگز از سوال كردن نه شرمنده شوند و نه بهراسند: «معلمان اجازه دهند كه محيط كلاس درس دانش‌آموزان محيط مهرباني باشد و رفتار دانش‌آموزان با معلمين و رفتار معلمين و مديران با دانش‌آموزان رفتار محبت و رحمت باشد. كار تيمي در كلاس را از دبستان آغاز كنيد، كلاس‌ها را به تيم‌هاي مختلف تقسيم و آنها را وادار به رقابت كنيد. » به گفته روحاني مدارس بايد محيطي باشد كه همه دانش‌آموزان احساس كنند كه پناهگاه همگان است نه گريزگاه.
بودجه كشور در سايه برجام
تامين شده
روحاني در آستانه بازگشايي مدارس از معلمان خواست در دولت يازدهم در كلاس‌هاي درس اميد را به دانش‌آموزان و نشاط را به مدرسه بازگردانند. او با اشاره به عزم دولت براي ايجاد رفاه بيشتر براي معلمان، اظهار كرد: «دولت همه تلاش خود را براي رفاه معلمان در حد توان و امكان خود انجام خواهد داد. » وي همچنين به گشايش برخي اعتبارات در دوران بعد از برجام اشاره و گفت: «اگر دولت در سال جاري توانسته براي رفاه معلمين اقداماتي انجام دهد، در سايه عملياتي كردن برجام بوده‌ است؛ چرا كه امروز بخشي از منابع مالي ما در سايه برجام ايجاد و شرايط مناسب كسب و كار براي دولت فراهم شده است.» روحاني در پايان با اشاره به برخي انتقادات كه نسبت به برجام مطرح مي‌شود، خاطرنشان كرد: «آنهايي كه مي‌گويند آثار برجام را نمي‌بينيم بايد بدانند بخش عمده‌اي از بودجه و منابع دولت در سال جاري در سايه اجراي برجام تامين شده است و اگر كشور توانسته است بدون آنكه از ذخاير خود استفاده كند، روي پاي خود بايستد در سايه تلاش مردم و كارآفرينان و وحدت و انسجام جامعه و تلاش دولت و محيط مناسب پس از اجراي برجام است.»
وزير آموزش و پرورش هم در اين مراسم گزارشي از وضعيت مدارس و عملكرد دولت يازدهم در حوزه آموزش و پرورش ارايه داد. علي‌اصغر فاني گفت: «سال تحصيلي جديد با 5/13 ميليون دانش‌آموز و ۹۵۰ هزار معلم و فرهنگي در ۱۰۷ هزار مدرسه آغاز مي‌شود كه براي اين دانش‌آموزان تاكنون ۱۳۴ ميليون جلد كتاب درسي با ۱۰۰ هزار عنوان آماده شده است. افتتاح بيش از ۳۳ هزار كلاس درس جديد با زيربناي ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار متر مربع بخشي از اقدامات آموزش و پرورش دولت يازدهم در اين ۳ سال بوده است. براي نخستين بار در نظام آموزشي كشور ۴ درس تفكر و سواد رسانه‌اي، كارآفريني و فناوري، انسان و محيط زيست و انسان و سلامت پيش‌بيني شده است كه اميدواريم با اجراي اين دروس بخشي از خلأهاي موجود نظام آموزشي حل شود.»

 

بازگشايي مدارس و سخنان زنان كابينه

شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده: آمار بي‌سوادان در دنيا نشان مي‌دهد هنوز در برابر فرصت‌هاي آموزشي مشكلاتي وجود دارد. در حال حاضر حدود 750 ميليون نفر در دنيا بي‌سواد هستند كه دوسوم آنان را زنان و دختران تشكيل مي‌دهند. در حال حاضر براساس نتايج مركز پژوهش‌هاي مجلس، 3 ميليون و 200 هزار كودك بازمانده از تحصيل داريم كه اميدواريم با انجام اقداماتي در آينده به شرايطي دست يابيم كه كودك كار، خياباني و بازمانده از تحصيل نداشته باشيم. ما پروژه‌هايي را در زمينه آموزش و پرورش دختران تعريف كرديم كه از جمله آنها مي‌توان به بهبود وضعيت آموزشي و بهداشتي دختران در مناطق محروم، افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل، اقدام به تغيير باورهاي غلط در زمينه دختران، آسيب‌شناسي رواني- اجتماعي دانش‌آموزان دختر در دوره دوم متوسطه اشاره كرد كه اين برنامه‌ها به پايان رسيده يا در حال اتمام است. ايرنا
معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست: يكي از اقدامات و همكاري‌هاي مهم آموزش و پرورش و سازمان محيط زيست در سال جديد تحصيلي، اجراي برنامه‌هاي مديريت سبز يا مديريت محيط زيست در 106 هزار مدرسه كشور با همكاري دانش‌آموزان، اوليا و مربيان است.
اميدوارم سال جديد همراه با پرچمداري دانش‌آموزان براي حفظ طبيعت و محيط زيست كشور باشد. دانش‌آموزان بايد عامل انگيزش اجتماعي براي حفاظت از محيط زيست باشند و خانواده‌ها، مربيان و تمامي افراد جامعه را نيز براي اين موضوع بسيج كنند. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون