• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

به سمت دولت‌هاي كارآمدتر در منطقه‌اي قوي‌تر برويم

پيشنهادهاي آشنا براي خاورميانه و جهان

گروه سياسي| مشاور فرهنگي رييس‌جمهور ديروز بيش از مشاور بودن در قامت رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري بود كه در دانشگاه علامه طباطبايي سخنراني كرد. از وضعيت كشورهاي قدرتمند و خاورميانه اين روزها گفت و مدل‌هايي را براي شرايط اين روزهاي كشور ارايه كرد. حسام‌الدين آشنا ديروز از مدل‌هاي جديدي كه مي‌توان در عرصه سياست خارجي به كار گرفت، صحبت كرد و از مدل تشكيل دولت‌هاي كارآمدتر در مناطق قوي به جاي كشورهاي قدرتمند در مناطق ضعيف گفت. مشكلي كه شايد خيلي از كشورهاي قدرتمند ديروز در دنياي امروز با آن در حال دست و پنجه نرم كردن باشند. او اما براي خاورميانه هم مدل‌هايي را پيشنهاد داد. حتي گفت كه ايران، تركيه و عربستان مي‌توانند در برخي موقعيت‌ها به جاي رقابت با يكديگر همكاري هم داشته باشند.

بنيان دولت- ملت در منطقه با مشكل مواجه است
به گزارش ايسنا، حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور در سومين همايش بين‌المللي «نظام بين‌الملل، تحولات منطقه و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» گفت: به جاي مدل فعلي كه مدل كشورهاي قدرتمندتر در منطقه‌اي ضعيف است مي‌توان به سمت تشكيل دولت‌هاي كارآمدتر در منطقه‌اي قوي‌تر رفت. وي با بيان اينكه الگوي مذكور بر مبناي دستاورد مطلق در مقابل دستاورد نسبي است، ادامه داد: ايران، تركيه و عربستان هر يك حق دارند به دنبال قدرتمند شدن باشند اما نبايد اين مساله به بهاي از بين بردن كل منطقه باشد. مشاور فرهنگي رييس‌جمهور تصريح كرد: اكنون در خاورميانه با پديده دولت‌هاي ضعيف و ورشكسته مثل عراق و ليبي و از طرفي با ضعف ساختاري دولت‌هاي عربستان، مصر و تركيه روبه‌رو هستيم و به نظر مي‌آيد بنيان دولت- ملت در منطقه با مشكل مواجه شده است.

شاهد كاهش علاقه قدرت‌هاي بزرگ براي درگيري هستيم
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران، از بي‌ثباتي در منطقه و تك تك كشورها بيزار است، خاطرنشان كرد: ايران امنيت را براي همه و اصل مهم در ثبات منطقه مي‌داند. آشنا با اشاره به بحران‌هايي از جمله بحران زيست محيطي، گرد و غبار و ريزگردها و بحران‌هاي امنيتي همچون تروريسم و غيره اظهار كرد: با توجه به بنيان ضعيف دولت‌ها و دولت‌هاي ورشكسته، بحران‌هايي مانند ريزگردها مي‌تواند دامنگير ما در منطقه شود و درگيري‌ها را تشديد كند و علاوه بر اين به بحران مهاجرت دامن زند. وي با بيان اينكه ارزش استراتژيك خاورميانه رو‌به كاهش است، گفت: هر چند منابع سرشار نفت و گاز براي قدرت‌هاي بزرگ و نوظهور جذابيت دارد اما كاهش علاقه قدرت‌هاي بزرگ براي درگيري در منطقه را نيز همزمان شاهد هستيم و مي‌بينيم كه بيشتر اين قدرت‌ها به سمت ضرب شست نشان دادن در منطقه هستند تا اينكه بخواهند در اين منطقه روندها را تغيير دهند. اين رويكرد قدرت‌هاي بزرگ ناشي از حركت به سمت غيراستراتژيك كردن نفت و افزايش تساعدي درگيري‌هاي منطقه‌اي و از بين رفتن زيرساخت‌ها است.

ايران، تركيه و عربستان هم رقابت
و هم همكاري
رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري با بيان اينكه امروز قدرت اول منطقه‌اي شدن و ماندن در خاورميانه بسيار پر هزينه است، اظهار كرد: قبل از اينكه هر دولت به دنبال توسعه مناطق نفوذ خود باشد، بايد كيفيت و مشروعيت سياسي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي درون خود را بالا ببرد.
در عين حال رقابت ميان كشورهاي قدرتمند منطقه مي‌تواند به سمت توانمند‌سازي اقتصادي و تقويت ساختارهاي سياسي حركت كند تا به ايجاد منطقه‌اي قوي كمك شود.
وي ادامه داد: ايران، تركيه و عربستان مي‌توانند در مسائل مختلف ايفاي نقش كنند و همزمان با يكديگر نيز رقابت داشته باشند اما در اين اقدام هم همكاري و رقابت آنها ماهيت سازنده دارد نه مخرب. مشاور فرهنگي رييس‌جمهور با تاكيد بر ضرورت خويشتنداري استراتژيك در منطقه گفت: اين خويشتنداري يعني در تقسيم منافع بايد به بقاي منطقه و ارتقاي شاخص‌هاي اجتماعي و اقتصادي توجه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون