• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رييس‌جمهور ونزوئلا:

خيال شكست‌ناپذيري امريكا خطايي بزرگ است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار آقاي نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به شكست نقشه‌ها و سياست‌هاي امريكا در منطقه غرب آسيا، مساله كاهش قيمت نفت را ابزاري براي فشار بر كشورهاي مستقل از امريكا دانستند و تاكيد كردند: ايستادگي و مقاومت عاقلانه و همراه با تدبير در مقابل فشارها، يقينا پيروزي را به‌دنبال خواهد داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به استفاده از سلاح نفت براي تحميل مشكلات كنوني بر كشورهاي مستقل خاطرنشان كردند: در گذشته زماني كه برخي كشورهاي اسلامي با بستن نفت خود به مقابله با رژيم صهيونيستي برآمدند، غربي‌ها به بهانه استفاده سياسي از نفت جنجال به‌پا كردند، اما متاسفانه امروز همان كشورها با همراهي برخي اعضاي اوپك و بعضي از كشورهاي منطقه ما كه خود نيز از اين سياست‌ها زيان مي‌بينند، در هماهنگي كامل با سياست‌هاي امريكا از نفت به عنوان سلاح استفاده مي‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مي‌توان با در پيش گرفتن سياست‌هاي عاقلانه و افزايش همكاري‌ها، بر اين توطئه‌ها و خصومت‌ها فائق آمد.
ايشان با اشاره به ناكام ماندن امريكا در اجراي سياست‌هاي خود در منطقه غرب آسيا با وجود صرف هزينه‌هاي هنگفت از جيب خود و بعضي كشورهاي منطقه، خاطرنشان كردند: برخي خيال مي‌كنند كه امريكا، شكست‌ناپذير است در حالي كه اين تصور، خطايي بزرگ است و اشتباه‌هاي مكرر امريكايي‌ها در ۱۵ سال گذشته، اكنون آنها را در منطقه به‌شدت زمين‌گير و درمانده كرده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اثرگذاري ونزوئلا بر حركت‌هاي ضد استكباري در منطقه امريكاي لاتين را نشان‌دهنده ظرفيت بالاي اين كشور خواندند و با تاكيد بر لزوم استفاده از فرصت رياست اين كشور بر جنبش غيرمتعهدها افزودند: غربي‌ها تمايلي به افزايش تحرك جنبش غيرمتعهدها ندارند ولي كشورهاي مستقل بايد در نقطه مقابل خواست آنها حركت كنند و در اين صورت، آينده يقينا بهتر از گذشته خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين بر تصميم جدي دولت جمهوري اسلامي ايران در افزايش همكاري‌ها با ونزوئلا تاكيد كردند و نقش مهم مسوولان و وزيران دو كشور در پيگيري و اجراي دقيق توافقات را يادآور شدند.
در اين ديدار كه آقاي جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي نيكلاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا با ابراز خرسندي از سفر مجدد به ايران و ملاقات با رهبر انقلاب اسلامي، گفت: هوگو چاوز، رييس‌جمهور فقيد ونزوئلا به‌خوبي ايران و جايگاه آن را شناخته بود و همواره از ايران به عنوان كشوري قدرتمند ياد مي‌كرد.
آقاي مادورو با تمجيد از مقاومت قدرتمندانه ملت ايران در مقابل دشمني‌هاي امريكا افزود: ملت ايران در حالي در كمال آرامش و امنيت زندگي مي‌كنند كه متاسفانه بسياري از كشورهاي منطقه و اطراف ايران در جنگ، تفرقه و ضعف به‌سر مي‌برند.
رييس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به كاهش شديد قيمت نفت در دو سال گذشته، گفت: امپرياليزم امريكا مداخلات و دشمني‌هاي فراواني عليه ونزوئلا به‌كار بست اما ملت ما در برابر اين جنگ اقتصادي مقاومت كرد واكنون به تدريج در حال خروج از بحران اقتصادي هستيم. آقاي مادورو در ادامه با اشاره به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا خاطرنشان كرد: هر كدام از دو نامزد اصلي انتخابات امريكا برنده شود، دولت رو به انحطاطي در امريكا شكل خواهد گرفت كه براي آينده جهان بسيار خطرناك خواهد بود.
رييس‌جمهور ونزوئلا همچنين مذاكرات خود با مسوولان جمهوري اسلامي را موفق دانست و افزود: بايد تمام تلاش خود را براي به نتيجه رساندن توافقات به‌كار بگيريم.
روحاني در ديدار رييس‌جمهوري ونزوئلا: تهران از توسعه روابط با امريكاي لاتين و از جمله ونزوئلا استقبال مي‌كند
 شب گذشته رييس‌جمهور ميزبان نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور چپ‌گراي ونزوئلا بود. كسي كه به دليل سياست‌هاي اقتصادي‌اش چند ماهي است با انتقادهايي مواجه شده است. حالا او به ايران آمده و به عنوان رييس‌جمهور يكي از كشورهاي مهم توليد‌كننده نفت و گاز با رييس‌جمهور درباره بازار نفت گفت‌وگو كرده است. حسن روحاني در ديدار «نيكلاس مادورو» رييس‌جمهوري ونزوئلا تاكيد كرد: ايران از هر اقدامي در راستاي ثبات بازار نفت، قيمت عادلانه و سهم منصفانه توليد‌كنندگان حمايت مي‌كند. روحاني در اين ديدار در عين حال هماهنگي و همكاري فني كشورهاي اوپك و غيراوپك را در اين زمينه ضروري خواند. رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به جايگاه ويژه امريكاي لاتين و از جمله ونزوئلا در سياست خارجي ايران اشاره ‏كرد و گفت: گسترش و توسعه همكاري‌ها با امريكاي لاتين و از جمله ونزوئلا پيوسته براي ما داراي اهميت بوده و خوشبختانه ‏روند همكاري‌ها در سال‌هاي گذشته رو به توسعه بوده است. ‏روحاني همچنين به موضوع تروريسم در منطقه و ضرورت همكاري و همفكري همه كشورها در اين عرصه اشاره كرد و ‏گفت: تروريسم معضلي جهاني است و همه بايد براي مبارزه با اين معضل متحد شوند و استفاده ابزاري برخي از قدرت‌ها از برخي ‏گروه‌هاي تروريستي، در نهايت به زيان آنها تمام خواهد شد. ‏
رييس‌جمهور ونزوئلا نيز در اين ديدار با تاكيد بر اينكه كشورش مصمم به توسعه همكاري‌ها با تهران در همه عرصه‌هاست‏، به رايزني‌هاي خود با كشورهاي توليد‌كننده نفت اشاره كرد و گفت: براي تثبيت بهاي ‏نفت بايد سازوكارهاي تازه‌اي انديشيده شود و رايزني‌ها ميان كشورهاي توليد‌كننده نفت، اعم از عضو و غيرعضو اوپك افزايش يابد. ‏نيكلاس مادورو با اشاره به اجلاس آتي اوپك در وين اظهارداشت: كشورهاي توليد‌كننده نفت بايد براي تثبيت بهاي نفت، با روحيه همكاري به دنبال ‏توافقي منصفانه باشند. ‏وي با اشاره به توافقات دو كشور در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي و فرهنگي تاكيد كرد كه دولت ونزوئلا مصمم به اجراي توافقات است و از رايزني وزراي دو كشور در عملي شدن سريع‌تر همكاري‌ها حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون