• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

استقبال روحانيون اصولگرا از منع شدن احمدي نژاد از كانديداتوري

آيت الله جنتي: فتنه در نطفه خفه شد

گروه سياسي

واكنش‌ها به اتفافي كه بر سر كانديداتوري احمدي‌نژاد رخ داد همچنان ادامه دارد و اين روزها به اوج خود رسيده است. اكنون از تريبون‌هايي كه از سال 84 تا 92 حمايت از دولت او را به گوش مي‌رساندند صداهاي متفاوتي شنيده مي‌شود. نه تريبون‌ها تغيير كرده است و نه افرادي كه پشت سر آن قرار مي‌گيرند، تنها موضع‌شان نسبت به حضور احمدي‌نژاد در عرصه سياست تغيير كرده است. از همان چند ماه پيش كه بحث حضور رييس دولت نهم و دهم نقل محافل شده بود شنيده‌ها از گوشه و كنار حكايت از مخالفت متحدان ديروزش داشت اما علني شدن توصيه رهبر انقلاب، آن هم توسط ايشان در جلسه درس خارج فقه سبب شد تا همه كساني كه در خفا عدم موافقت خود را بيان مي‌كردند حالا آشكارا و در محافل و تريبون‌هاي عمومي اين مساله را بر زبان بياورند. از آيت‌الله جنتي در قم تا آيت‌الله امامي كاشاني در نماز جمعه تهران.
فتنه‌اي كه در نطفه خفه شد
در دوران هشت‌ساله دولتش يكي از حاميان احمدي‌نژاد شمرده مي‌شد كه همواره از سياست‌ها و اقدامات دولت دفاع مي‌كرد. ارديبهشت ماه سال 93 محسن اسماعيلي يكي از حقوقدان‌هاي شوراي نگهبان در برنامه شناسنامه گفت: بدون رودربايستي عرض مي‌كنم كه بعضي از اعضاي شوراي نگهبان (كه البته من جزو آنها نبودم) شيفته آقاي احمدي‌نژاد بودند و به ايشان حسن‌ظن داشتند. با اين اظهارات محسن اسماعيلي همه ذهن‌ها بيش از همه به سمت دبير شوراي نگهبان رفت و دليل آن هم مواضعي بود كه او سال‌ها در حمايت از احمدي‌نژاد بيان كرده بود. حالا اما ورق برگشته است. آيت‌الله جنتي در جلسه مشترك هيات‌رييسه مجلس خبرگان رهبري با كميسيون‌هاي داخلي اين مجلس در قم گفت: رهبر معظم انقلاب در موضع‌گيري اخير خود فتنه‌اي كه داشت شكل مي‌گرفت را در نطفه خفه كردند. مردي كه تا ديروز به يكي از حاميان سرسخت احمدي‌نژاد شهره بود امروز حضور او در عرصه انتخابات را فتنه مي‌خواند. به گزارش انتخاب، رييس مجلس خبرگان بابيان اينكه احياي امر به معروف و نهي از منكر سبب قيام امام حسين(ع) شده است، تصريح كرد: همه مسلمانان وظيفه‌ دارند امربه‌معروف و نهي از منكر را جدي بگيرند و در اين مقداري هم كه كوتاهي شده به همان ميزان هم فساد افزايش پيدا كرده و اگر به آن عمل نشود روزبه‌روز فساد در جامعه بيشتر مي‌شود. آيت‌الله جنتي با تقدير از فعاليت‌هاي نيروي انتظامي در احياي امربه‌معروف و نهي از منكر، گفت: نيروي انتظامي در برخي منكرات خوب عمل كرده است و باآنكه برخي چشم ديدن آنها را ندارند ولي آنها ايستاده و با تمام توان جلوي فساد در جامعه را به‌ ويژه در برخورد با بي‌حجابي مي‌گيرند. وي دست‌اندازي به بيت‌المال را از ديگر موارد امربه‌معروف و نهي از منكر دانست و افزود: در موضوع فيش‌هاي نجومي كه برخي آن را مساله روز كردند مشاهده شد كه برخورد لازم با آن صورت نگرفت. دبير شوراي نگهبان به وطن‌فروشي به عنوان يكي ديگر از منكرات اشاره و عنوان كرد: متاسفانه برخي تصميم دارند ملت را به بيگانگان بفروشند و نگاه‌شان به آنان است تا در كنار عمل به وعده‌هاي خود باعث رونق اقتصادي كشور هم شوند. رييس مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: مساله برجام به‌خوبي نشان داد كه طرف مقابل قابل‌اعتماد نيست و خودشان هم كه ساعت‌ها و سال‌ها براي مذاكره رفته بودند اقرار دارند كه طرف مقابل به عهد خود وفا نكرده و حال با اين شرايط چگونه با اين بي‌اعتمادي باز با آنها قرارداد ببنديم. وي فتنه را مساله تمام‌نشدني دانست و اظهار داشت: منكري كشور را به آتش كشيد و دچار چالش كرد ولي هنوز آنها فعال هستند و باآنكه خودشان اهل فتنه هستند در مسائل مختلف دخالت و پست و مقام مي‌گيرند و دنبال گسترش فضاي فتنه در جامعه هم هستند كه بايد با آنها برخورد شود. آيت‌الله جنتي تبعيض و بي‌عدالتي را از ديگر منكرات جامعه دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در موضع‌گيري اخير خود فتنه‌اي كه داشت شكل مي‌گرفت را در نطفه خفه كردند.
او بايد از پيام رهبري تمكين مي‌كرد
ري‌شهري جزو چهره‌هايي بود كه در دسته‌بندي‌هاي سياسي هرگز جزو حاميان احمدي‌نژاد نبوده است، البته نمي‌توان از او به عنوان منتقد سرسخت احمدي‌نژاد هم ياد كرد. وزير اطلاعات دولت سازندگي همواره نزديكي خود به رييس سابقش در كابينه را حفظ كرد اما معمولا با سكوت خود تلاش كرد تا مرزبندي خود را نشان دهد. حالا آيت‌الله ري‌شهري هم لب به انتقاد باز كرده است و مي‌گويد: احمدي‌نژاد بايد پيش از سفر به گرگان از پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي تمكين مي‌كرد و از حضور در انتخابات انصراف مي‌داد. آيت‌الله محمد محمدي ري شهري در حاشيه مراسم گشايش شعبه دانشگاه قرآن و حديث در مشهد كه با خبرگزاري جمهوري اسلامي صحبت مي‌كرد، افزود: آقاي احمدي‌نژاد نبايد طوري رفتار مي‌كرد كه رهبر معظم انقلاب نظرشان را درباره به صلاح نبودن حضور وي در انتخابات رياست‌جمهوري به طور علني اعلام مي‌كردند. موضوعي كه ري شهري روي آن دست مي‌گذارد، مساله‌اي است كه در مورد احمدي‌نژاد مسبوق به سابقه بوده است و اتفاقا همين دست موضوعات سبب شد تا بسياري از اصولگرايان از احمدي‌نژاد رويگردان شوند. اتفاقاتي همچون علني شدن نامه رهبر انقلاب به احمدي‌نژاد درمورد عدم انتصاب رحيم مشايي به عنوان معاون اول رييس‌جمهور و همچنين ماجراي 11 روز خانه‌نشيني رييس دولت نهم و دهم.
بابت توصيه متشكريم
جريان احمدي‌نژاد به خاطر ندارد كه از تريبون نمازجمعه تهران جز حمايت و البته گاهي در لفافه انتقادي دوستانه شنيده باشد. ديروز اما امام جمعه تهران از رهبر انقلاب به خاطر توصيه انتخاباتي به احمدي‌نژاد تشكر كرد. به گزارش ايسنا آيت‌الله محمد امامي كاشاني در خطبه نماز جمعه تهران گفت: رهبر انقلاب دو نامه به جوانان غرب و نكوهش گروه‌هاي تكفيري كه انحراف از اسلام را دامن مي‌زنند نوشته‌اند كه تشكر مي‌كنم، امروز جهان اسلام گرفتار مسلماناني شده است كه از كفار پشتيباني مي‌كنند. واي از عرب طاغي و ياغي. وي ادامه داد: امروز گروه‌هاي تكفيري توسط دولت سعودي در كشورهاي اسلامي بسيج شده‌اند و اين مصيبت را ايجاد كرده‌اند. اين مساله، مشكل بزرگي است. حال بايد چه كرد؟ بايد منتظر فرج ماند و تسليم گناه و فساد نشد. نسبت به فرج آن حضرت نبايد شك و ترديد كرد. دعا و توجه به ولي‌عصر در دنياي تاريك امروز، اميدآور است، ولايت فقيه يكي از مصاديق اين اميدواري است، آينده‌نگري و فكر كردن براساس مباني فقهي توسط ولي فقيه انجام مي‌شود. امام جمعه موقت تهران از رهبر انقلاب به جهت توصيه انتخاباتي به يكي از كانديداهاي احتمالي انتخابات پيش‌رو تشكر كرد و گفت: از رهبري به جهت مساله دخالت يك كانديدا در انتخابات، تشكر مي‌كنم.
نهي برخي افراد از حضور در انتخابات
 به مصلحت كشور است
امام جمعه اراك كه اين روزها به خاطر اظهارنظرش درمورد نامه عذرخواهي مرتضوي خبرساز شده است، ديروز ازتريبون نمازجمعه اين شهر گفت: نهي برخي افراد از حضور در انتخابات توسط مقام معظم رهبري به مصلحت نظام و كشور است. به گزارش ايرنا، آيت‌الله قربانعلي دري‌نجف‌آبادي در خطبه‌هاي نماز جمعه اراك افزود: مقام معظم رهبري كار بزرگي كردند و براي جلوگيري از دوقطبي شدن و افزايش وحدت و همدلي در جامعه برخي از افراد را از حضور در انتخابات نهي كردند. جمهوري اسلامي ايران تنها يك قطب و محور دارد و اين قطب، مقام معظم رهبري است كه بايد همه مسوولان براي ايجاد وحدت و همدلي هرچه بيشتر در جامعه، رهنمودهاي رهبري را مد نظر قرار دهند.
واكنش تريبون‌هاي نماز جمعه
 به نهي احمدي‌نژاد از كانديداتوري
ديروز بسياري از تريبون‌هاي نماز جمعه در واكنش به توصيه رهبر انقلاب به احمدي‌نژاد گذشت. روندي كه امام جمعه‌هاي سراسر كشور در اين موضوع دنبال مي‌كردند را مي‌توان در يك جمله خلاصه كرد، جمله‌اي كه ترجيع‌بند خطبه‌هاي آنها بود، مصلحت بر نيامدن «آن مرد» حرفي بود كه همه امامان جمعه ديروز بر زبان آوردند. به گزارش خبرآنلاين، امام جمعه يزد در اين زمينه گفت: دورانديشي رهبر انقلاب درباره انتخابات، استكبار را عصباني كرده است. آيت‌الله محمدرضا ناصري افزود: اينكه مقام معظم رهبري به شخصي مي‌فرمايند كه مصلحت نمي‌بينم در انتخابات شركت كنيد و اين براي شما و كشور مفيد و مصلحت نيست، نمونه آينده‌نگري و ديد وسيع و آينده‌نگري ايشان است. امام جمعه موقت ياسوج نيز با تاكيد بر اينكه فرمايش مقام معظم رهبري براي عدم حضور يكي از افراد در انتخابات به منزله حكم حكومتي نبود، افزود: رهبري معظم انقلاب در اين خصوص اندرز و نصيحت داشتند و نظير چنين موردي در دوره امام راحل را هم داشتيم. حجت‌الاسلام اميري‌ارجمند، امام جمعه شهرستان نور نيز به ديدار رهبر انقلاب و توصيه به عدم حضور رييس‌جمهور سابق در انتخابات نيز اشاره كرد و گفت: معظم‌له فرمودند: «امر و نهي نمي‌كنيم ولي توصيه مي‌كنيم»، كه بحث دو قطبي پيش مي‌آيد و جلوي اختلافات و فتنه احتمالي را بايد گرفت. در اين بين امام جمعه ايوان به دفاع از احمدي‌نژاد پرداخت. او تاكيد كرد كه احمدي‌نژاد در پيروي از ولايت خوب عمل كرد. سعادت هركسي در پيروي از ولايت است كه احمدي‌نژاد در اين راستا خوب عمل كرده كه اين رويه قابل قدرداني و تحسين است. هدف اصلي مقام معظم رهبري جلوگيري از فضاي دو قطبي شدن جامعه بوده كه بيان اين سخنان در درس خارج فقه اوج كياست مقام عظماي ولايت را نشان داد. ديروز امام جمعه‌هاي دهلوان، زرند، بابل، خلخال، قزوين، خرم آبادو بيرجند نيز به اين موضوع واكنش‌هايي را نشان دادند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون