• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

رييس‌جمهور منتخب نيامده جنجال آفريد

تزلزل و پاكسازي در تيم انتقالي ترامپ

ميثم سليماني


بيش از يك هفته از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مي‌گذرد و حالا وقت رويارويي با حقايق سياسي فرا رسيده است، زماني كه بايد در طول حدود دو ماه آينده فرآيند انتقال قدرت از دولت اوباما به دونالد ترامپ اتفاق بيفتد تا در روز بيستم ژانويه با اداي سوگند رسما رييس‌جمهور منتخب كار را به دست گيرد. اما به نظر مي‌رسد تيم دونالد ترامپ هماهنگي لازم را براي طي كردن فرآيند انتقال قدرت در خود نمي‌بيند. گزارش‌ها حاكي از آن است در داخل برج ترامپ يك جنگ كوركورانه ميان متحدان رييس‌جمهور منتخب امريكا به وجود آمده تا هركس بيشتر به دونالد ترامپ نزديك‌تر شود. از طرفي وزارت امور خارجه ايالات متحده كه مهم‌ترين ركن سياست خارجي اين كشور در ارتباط با ساير كشورها و رهبران دنيا براي رييس‌جمهور امريكا محسوب مي‌شود هيچ جلسه‌اي با تيم انتقالي برگزار نكرده است. در صورتي كه در بهترين حالت تيم انتقالي بايد با هماهنگي وزارت خارجه تماس‌هاي تلفني و ديدارهاي رييس‌جمهور منتخب را برنامه‌ريزي كند.
به نظر مي‌رسد يك پاكسازي هماهنگ شده در تيم انتقالي دونالد ترامپ در حال انجام است. در آخرين تغييرات تيم امنيت ملي انتقالي ترامپ آقاي مايك راجرز و متي فريدمن كه از نزديكان كريس كريستي بودند از كار اخراج شدند. بسياري معتقدند جرد كوشنر داماد و مشاور نزديك ترامپ دست به اين تغييرات و پاكسازي سازمان‌يافته در تيم ترامپ زده است. اين اخراج در حالي صورت گرفت كه روز جمعه به صورت ناگهاني كريس كريستي، فرماندار نيوجرسي كه از پيش به عنوان رييس تيم انتقالي ترامپ معرفي شده بود به ناگاه از اين سمت عزل و اين پست برعهده مايك پينس معاون اول ترامپ قرار گرفت. از همين رو به صورت سيستماتيك هر فردي كه در تيم ترامپ نزديك كريس كريستي بود نيز از سمت خود عزل شد و اجازه حضور در تيم انتقالي پيدا نكرد. مايك راجرز از جمله افراد نزديك به كريستي بود و بهانه تغيير متي فريدمن علاوه بر نزديكي با كريستي، ارتباط و حمايت او از پاول منفورت، رييس سابق كمپين انتخاباتي ترامپ بوده است.
اكنون نيز گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك ناهماهنگي جدي در تيم انتقال وجود دارد كه حتي رهبران متحدان برجسته امريكا نمي‌دانند كه چگونه با دونالد ترامپ در برج شخصي خودش واقع در نيويورك در ارتباط باشند. حتي زمان اين گفت‌وگو‌ها نيز به خوبي تنظيم نشده بود. با اين وجود مشاوران و تيم انتقالي آقاي ترامپ معتقدند كارها خوب پيش مي‌رود و در محل كار خود و در پشت صحنه كار خود را انجام مي‌دهند و مانع چنداني براي اين كار وجود ندارد. دونالد ترامپ نيز موج خبري تزلزل در تيم انتقالي را بسيار نگران‌كننده ديد و در پيام توييتري گفت: روند انتقال بسيار سازمان يافته در حال انجام است. او همچنين در خصوص كابينه خود گفت كه تنها من هستم كه مي‌دانم چه كساني فيناليست هستند.
رودولف جولياني، شهردار سابق نيويورك كه به تازگي به عنوان گزينه‌هاي وزارت امور خارجه امريكا مطرح شده است در يك گفت‌وگوي تلفني با نيويورك تايمز عنوان كرد اين فرآيند و اتفاقات بسيار طبيعي است و ما شاهد همين موضوع در دوره انتقالي ريگان بوديم و حتي كلينتون نيز با تاخير افراد خود را تعيين كرد. وي افزود: اين كار بسيار سختي است و انتقال هميشه مشكلات خاص خود را دارد چرا كه اين فرآيند بسيار پيچيده است.
يكي از اعضاي تيم انتقالي نيز عنوان كرده است كه دليل كنار گذاشتن آقاي راجرز از تيم انتقالي به سال 2012 برمي‌گردد. زماني كه او گزارشي را به كميته اطلاعات مجلس در خصوص حادثه حمله به ديپلمات‌هاي امريكايي در بنغازي ليبي ارايه داد كه در آن تاكيد كرده بود كه دولت اوباما عمدا افكار عمومي را گمراه نكرده است و در اين گزارش در بخش‌هاي متعددي يافته‌هاي دولت تكرار شده‌اند. اين گزارش عملا در تقابل با موقعيت كمپين دونالد ترامپ دارد كه بارها و بارها هيلاري كلينتون، رقيب دموكرات خود و وزير خارجه آن دوران را مقصر اصلي كشته شدن چهار امريكايي در جريان حمله به كنسولگري امريكا در بنغازي معرفي كرده بود. از طرفي اليوت كوهن يك مقام سابق وزارت خارجه كه دونالد ترامپ را در طول رقابت‌هاي انتخاباتي مورد انتقاد قرار داده بود اما پس از پيروزي ترامپ عنوان كرد كه با ذهن باز حاضر است به او راهنمايي كند اما پس از ديدار با تيم انتقالي دونالد ترامپ در توييتر خود گفت: پيشنهاد من دور ماندن است. وي افزود: اين افراد، خشن، متكبر بوده و رفتار زشتي داشتند. گفتني است، كوهن يك جمهوريخواه محافظه‌كار است كه در زمان رياست‌جمهوري جورج دبليو بوش خدمت كرده است. سناتور جان مك كين، سناتور جمهوريخواه ايالت آريزونا و رييس كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا روز سه‌شنبه به دونالد ترامپ در خصوص ظهور تيم جديد سياست خارجي در دولت او هشدار داد و گفت كه نبايد اين تيم را براي ولاديمير پوتين تعيين كرد. او گفت كه آخرين تلاش دولت اوباما براي بهبود روابط با روسيه به تهاجم پوتين به اوكراين و مداخله نظامي در خاورميانه منجر شد.
اكنون دو ديدگاه در خصوص تيم انتقالي آقاي ترامپ وجود دارد؛ نخست اينكه او هيچ تجربه‌اي در شبكه قدرت واشنگتن ندارد و به مانند دوره بوش ليست طولاني از افراد براي انتقال قدرت نيز وجود نداشت اما برخي متحدان او معتقدند كه ممكن است اين موضوع بسيار مثبت باشد چرا كه ترامپ مي‌تواند با گردآوري يك تيم عملگرا ديدگاه‌هاي جديدي را براي دولت به ارمغان بياورد.
براي مشاوره در مورد ساخت تيم امنيت ملي آقاي ترامپ سه مقام جنگ طلب فعلي و سابق امريكا در آن وجود دارد. نماينده دوين نونس، جمهوريخواه كاليفرنيا كه رييس كميته اطلاعات مجلس است؛ پيتر هوكسترا، عضوجمهوريخواه سابق كنگره و رييس سابق كميته اطلاعات و فرانك گافتي يك مقام پنتاگون در دوران ريگان از جمله مشاوران ترامپ هستند. آقاي گافني براي مدت‌هاي طولاني تئوري‌هاي توطئه بي‌اساسي از جمله اينكه اوباما يك مسلمان است را مطرح كرد و عملا يكي از بدنام‌ترين اسلام‌هراسان امريكا شناخته مي‌شود.
از طرفي تعيين استيو بنون به عنوان يكي از شناخته‌شده‌ترين راست‌هاي افراطي امريكا به عنوان مشاور ارشد كاخ سفيد واكنش دموكرات‌ها را به‌شدت برانگيخت و جمهوريخواهان نيز از اين انتصاب به‌شدت نگران شدند و تبديل به يكي از بحث‌برانگيز‌ترين انتصاب‌هاي او شده است. اما اكنون سوال اصلي اينجاست كه نقش جرد كوشنر، داماد دونالد ترامپ در دولت آينده چيست. آنگونه كه به نظر مي‌رسد نقش داماد ترامپ شايد بيش از فرزندان او در كابينه باشد. كوشنر يك تاجر امريكايي و صاحب هولدينگ املاك و مستقلات كوشنر است و صاحب هفته‌نامه نيويورك آبزرور نيز هست. بسياري معتقدند كه او با نفوذ خود اكنون توانسته در تيم انتقالي ترامپ تغييرات عمده‌اي ايجاد كند كه اكنون شرايط را تغيير داده است. همچنين بسياري نگران هستند كه كوشنر به عنوان يك تاجر و دلال از روابط خاص براي واردات كالاهاي امنيتي استفاده كند كه اين موضوع مي‌تواند ترامپ را متهم به نقض قانون ضد پارتي كند. اين قانون تاكيد مي‌كند كه اعضاي خانواده رييس‌جمهور نمي‌توانند شغل دولتي يا عضوي از كابينه باشند اما مشخص نيست كه آيا داماد رييس‌جمهور نيز شامل اين قانون مي‌شود يا خير! اما دخالت كوشنر در تغييرات تيم انتقالي ترامپ اين نگراني را به وجود آورده كه او بيش از يك داماد در دولت آينده امريكا نقش داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون