• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

براي لغو يك بازداشت

پشت‌پرده تماس‌هاي‌سياسي يكشنبه شب

«اعتماد» تلاش چهره‌هاي مختلف براي جلوگيري از بازداشت محمود صادقي نماينده تهران را گزارش‌مي‌دهد

دادستان تهران : حكم جلب نماينده تهران  به قوت خود باقي‌است

زينب صفري

تماس‌هاي يكشنبه‌شب سرنوشت يك بازداشت را تغيير داد. تلفن‌هاي متعددي بود كه يكشنبه‌شب شد كه در همگي آنها يك نام برده مي‌شد: «محمود صادقي، نماينده مردم تهران» تماس‌ها يك نتيجه داشت. حكم بازداشت به نتيجه نرسيد. اما يكشنبه شب چه خبر بود؟ ساعت داشت به 10:30 شب نزديك مي‌شد. چند مرد حوالي پلاك 112خيابان هفدهم اميرآباد شمالي منتظر بودند. بيشتر حواس‌شان به رفت و آمدهاست. هفته اول آذرماه است اما سرماي هوا پرتابت مي‌كند به وسط زمستان. آخرين عابران خيابان سه زن و يك مرد هستند كه از مراسم عزاداري 28 صفر راهي خانه‌شان شده‌اند. در همين ميان محمود صادقي، نماينده تهران وارد خيابان هفدهم مي‌شود. همين‌طور كه كليد را در قفل آپارتمانش مي‌چرخاند تا وارد منزلش شود، چند مرد جلويش را مي‌گيرند و مي‌گويند: بايد با ما بياييد. حكم جلب شما را داريم. صادقي از آنها مي‌پرسد حكم را از كجا گرفته‌اند كه مي‌شنود: بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه. توضيح بيشتري هم نمي‌دهند. صادقي اما اصرار مي‌كند تا حكم جلبش را ببيند. از او اصرار و از آنها انكار. اما بالاخره حكم را مي‌بيند؛ موضوع اتهام درباره توهين، تهمت و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي از شعبه 4 بازپرسي دادسراي فرهنگ و رسانه بود. كار ماموران سخت پيش مي‌رود. صادقي خودش وكيل است و مي‌داند كه هر شكايتي از نمايندگان بايد طبق قانون نظارت بر رفتار نمايندگان اول به هيات رييسه مجلس برود و بعد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مطرح شود و اگر در چارچوب وظايف نمايندگي نبود آن وقت به دادسرا برود. اين را براي ماموران توضيح می‌دهد و مي‌گويد كه اين مراحل طي نشده است. ماموران اصرار دارند كه او همراه‌شان برود. اما صادقي آنها را به منزلش دعوت مي‌كند، يعني من قصد آمدن ندارم. كار كه بالا مي‌گيرد خانواده صادقي هم اضافه مي‌شوند و همسرش بين او و ماموران قرار مي‌گيرد تا صادقي وارد منزلش شود. كشمكش باز هم ادامه دارد. ماموران تلاش مي‌كنند حكم ورود به منزل بگيرند.
تجمع مقابل منزل صادقي
ساعت حدود 11:30 شب خبر به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود. دقايقي بعد تعدادي مقابل منزل صادقي ايستاده‌اند. علي مطهري كه سخنران مراسم شب 28 صفر در هيات عشاق‌الائمه حزب مردمسالاري است در حالي كه از احضار صادقي گله مي‌كند به تلاش براي بازداشت او هم اشاره مي‌كند. تعدادي از همان مراسم به طرف منزل صادقي راه مي‌رفتند. چيزي حدود 60 نفر كه چندتايي از آنها خبرنگار و چند نفر هم فعال سياسي هستند. بقيه مردم عادي‌اند. آرام ايستاده‌اند و رفت و آمد‌ها به آپارتمان صادقي را با حساسيت دنبال مي‌كنند. سيدفريد موسوي و محمدجواد فتحي نمايندگان تهران در منزل صادقي هستند. ماموران انتظامي و امنيتي هم هستند. دو سرهنگ با چند سرباز كنار يك خودروي نظامي كمي دورتر از خانه او ايستاده‌اند. سه خودروي آتش‌نشاني توجه همه را جلب مي‌كند. مامور آتش‌نشاني مي‌گويد معلوم نيست كدام ازخدا بي‌خبري تماس گرفته و گزارش آتش‌سوزي در اين ساختمان را داده است. مطئمن مي‌شوند خبري نيست، مي‌روند. ساعت يك بامداد است كه در آپارتمان باز مي‌شود و نمايندگان تهران به همراه برادر صادقي كه وكيلش هم هست به ميان مردم مي‌آيند. همه ساكت مي‌شوند. علي صادقي مي‌گويد برادرش همه را دعوت به آرامش كرده و معتقد است اگر شكايت و سوءتفاهمي باشد، بايد مجاري قانوني خود را طي كند. توضيح مي‌دهد كه هدف برادرش جز اصلاح شرايط نيست و به عنوان يك نماينده وظايفش را انجام داده و قصدش تشويش اذهان عمومي و اتهام زني به شخص خاصي نبوده و به هيچ عنوان قصد تضعيف اركان نظام و قواي محترم را نداشته است. بعد هم يادآوري مي‌كند محمود صادقي خودش جانباز است و فرزند شهيد و براي استقرار نظام جمهوري اسلامي خون داده و مطيع ولايت است. بر اتحاد تاكيد مي‌كند و اينكه بايد اصلاح‌طلب و اصولگرا دست به دست هم بدهيم تا مملكت را آباد كنيم و اگر بر طبل تفرقه و نفاق بكوبيم به جايي نمي‌رسيم. بعد هم از مردم مي‌خواهد متفرق شوند. ما آمده‌ايم از رايي كه داده‌ايم، دفاع كنيم. سیدفريد موسوي كه چهره‌هاي نگران را مي‌بيند، مي‌گويد خيال‌تان راحت باشد موضوع حل شده است. فتحي هم كمي بعد به ايلنا گفت: با پيگيري رييس مجلس ماموران از بازداشت صادقي منصرف شدند. عليرضا رحيمي، نماينده ديگر تهران هم از پيگيري‌هاي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور براي توقف جلب شبانه صادقي خبر داد.  ساعت سه بامداد است. جمعيت خيابان هفدهم را ترك كرده‌اند. هرچند هنوز ماموران در خودروهاي‌شان نشسته‌اند. روز هشتم آذرماه كه شروع مي‌شود همه‌چيز عادي است. خبري از دستگيري نماينده تهران نيست. او حوالي ظهر تویيت مي‌كند: «با پيگيري مسوولان ذي‌ربط جلب غيرقانوني اينجانب منتفي و قرار شد موضوع مطابق قانون با اعلام مجلس طبق نظر هيات نظارت بر رفتار نمايندگان دنبال شود». آن‌طور كه صادقي به خانه ملت گفته است، برخلاف آنكه برخي ادعا كرده‌اند حكم جلب از سوي شاكي خصوصي بوده است، اما تاكنون هيچ شكايتي چه خصوصي، چه مدعي‌العموم، يا از طريق هيات رييسه مجلس به او نرسيده است و از مفاد حكم نيز اينگونه بر مي‌آيد كه قطعا از طرف شاكي خصوصي نيست.
با اين همه اما خبرگزاری ميزان به نقل از يك منبع آگاه گفت: در پرونده قضايي تشكيل شده عليه صادقي در دادستاني تهران تاكنون 8 شكايت خصوصي وجود دارد كه همه اين شكايت‌ها به قبل از آغاز دوران نمايندگي وي برمي‌گردد. به گفته اين منبع آگاه در پرونده محمود صادقي سه اعلام جرم عمومي نيز ديده مي‌شود. هر چه هست واكنش‌ها به اين موضوع از همان لحظه اول شروع شد. مردم هنوز مقابل منزل صادقي بودند كه محمدرضا عارف پيام مي‌دهد كه از آنجا كه موضوع پيش آمده براي صادقي باید در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مورد بررسي قرار گيرد و بر اساس تشخيص هيات مزبور اقدامات بعدي انجام پذيرد، لذا همگان را دعوت به آرامش کرده و از دستگاه محترم قضايي تقاضامنديم مستندات مربوطه را مطابق تشريفات قانوني جهت تعيين تكليف به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارسال کنند كه بر طبق نظر هيات مزبور، اقدامات بعدي صورت پذيرد. و بعد همه را به عمل به مر قانون دعوت مي‌كند. مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اقدام شبانه و نامتعارف براي جلب نماينده مردم تهران در اينستاگرام خود نوشت: «اقدام شبانه براي جلب نماينده مردم تهران آقاي صادقي بدون اطلاع مجلس، اول از همه بي‌احترامي به مجلس شوراي اسلامي و مردمي است كه به آنها راي داده‌اند. اين رفتار را حتما پيگيري خواهيم كرد. اعضاي فراكسيون اميد هر كدام به نحوي به اين موضوع واكنش نشان دادند. خيلي‌ها حضوري به ديدار صادقي رفتند. از جمله الياس حضرتي، نماينده تهران كه صبح ديروز به ديدار صادقي در منزلش رفت. بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد هم از برگزاري جلسه فوق‌العاده فراكسيون اميد براي بررسي موضوع جلب شبانه صادقي امروز برگزار مي‌شود. يكي از مهم‌ترين واكنش‌هاي ديروز كه شايد تنها واكنش از سوي اصولگرايان سنتي بوده باشد مربوط به احمد توكلي بود كه در اين مورد گفت: «براساس نص‌صريح قانون اساسي كشور بازداشت نماينده مجلس بايد با اطلاع رييس مجلس انجام شود كه در اين مورد اطلاع‌رساني به وي انجام نشده بود. متاسفانه مدتي است كه دادستان تهران برخي اقداماتي را انجام مي‌دهد كه وجهه قانوني ندارد.» به گزارش تسنيم، وي ادامه داد: اين اقدامات دادستان تهران براي نظام مساله‌سازي مي‌كند و قوه قضاييه را در معرض افكار عمومي قرار مي‌دهد و اين اقدامات به مصلحت دادستان و قوه قضاييه نيست. نماينده سابق مردم تهران گفت: محمود صادقي، نماينده مردم است؛ صرف اينكه نماينده چه كسي است و چه گرايشي دارد بايد نهايت احترام را نسبت به شان آن انجام داد و طبق نص‌صريح قانون اساسي كشور بازداشت نماينده مجلس بايد با اطلاع رييس مجلس انجام شود كه در اين مورد اطلاع‌رساني به ايشان انجام نشده بود. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي هم از احضار محمود صادقي، نماينده تهران به دادسرا انتقاد كرد. به گزارش ايسنا، علي مطهري گفت: ما شاهد اين هستيم كه نماينده‌اي از قوه قضاييه انتقاد مي‌كند و بلافاصله عليه او اعلام جرم مي‌شود در حالي كه اين فرد فقط خواسته كه راجع به موضوعي توضيح داده شود اما اين برخورد نشان مي‌دهد كه ما از روش پيغمبر اسلام دور شده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون