• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

زيگمار گابريل براي دومين بار پس از توافق هسته‌اي به تهران مي‌آيد

سفر 3 ميليارد يورويي وزير اقتصاد آلمان به ايران

گروه ديپلماسي| «زيگمار گابريل» وزير اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم اين كشور طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام و اعلام شده بايد امروز به تهران برسد؛ دومين سفر وي به ايران در روزهاي پسابرجام. سفري كه با خبرهاي خوش اقتصادي اما حاشيه‌هاي سياسي همراه شده است. حاشيه‌هايي كه شخص گابريل نيز در شكل‌گيري آنها كم نقش نداشته است و البته به نظر مي‌رسد كه بخشي از آنها نيز به سياست كلان دولت آلمان در قبال ايران حتي در روزهاي پسابرجام بازمي‌گردد. همزمان با اين سفر، نشريه آلماني «اشپيگل» به سراغ وزير اقتصاد اين كشور رفت. گابريل در اين گفت‌وگو سفر به ايران را در راستاي منافع آلمان و اروپا مي‌داند و با اشاره به اينكه رابطه اقتصادي دوجانبه بايد پيگيري شود، همزمان مي‌افزايد: بايد به مسائل اخلاقي، حقوق‌بشر، تسليحات نظامي و مسائلي مانند اين هم بپردازيم. اين سفر تجربه‌اي در زمينه روابط اقتصادي است كه مي‌تواند به گسترش روابط سياسي هم منجر شود. گابريل در حالي كه در اين گفت‌وگو تلاش مي‌كرد ميان اختلاف‌هاي سياسي و رابطه اقتصادي ميان كشورها خط تمييزي بكشد، گفت: در جهان كشورهاي كمي هستند كه با دموكراسي مبتني بر قانون اساسي شبيه اروپا اداره مي‌شوند و بسياري از كشورها استبدادي هستند. اما ما كشوري هستيم كه با صادرات زنده هستيم و بايد با چنين كشورهايي هم ارتباط داشته باشيم. وي كه كشورش به دليل اتفاق‌هاي تاريخي علقه‌هاي ناگسستني با رژيم اسراييل دارد با تكرار ادعاهاي نخ نما شده به وضعيت حقوق بشر در ايران انتقادهايي را وارد دانست و اعدام افرادي كه هنوز به سن قانوني نرسيده‌اند را از مصاديق نقض حقوق بشر در ايران خواند. گابريل كه از سوي برخي رسانه‌هاي دست راستي در آلمان بابت دومين سفر به تهران در يك سال گذشته مورد انتقاد شديد قرار گرفته است در اين گفت‌وگو تاكيد كرد كه در ايران در خصوص مسائلي مانند موجوديت اسراييل، نقش ايران در همپيماني با دولت «بشار اسد» صحبت خواهد كرد. در حالي كه ايران روزهاي پساتحريم و اجرايي شدن برجام را پشت سر مي‌گذارد، خبرنگار اشپيگل از گابريل در خصوص اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران به بهانه مسائل حقوق بشري و فعاليت‌هاي منطقه‌اي اين كشور سوال كرد كه وزير اقتصاد آلمان با رد اين احتمال گفت: بايد مراقب باشيم كه همواره استانداردهاي خود در اروپا و آلمان را به تحريم ترجمه نكنيم چون در اين صورت اروپا به پايان راه خود خواهد رسيد؛
همكاري‌هاي اقتصادي معجزه نمي‌كنند اما. ..
گابريل در حالي با هيات صنعتي و اقتصادي قابل توجه با هدف احياي رابطه تجاري با ايران به تهران مي‌آيد كه تحريم‌هاي باقيمانده امريكا به واسطه مسائل غيرهسته‌اي و برخي اختلاف‌هاي سياسي و همچنين وضعيت نامشخص نتيجه انتخابات در امريكا كار را براي ايران و آلمان دشوار كرده است. در حالي كه گابريل پيش از اين سفر در ادعايي شروطي را طرح كرده بود تا رابطه اين كشور با آلمان به حالت عادي دربيايد اما سخنگوي وزارت امور خارجه ايران مي‌گويد كه تهران هيچ پيش شرطي را در اين رابطه دوجانبه نمي‌پذيرد و همچنين دخالت عامل سوم را هم برنمي‌تابد. شركت‌هاي زيمنس و ماشين‌سازي Daimler از نخستين كمپاني‌هاي آلماني هستند كه مي‌خواهند از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران پسابرجام استفاده كنند اما اين كار را با دقت و طمانينه و پس از درنظر گرفتن تمام جوانب انجام مي‌دهند كه مي‌تواند وقت گير باشد. ميزان صادرات آلمان به ايران در نيمه اول سال جاري 15درصد رشد داشته است و به رقمي بالغ بر يك ميليارد يورو رسيده و گفته مي‌شود كه تا پايان سال به 4 ميليارد يورو هم خواهد رسيد. گابريل در بخش‌هايي از سخنان خود پيش از حضور در ايران گفته است كه نشانه‌هايي از تحرك در بخش بانكداري آلمان مشاهده مي‌شود و اين در حالي است كه اين بانك‌ها پيش از اين بسيار نگران جريمه شدن به دليل تحريم‌هاي اوليه امريكا بر ايران بودند. گابريل كه از سوسيال دموكرات‌هاي حاضر در دولت ائتلافي آلمان است در بخش‌هايي از سخنان خود با اشاره به اينكه همكاري‌هاي اقتصادي معجزه نمي‌كنند، مي‌گويد: اين همكاري‌ها مي‌تواند كشورها را به جنب و جوش وادار كند و همچنين تغييرات اجتماعي و مدني را منجر شود.
داستان تكراري فرش قرمز
وزير امور خارجه آلمان، فرانك والتر اشتاين ماير از حزب سوسيال دموكرات آلمان در ماه فوريه از حسن روحاني براي سفر به آلمان دعوت كرد اما انگلا مركل كه از دموكرات مسيحي‌هاي آلمان است به دنبال حفظ حمايت عربستان و اسراييل در رابطه با برلين است و به همين دليل چندان مشتاق به رفت‌و‌آمدها در سطح سران ميان تهران و برلين نيست. اخيرا رويترز به نقل از «يورگن هاردت» سخنگوي سياست خارجي حزب صدراعظم آلمان نوشت: «پهن كردن فرش قرمز براي روحاني در اروپا مي‌تواند اينگونه اشتباه برداشت شود كه ايران از هم‌اكنون به عنوان يك شريك و همكار در جامعه جهاني پذيرفته شده است. » اين مقام آلماني ابراز اميدواري كرده است كه گابريل در سفر به ايران انتقادهاي برلين از رابطه ايران با بشار اسد و همچنين موضع‌گيري‌هاي ضداسراييلي تهران را به مقام‌هاي كشور ميزبان منتقل كند. برخي كمپاني‌هاي كوچك و متوسط آلماني مي‌گويند كه هنوز از طرف سومي براي معامله با ايران استفاده مي‌كنند اما اميدوار هستند كه با تغيير وضعيت بتوانند در بخش انرژي ايران هم سرمايه‌گذاري كنند و بي‌واسطه با تهران در رفت و آمد باشند.
سرمايه‌گذاري سه ميليارد يورويي بانك‌هاي آلماني در ايران
علي ماجدي، سفير كشورمان در آلمان روز گذشته با اشاره به سفر «زيگمار گابريل» قائم مقام صدراعظم و وزير اقتصاد و انرژي آلمان به ايران گفت: مجموع رقم روابط تجاري و سرمايه‌گذاري‌هايي كه قرار است در سفر وزير اقتصاد و انرژي آلمان به كشورمان محقق شود، بيش از سه ميليارد يورو است و اين رقم را شش بانك آلماني در قالب يك كنسرسيوم تامين خواهند كرد. در اين سفر پنجمين كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور پس از چهارده سال برگزار مي‌شود كه طي آن سند همكاري جامع اقتصادي دو كشور امضا خواهد شد. سفير كشورمان در آلمان با اشاره به برنامه‌ريزي طرح‌هايي با عنوان fast track يا طرح‌هايي كه مدت اجراي آن سريع است با طرف آلماني پس از اجراي برجام افزود: طرح‌هاي نيروگاهي و توليد برق از جمله اين طرح‌هاست كه به‌طور مشخص مي‌توان از طرح انتقال فناوري توربين‌هاي گازي نوع F  از شركت زيمنس به شركت مپنا نام برد. ماجدي از ديگر طرح‌هايي كه قرار است طرف آلماني به زودي آن را در ايران اجرا كند، به چهار طرح در زمينه حمل و نقل ريلي اشاره كرد و گفت: قرارداد توليد و انتقال فناوري هفتاد لوكوموتيو برقي و پنجاه لوكوموتيو ديزلي و سيگنالينگ خط راه آهن تهران- اصفهان و احتمالا تهران- مشهد و همچنين ساخت واگن در داخل امضا مي‌شود. سفير كشورمان در آلمان همچنين از ساخت دو نوع خودرو سواري با همكاري شركت فولكس واگن آلمان در ايران خبر داد و گفت: در اين زمينه هم طرف آلماني فناوري ساخت اين خودروها را به ايران منتقل خواهد كرد. وي از برنامه‌ريزي براي گسترش همكاري‌ها در زمينه پتروشيمي و انرژي‌هاي نو با طرف‌هاي آلماني خبر داد و خاطرنشان كرد: در اين زمينه هم قراردادهايي منعقد شده است و قصد داريم در تامين بخشي از پنج هزار مگاوات برق كه از انرژي‌هاي تجديدپذير است، از طرف‌هاي آلماني استفاده كنيم. ماجدي در پايان با اعلام اينكه سطح تراز تجاري كنوني دو كشور حدود دو ميليارد و ۳۰۰ ميليون يورو است، تصريح كرد: با توجه به روند رو به رشد سطح همكاري‌هاي اقتصادي، انتظار داريم در دو سال آينده اين رقم به حدود پنج تا شش ميليارد يورو افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون