• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3677 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ آذر

40 فيلم در دالان جشنواره‌فجر

شمارش معكوس جشنواره آغاز شده و فيلم‌هاي بيشتري در راه است

الهام نداف

با شروع آذرماه شمارش معكوس براي فيلم‌هاي متقاضي حضور در سي‌وپنجمين جشنواره فيلم فجر آغاز مي‌شود. فيلمسازان تا پايان اين ماه فرصت دارند، پس از طي مراحل فني، فيلم‌هاي‌شان را به سرانجام برسانند و نسخه‌اي از آن را به دبيرخانه جشنواره تحويل دهند. تا امروز بيش از 40 فيلم يا آماده نمايش هستند يا مراحل فني را سپري مي‌كنند. از ميان اين تعداد برخي كارگردان‌ها چهره‌هاي نام‌آشناي سينماي ايران هستند و بعضي ديگر براي اولين بار فيلمسازي را تجربه مي‌كنند. در ادامه به برخي از فيلم‌هاي مهم جشنواره امسال البته در صورت رسيدن و پذيرفته شدن، اشاره مي‌كنيم. يكي از مهم‌ترين فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره، «كاناپه» كيانوش عياري است.
 اين فيلم داستان دو خانواده‌اي است كه در آستانه وصلت با يكديگر، كاناپه‌اي ميان‌شان جدايي مي‌اندازد. عياري آخرين بار با فيلم پر سر  و صداي
«خانه پدري» در سي و دومين جشنواره فجر حضور يافت و همه را انگشت به دهان كرد. فيلمي كه متاسفانه هيچ‌وقت امكان اكران در سينماهاي كشور برايش فراهم نشد.   تهمينه ميلاني ديگر كارگرداني است كه بعد از غيبتي طولاني با «ملي و راه‌هاي نرفته‌اش» متقاضي حضور در فجر سي و پنجم است. در اين فيلم ماهور الوند دختري جوان و كم‌تجربه به نام «مليحه» است كه با ازدواجي نادرست و بدون رضايت خانواده با جواني به نام سيامك دچار مشكلاتي مي‌شود. ميلاد كي‌مرام بازيگر نقش مقابل الوند است و كنار جمشيد هاشم‌پور و ستاره اسكندري بازي مي‌كند.
 همايون اسعديان هم بعد از يك غيبت پنج ساله، با فيلم سينمايي
«يك روز به خصوص» با بازي پريناز ايزديار و مصطفي زماني در راه جشنواره است. او موضوعي اجتماعي را محور فيلمش قرار داده و شخصيت اصلي‌اش را در مواجهه با يك انتخاب قرار مي‌دهد. او آخرين بار با «بوسيدن روي ماه» موفقيت فراواني در جشنواره فيلم فجر به دست آورد. از ديگر چهره‌هاي حاضر در جشنواره فجر امسال مي‌توان به حميد نعمت‌الله اشاره كرد. او اين بار دست پر و با دو فيلم به جشنواره فجر مي‌آيد. «رگ خواب» با بازي ليلا حاتمي مدت‌هاست آماده نمايش شده است اما «شعله‌ور» با بازي امين حيايي و پسرش همچنان در مرحله توليد قرار دارد و مشخص نيست به جشنواره امسال برسد يا خير. اين كارگردان چندي پيش گفته بود جشنواره فيلم فجر را دوست دارد چرا كه مخاطب در اين مدت توجهش به سينما جلب مي‌شود. مازيار ميري نيز بعد از «حوض نقاشي» بالاخره سال 95 تصميم گرفت فيلم تازه‌اي به نام «سارا و آيدا» بسازد. او اين فيلم را با بازيگراني چون غزل شاكري، پگاه آهنگراني، مصطفي زماني، سعيد چنگيزيان و شيرين يزدان‌بخش جلوي دوربين برده و شخصيت‌هاي اصلي فيلمش را دو دختر قرار داده است.
مسعود كيميايي نيز از جمله كارگردان‌هايي است كه از اواخر
 سال 94 دست به كار شد تا تازه‌ترين فيلمش «قاتل اهلي» هر چه زودتر مراحل ساخت را طي كند و براي حضور در جشنواره سي و پنجم آماده شود. كيميايي در اين فيلم تركيب جديد و جالبي از بازيگران را كنار هم چيده است.
 او در اين فيلم سه نسل بازيگري را جلوي دوربين برده و براي اولين بار با پرويز پرستويي همكاري كرده است. پگاه آهنگراني، امير جديدي، لعيا زنگنه، رضا رشيدپور، حميدرضا آذرنگ و اميرحسين رستمي از ديگر بازيگران اين فيلم هستند. كيميايي پول درآوردن جوانان را دست مايه تازه‌ترين فيلم خود قرار داده است. شهرام مكري، فيلمساز جوان سينماي ايران هم بعد از
سر و صداي فراواني كه با «ماهي و گربه» در گروه هنر و تجربه به راه انداخت، اين بار منتظر آغاز جشنواره فجر است تا قضاوت منتقدان و مردم را درباره تازه‌ترين اثر خود با نام «هجوم» بداند. اين فيلم درباره يك تيم ورزشي آماتور و مربي‌شان است. اعضاي تيم، رازي براي پنهان كردن دارند و گروهي در جست‌وجوي پيدا كردن سرنخ‌هايي از اين ماجرا هستند. «هجوم» از مدت‌ها پيش آماده نمايش است اما كارگردان ترجيح داده اولين نمايش آن در فجر اتفاق بيفتد. پوران درخشنده هم اين روزها در تدارك آماده كردن «زير سقف دودي» است. او اين بار طلاق عاطفي ميان زوج‌ها را به عنوان موضوع فيلم خود انتخاب كرده و مريلا زارعي، فرهاد اصلاني و آزيتا حاجيان را براي اين فيلم مقابل دوربين برده است.
عليرضا داوود نژاد نيز بعد از چهار سال با «فراري» در فجر امسال حاضر مي‌شود. او سال 91، «كلاس هنرپيشگي» را در جشنواره فجر روي پرده برد اما فيلم بعدي خود با نام «روغن مار» را بدون شركت در جشنواره، در گروه هنر و تجربه اكران كرد. داوودنژاد در «فراري» داستان دختري 18 ساله را روايت مي‌كند كه از تهران به شهرستان مي‌آيد و تلاش مي‌كند با ماشين فراري هشت ميليارد توماني عكس بيندازد. او براي انتخاب بازيگر اين فيلم، فراخواني تلگرامي داد اما در نهايت ترلان پروانه را به عنوان بازيگر اصلي انتخاب كرد. محسن تنابنده نيز در اين فيلم به عنوان بازيگر با داوودنژاد همكاري مي‌كند. دومين فيلم وحيد جليلوند با نام «بدون تاريخ، بدون امضا» هم از آن دسته فيلم‌هايي است كه منتقدان و علاقه‌مندان سينما مشتاق تماشاي آن هستند.
 جليلوند در اولين تجربه كارگرداني خود با فيلم «چهارشنبه 19 ارديبهشت» فراتر از يك فيلمساز اولي ظاهر شد و توانست سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني و بهترين فيلم بخش نگاه نو سي و سومين جشنواره فيلم فجر را به دست بياورد. علي احمدزاده هم با وجود دو فيلم به نمايش در نيامده، سومين فيلم خود را با نام «پديده» و با بازي هديه تهراني و امير جديدي، راهي جشنواره
سي و پنجم فيلم فجر مي‌كند. او چندي پيش ترجيح داد اولين فيلم خود را با عنوان «مهموني كامي» به صورت رايگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد و دومين فيلم او يعني «مادر قلب اتمي» نيز با بازي ترانه عليدوستي و محمدرضا گلزار پشت درهاي وزارت ارشاد مانده است.
حالا در ادامه بايد ديد سومين فيلم اين كارگردان به جشنواره فجر راه پيدا مي‌كند يا خير. بهرام توكلي نيز در تازه‌ترين اثر خود، عواقب هشت سال جنگ تحميلي را مورد توجه قرار داده است. «برف سرخ» با بازي پارسا پيروز فر، پانته‌آ بهرام و فاطمه معتمدآريا جلوي دوربين رفته و اين روزها مراحل فني را پشت سر مي‌گذارد. توكلي آخرين بار با فيلم «من ديه گو مارادونا هستم» تجربه متفاوتي در سينما به دست آورد. آيدا پناهنده، كارگردان جوان سينماي ايران نيز پس از تجربه «ناهيد» و موفقيت‌هاي داخلي و بين‌المللي اين فيلم، پس از يك سال وقفه، دومين اثر خود را با نام «اسرافيل» جلوي دوربين برد. پناهنده در اين فيلم سراغ روابط انساني رفته و آن را به چالش مي‌كشد. ديگر كارگرداني كه موضوعي اجتماعي و جنجالي را دستاويز فيلم تازه خود قرار داده، علي عطشاني است. او با «يادم تو را فراموش» پس از «خشم و هياهو» هومن سيدي براي دومين بار در سينماي ايران به ماجراي قتل شهلا جاهد مي‌پردازد. ميترا حجار، حسين ياري و رضا ناجي نيز در اين فيلم حضور دارند. اما «نگار» رامبد جوان هم از آن دسته فيلم‌هايي است كه نمي‌توان حضور آن را در جشنواره سي‌وپنجم فيلم فجر ناديده گرفت. فيلمي كه چندي پيش آماده نمايش شده و با بازي نگار جواهريان منتظر آغاز جشنواره سي و پنجم است.
«ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان نيز به وقايع و اتفاقات رخ داده در دهه 60 مي‌پردازد. اما فيلم‌هاي نام برده شده، همه بضاعت سينماي ايران در سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر نيست. كارگردان‌هايي چون مهدي رحماني با «كارت پرواز»، سعيد سهيلي با «گشت ارشاد 2»، محمدهادي كريمي با «كمدي انساني»، هاتف عليمرداني با «آباجان» و همچنين فيلمسازاني چون مسعود اطيابي، مهرداد فريد، محمدحسين فرحبخش، محسن قرايي، احمدرضا معتمدي، محمدعلي باشه آهنگر و...  در صورت به ثمر رساندن اثرشان و پذيرفته شدن در جشنواره، ديگر كارگردان‌هاي حاضر در اين دوره از رقابت سينمايي فجر هستند.
در جشنواره سي‌وپنجم برخي از نام‌هاي بزرگ چون ابراهيم حاتمي‌كيا، داريوش مهرجويي، احمدرضا درويش، رخشان بني‌اعتماد، كمال تبريزي، رضا ميركريمي، محمدرضا هنرمند، فريدون جيراني و كيومرث پوراحمد جايي ندارند و اين جشنواره براي چند دوره متوالي از حضور بزرگاني چون بهرام بيضايي، واروژ كريم‌مسيحي و ناصر تقوايي محروم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون