• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3660 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر:

شهردار، مديران متخلف در املاك نجومي را عزل كند

حميدرضا خالدي

 شهردار تهران ديروز و در نخستين حضور خود پس از ارايه گزارش دادستان كشور در مورد املاك نجومي، در بين مردم و رسانه‌ها در منطقه 21 و دربين سخنانش با ذكر اينكه خدا را شاهد مي‌گيرم كه در طول شبانه‌روز، در هر فرصتي كه داريم جز به كار و خدمت فكر نمي‌كنم تنها به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه: از شما مي‌خواهم دعا كنيد كه خداوند به ما در مقابل حرف‌هاي ناروا، دروغ و تهمت‌هاي بيجا صبر و تحمل دهد چرا كه حوصله و وقت جواب دادن به آنها را نداريم و راهي جز كار كردن هم پيش روي ما نيست. وظيفه ما كار كردن است كه اين كار را انجام مي‌دهيم. قاليباف بدون اينكه به اظهارات دادستان در مورد تخلفات صورت‌گرفته در مورد واگذاري‌ها اشاره‌اي كند، ترجيح داد جملاتش را اين‌گونه تمام كند: همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، راه مبارزه با امريكا، كار، كار و كار است و پاسخ كساني كه تهمت مي‌زنند، دروغ مي‌گويند و افترا مي‌بندند نيز كار و كار و كار و خدمت به مردم است. اما درعين حال، محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه گزارش دادستان تهران به معناي مبرا شدن شهرداري از اتهامات وارده در مورد واگذاري املاك نيست: همان‌طور كه دادستان كشور هم گفتند، كارشناس‌هاي اين قوه، در بررسي‌هاي خود به 45 مورد واگذاري به مديران شهرداري و 150 مورد تخلف در واگذاري به افرادي كه خارج از شهرداري بوده‌اند، برخورده‌اند كه اين رقم، آمار كمي نيست. اصولا، ليستي كه سازمان بازرسي به شهرداري داده بود هم، حدود همين تعداد اسامي بود كه آن همه جنجالي شد. پس چطور الان حاميان شهردار و خبرنگاران و رسانه‌هاي نزديك به وي مدعي‌اند كه دادستاني اعلام كرده است كه تخلف خاصي صورت نگرفته است؟  وي ادامه داد: مثل اينكه اين دوستان قسمت پاياني سخنان دادستان كل كشور را نشنيده‌اند كه گفت: درست است كه در مجموع ما در بررسي‌هاي‌مان به اين نتيجه نرسيديم كه فساد سازمان يافته‌اي در شهرداري تهران واقع شده باشد ولي اين دادسراست كه بايد بررسي كند، آيا در نقل و انتقالات جرمي محقق شده است يا خير و اينكه حجم و ميزان تخلف چه مقدار بوده است و اگر جرم واقع شود حتما بايد در دادگاه رسيدگي شود. اين بدان معناست كه هنوز پرونده در حال رسيدگي است و از شهردار و شهرداري رفع اتهام نشده است.
سالاري: مديران شهري مبرا نشده اند
سالاري در بخش ديگري از سخنان خود اضافه كرد: انتظار ما از شهردار تهران اين است كه تمام اين املاك به شهرداري و شهر بازگردد و گزارش آن هم از سوي قوه قضاييه به مردم اعلام شود تا بي‌اعتمادي ايجاد شده امروز مردم، نسبت به شهرداري ترميم شود.
وي در مورد بخشي از سخنان دادستان كشور كه گفته بود ما به اين نتيجه نرسيديم كه فساد سازمان يافته‌اي در شهرداري تهران رخ داده است، گفت: اين البته جاي خوشبختي است. اما حالا تمام نگاه‌ها به سمت شهردار تهران معطوف است كه اگر مدعي است از تخلف‌ها مطلع نبوده، چگونه مي‌خواهد با متخلفين برخورد كند؟ به بياني افكار عمومي منتظر عزل و بركناري مديران خاطي و دست اندركار اين واگذاري‌هاست. درست مثل دكتر روحاني كه در پرونده حقوق‌هاي نجومي اولا از مردم عذرخواهي كرد و ثانيا جمعي از مديران خود را كه حقوق‌هاي‌شان با عرف مطابقت نداشت، عزل كرد. رييس كميسيون شهرسازي و معماري در ادامه به نكته‌اي اشاره كرد كه تاكنون كسي به آن توجهي نكرده بود. وي با اشاره به آمار واگذاري‌هاي صورت گرفته گفت: ما هنوز نمي‌دانيم آماري كه دادستان كشور به آن اشاره مي‌كند، مربوط به همان ليست سازمان بازرسي است يا ناشي از بررسي كل واگذاري‌هاي صورت گرفته از سوي شهرداري است. اين مساله مي‌تواند كل پرونده را تحت تاثير قرار دهد. وي به عنوان پيشنهاد‌كننده طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران در شورا كه هنوز هم به سرانجامي نرسيده است؛ در مورد طرح ياد شده گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد، يك فوريت بررسي اين طرح در صحن شورا رد شد و به جاي آن يك فوريت طرحي كه از سوي اعضاي اصولگراي شورا مطرح شده بود، تصويب شد كه درنهايت قرار است امروز در صحن بررسي شود. ولي متاسفانه با وجود گذشت بيش از 5/1 ماه از تاريخ آن جلسه، هنوز طرح ما در دستور كار شورا قرار نگرفته است. درحالي كه ما معتقديم درصورتي‌كه قوه قضاييه گزارش خود را به شورا ارايه دهد، مي‌توانيم در مورد صحت و سلامت واگذاري‌ها تحقيق كنيم. سالاري در ادامه با استناد به قسمتي از سخنان دادستان كشور كه گفته بود، بخشي از اين واگذاري‌ها با مجوز شوراي شهر بوده است نيز گفت: اين واقعا جزو ايرادهايي است كه بايد به خود شورا بگيريم. چرا كه با وجودي كه مي‌دانيم اختيارات شهردار فراتر از عرف معمول است، باز هم نه تنها تلاشي نمي‌كنيم تا اين اختيارات را بررسي كنيم و حدود و چارچوب آنها را مشخص كنيم كه حتي طرح تحقيق و تفحص از شهرداري را هم بدون بررسي و تصويب، رها مي‌كنيم. اين عضو اصلاح‌طلب شورا همچنين به نقش رسانه‌ها در شفاف‌سازي عملكرد مديران اشاره كرد و گفت: پرونده املاك نجومي بار ديگر قدرت و تاثير رسانه‌ها در شفاف‌سازي ابهامات و تخلفات مديران و مسوولان را ثابت كرد.
حافظي: گزارش دادستاني تلخ اما
قابل تقدير بود
همچنين رحمت‌الله حافظي ديروز در يادداشتي كه در خبرآنلاين منتشر شد با اشاره به گزارش نهايي دادستاني، نوشت: گزارش دادستاني از املاك نجومي شهرداري تهران، حقايق تلخي از زواياي عملكرد مدعيان مديريت جهادي شهرداري را افشا و تاييد كرد كه جاي تاسف دارد. عدول شهرداري تهران از ضوابط و چارچوب مصوبات شوراي شهر تهران كه در اين مدت تنها حربه حاميان شهرداري براي قانوني جلوه دادن اين واگذاري‌ها بود، از چند بعد قابل تامل است، نخست ارايه تخفيف‌هايي بيش از سقف مجاز، دوم واگذاري ملك به افراد خارج از شهرداري و در نهايت واگذاري ملك به افرادي خارج از شركت‌هاي تعاوني. درايت و بررسي موشكافانه دستگاه قضا در املاك نجومي شهرداري تهران، جاي تشكر ويژه دارد، به خصوص الزام براي بازپس دادن اموال عمومي توسط افراد دريافت‌كننده ملك، گام موثري در جلب اعتماد از دست‌رفته شهروندان تهراني نسبت به مديريت شهري تهران است. او همچنين در بخش ديگري از يادداشت خود نوشت: نكته بسيار مهم، اقرار به بي‌اطلاعي شهردار تهران از مساله ارايه تخفيف‌ها و واگذاري‌ها است كه مويد مديريت ناكارآمد شهردار تهران بر زيرمجموعه خود است و چه بسا اين عدم اطلاع، در ساير حوزه‌هاي عملكرد شهرداري همچون بند‌هاي گزارش صورت‌هاي مالي تلفيقي سال 90 و كمك به خيريه‌ها نيز مصداق داشته باشد كه جاي نگراني دارد. اميد است گزارش دستگاه قضا، زمينه ساز شفاف‌سازي عمليات مالي شهرداري تهران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون