• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3664 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان

گزارش وزير بهداشت از جلسه آسيب‌هاي اجتماعي در حضور رهبر انقلاب

متاسفانه شرايط خوب نيست

نگراني‌هاي جدي در زمينه سلامت روان مردم وجود دارد

اعتماد|  به دنبال برگزاري سومين ديدار اعضاي شوراي اجتماعي كشور با رهبري در روز 10 آبان ماه و گزارش‌دهي درباره اقدامات انجام شده براي كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، وزير بهداشت در صفحه شخصي خود گزارشي اجمالي از اين جلسه نوشت.
در حالي كه رييس‌جمهوري هم روز سه‌شنبه و در جلسه راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي دولت، اعلام كرد كه وزير بهداشت در اين ديدار، گزارشي درباره اختلالات روان ارايه داده، سيد‌حسن قاضي‌زاده‌هاشمي در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «چهارمين جلسه‌ بررسي آسيب‌هاي اجتماعي در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد و مسوولان برخي دستگاه‌ها كه در حوزه‌ آسيب‌هاي اجتماعي فعاليت دارند، گزارش كار خود را مطرح كردند. در اهميت اين نشست، همين بس كه رهبري آن را مهم‌ترين جلسه‌ نظام خواندند و با دقت و صبورانه، ساعت‌ها براي آن وقت گذاشتند. من گزارشي از فعاليت همكارانم در حوزه‌ بهداشت و درمان حاشيه شهرها و نتايج بررسي‌هايي كه در زمينه طلاق، اعتياد و سلامت روان انجام شده، ارايه دادم. رهبري نيز بياناتي فرمودند كه در اين فرصت اندك تنها به دو مورد آنها اشاره مي‌كنم؛ نخست اينكه ما به جاي گزارش، بايد اثر اقدامات دستگاه‌ها را در تغيير شاخص‌ها و كاستن از معضلات به‌طور ملموس ببينيم و بعد؛ با اشاره‌ مجدد به آسيب‌هاي اجتماعي به عنوان معضلي دردناك، فرمودند: اين كاري است كه هر كسي ايران را دوست دارد يا حتي هر كسي كه وجدان دارد، بايد به آن اهتمام ورزد. اما آنچه باعث مباهات بنده و همكارانم است، اينكه ايشان تصريح كردند، دستگاهي كه در حاشيه شهرها فعاليت داشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.»
وزير بهداشت در ادامه نوشت: «اينجانب نيز در پايان صحبت‌هايم خطاب به ايشان عرض كردم با وجود گزارش‌هاي مثبتي كه در اين جلسه ارايه شد، متاسفانه شرايط خوب نيست و نگراني‌هاي جدي در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي و سلامت روان مردم وجود دارد. به دو نكته هم اشاره كردم. ابتدا عرض كردم كه من از موضع مسووليتم بايد در كنار درمان، بر پيشگيري هم تاكيد داشته باشم؛ از اين بابت لازم است به فقر كه منشا تمام آسيب‎هاست، بيشتر توجه كنيم و چون هزينه‌هاي درمان، يكي از مواردي است كه طبقات ضعيف را به كام فقر مي‌كشاند، بايد طرح تحول را بيش از پيش دريابيم. طرحي بزرگ و خدمتي موثر كه خودش به دليل عدم حمايت‌هاي لازم، اين روزها حال خوشي ندارد. سپس ادامه دادم؛ مدتي است عده‌اي فرهنگ شفافيت را به عمد با افشاگري يكي گرفته‎اند و چنان در اين مسير مي‌تازند كه گويي شبكه‌هاي معاند ديگر نيازي به توليد محتوا عليه نظام و مسوولان آن ندارند؛ همين كه نوشته ‌برخي شبه رسانه‌ها و سخنان مطرح شده در بعضي تريبون‌هاي عمومي را بازنشر دهند، به هدف دست يافته‌اند. اين نوع برخورد با مسائل كشور، باعث صدمات فراوان به سلامت روان جامعه مي‌شود؛ مردم را به نظام بدبين مي‌سازد و به عنوان مهم‌ترين آسيب و بلكه خيانت، جوانان عزيزي را كه سرمايه اصلي بالندگي انقلاب و كشورند، به آينده نااميد مي‌كند. پس لازم است در اين مورد نيز چاره‌اي عاجل انديشيد. در پايان مقرر شد شش ماه بعد، دستگاه‌ها گزارش اقدامات خود را دوباره خدمت ايشان ارايه دهند. اميدوارم با همدلي و همكاري تمام دستگاه‌ها، بتوانيم هر چه سريع‌تر اين آسيب‌هاي دردناك اجتماعي را درمان كنيم.»
همچنين رييس‌جمهور دو روز پيش در جلسه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي در مجلس، ‏خلاصه‌اي از اين ديدار بيان كرده بود، حسن روحاني گفت: «دوشنبه شب مقام معظم رهبري در جلسه مهم مقابله با ‏آسيب‌هاي اجتماعي اين جمله را فرمود كه براي مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي حتي آنهايي كه به دين و اسلام اعتقادي ندارند اگر ايران ‏را قبول دارند بايد با تمام توان وارد ميدان شوند. سپس ايشان فرمود: حتي اگر كسي در عشقش به ايران ترديدي باشد و در وجدان او ‏ترديد نباشد بايد با همه توان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي آماده شود و تحرك داشته باشد. مگر مي‌شود در جامعه‌اي زندگي كنيم كه ‏اعتياد آن خداي ناكرده رو به افزايش باشد و ما راحت بخوابيم‌؟ البته آمار شب گذشته شوراي اجتماعي كشور اين بود كه در شش ماهه ‏گذشته، ولو كم، اين آمار در بخش اعتياد و طلاق كاهش پيدا كرده كه همان كاهش چند درصدي هم اميدواركننده است. معلوم است در ‏يك سال گذشته، راهي كه شوراي اجتماعي كشور برگزيده و سازمان جديد امور اجتماعي كشور كه تاسيس شده، راه خود را آغاز ‏كرده در اين مسير مي‌تواند گام‌هاي بلندي را بردارد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون