• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3677 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ آذر

كشتيراني حلقه اتصال اقتصاد ايران به اروپا

روزنامه دي‌ولت آلمان نوشت: شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، شركتي مهم در تلاش‌هاي ايران براي برقراري دوباره ارتباط با اقتصاد اروپا به شمار مي‌رود. «اولاف پروس»، در گزارشي در «دي ولت» آلمان به وضعيت شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران پرداخته و از گسترده همكاري شركت‌هاي اداره‌كننده بنادر در شمال آلمان با ايران براي رسيدن به معاملات پرسود خبر داده است. از زمان پايان تحريم‌هاي بين‌المللي، از كشتي‌هاي ايراني در اروپا و ساير بنادر استقبال مي‌شود. همچنين شركت‌هاي اداره‌كننده بنادر در شمال آلمان نيز به معاملات پرسود با ايران اميدوار هستند. مطالب ارايه شده به قدري حرفه‌اي هستند كه گويي از سوي شركت‌هاي غربي تهيه شده‌اند. در فيلم نشان داده شده، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران IRISL تصويري از خود به عنوان يك شركت كشتيراني بي‌عيب و نقص و مدرن ارايه مي‌دهد: با كشتي‌هاي كانتينري و تانكرها، تسهيلات برون مرزي و سرويس‌هاي حمل و نقل، كارگاه‌هاي كشتي‌سازي و بيمه كشتي. محمد سعيدي، رييس شركت كشتيراني جمهوري اسلامي پس از معرفي شركت خود در دفتر مركزي اين شركت در تهران مي‌گويد: «ما هيچ محدوديت كه مانع از همكاري با شركت‌هاي آلماني شود نداريم. ما به هامبورگ به عنوان مركزي براي كسب و كار خود در شمال اروپا نگاه مي‌كنيم.»حدود ٣٠ شركت‌كننده در مقابل صفحه نمايش‌هاي مسطح به دور ميز كنفرانس بيضي‌شكل در شركت كشتيراني جمهوري اسلامي نشسته‌اند، نيمي از آنها مديران ارشد شركت‌هاي كشتيراني و هيات تجاري از هامبورگ و اشلسويگ - هولشتاين هستند كه اين روزها به ايران سفر كرده‌اند. فرانك هورش، سناتور اقتصادي از هامبورگ (مستقل) و رينهارد ماير، وزير اقتصاد اشلسويگ - هولشتاين (حزب سوسيال دموكرات) رهبري اين هيات از شمال آلمان را با مجموع ٦٠ نماينده از بخش‌هاي سياسي، تجاري و علمي بر عهده دارند. اين هيات شامل نمايندگان متعددي از بخش صنايع دريايي از كلانشهر هامبورگ است، از شركت يوروگيت، اپراتور ترمينال‌ها گرفته تا شركت كنترل كيفيت دي ان وي جي ال
(DNV GL)، از شركت مشاوره بندري هامبورگ (HPC Hamburg Port Consulting) زيرشاخه گروه بندرگاه‌ها و تداركات هامبورگ (HHLA) تا كارخانه‌هاي كشتي‌سازي شركت‌هاي بلوم و واس (Blohm + Voss) و پلا سيتاس (Sietas) . حمل و نقل دريايي و مديريت انواع بنادر ويژه مورد گفت‌وگو در سفر اين دو وزير دولتي به ايران هستند.
كشتي‌هاي ايراني بيش از پيش به بندر هامبورگ خواهند رفت
در رتبه‌بندي‌هاي بين‌المللي خطوط كشتي‌هاي كانتينري، شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در رتبه ١٩ قرار دارد. اما اين شركت حمل و نقل دريايي با ١٥٦ كشتي باري، تانكر و قايق خود، شركتي مهم در تلاش‌هاي ايران براي برقراري دوباره ارتباط با اقتصاد اروپا به شمار مي‌رود. سعيدي كه هم‌اكنون رياست هيات‌مديره و مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران را به عهده دارد، پيش از اين در هيات مذاكره‌كننده كشور خود طي مذاكرات درباره توافق هسته‌اي حضور داشت. در طول سال‌هاي تحريم عليه ايران به علت موضوع هسته‌اي در بنادر اروپايي به كشتي‌هاي ايراني اجازه پهلوگيري داده نمي‌شد. بدين علت، ايران تجارت خارجي خود را به سمت چين هدايت كرد. در اين كشور الزامات بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي چندان جدي گرفته نمي‌شود. در سال ٢٠١٥، ايران از چين محصولاتي را به ارزش حدود ١٨ ميليارد دلار وارد كرد. واردات از آلمان در همين سال فقط حدود 3/2 ميليارد دلار بود. واردات آلمان از ايران نيز فقط ارزشي چند صد ميليون دلاري داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون