• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

اخذ مجوزاستفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي احراز هويت در انتخابات۹۶

راي دادن با چند شناسنامه غيرممكن شد

گروه سياسي| بالاخره پس از سه سال و نيم مذاكره و مكاتبه با شوراي نگهبان، رحماني فضلي يك قدم به يكي از مهم‌ترين اهدافش نزديك شد. از همان روزهايي كه در طبقه 18 ساختمان فاطمي ساكن شد زمزمه انتخابات الكترونيك شدت گرفت و اقدامات در اين زمينه كليد خورد. اگرچه او تلاش خود را به كار بسته بود تا در هفتم اسفند نخستين انتخابات الكترونيكي را در كشور اجرايي و به نام وزارت كشور حسن روحاني ثبت كند اما داستان مدرن شدن انتخابات در ايران پيچيدگي‌هاي خاص خودش را داشت و شوراي نگهبان هم نمي‌توانست به اين راحتي‌ها چشم بر روي نگراني‌هايش ببندد. اگرچه وزارت كشور بارها بر امن بودن دستگاه‌ها و سيستم‌ها تاكيد كرده بود اما شوراي نگهبان نگران امكان تقلب در انتخابات الكترونيكي بود و همين مساله سبب شد تا در هفتم اسفند انتخابات به همان شيوه سابق برگزار شود. با اين حال اما وزارت كشور دست از تلاش نكشيد و براي انتخابات سال آينده بار ديگر ساز انتخابات الكترونيك را كوك كرد و اكنون خبر رسيده كه شوراي نگهبان با يك بخش از برگزاري انتخابات الكترونيك موافقت كرده و بدين‌ترتيب در انتخابات سال آينده احراز هويت راي‌دهندگان به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد. به بيان ساده‌تر امكان راي دادن يك فرد چند بار و با چندين شناسنامه امكان‌پذير نخواهد بود. اين خبر را سيدسلمان ساماني، سخنگوي وزارت كشور اعلام كرد و همزمان غلامعباس كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان هم ضمن تاييد اين خبر اعلام كرد تعرفه‌هاي انتخابات سال آينده هم مورد تاييد اين شورا قرار گرفته است. اكنون ديگر با تاييديه‌هاي امنيتي كه شوراي نگهبان صادر كرده است سال آينده انتخابات سر و شكل جديدي به خود خواهد گرفت و اين گام مهمي براي رسيدن به هدفي بود كه وزارت كشور حسن روحاني تلاش زيادي را براي آن خرج كرد.
گامي مثبت و رو به جلو
سخنگوي وزارت كشور از اخذ تعدادي از تاييديه‌هاي امنيتي مورد نظر شوراي نگهبان براي استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي اخذ راي در انتخابات آتي خبر داد. به گزارش فارس، سيد سلمان ساماني با اشاره به نامه اين وزارتخانه به شوراي نگهبان براي اخذ مجوزهاي لازم براي استفاده از دستگاه‌هاي احراز هويت و صندوق‌هاي اخذ راي الكترونيكي در انتخابات رياست‌جمهوري اظهار داشت: پس از برگزاري چندين جلسه مشترك بين كارشناسان وزارت كشور و شوراي نگهبان گام موثري در تحقق انتخابات تمام الكترونيك برداشته شد كه ثمره آن صيانت هرچه بهتر از حق‌الناس خواهد بود. وي در ادامه افزود: دستگاه‌هاي احراز هويت راي‌دهندگان كه در اختيار مجري و ناظر قرار مي‌گيرد به لحاظ فني و امنيتي اهميت بيشتري دارند زيرا اين دستگاه‌ها هستند كه در يك شبكه به صورت برخط در روز اخذ راي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. سخنگوي وزارت كشور ادامه داد: شوراي نگهبان با پيشنهاد وزارت كشور درخصوص استفاده از اين دو دستگاه در انتخابات سال آينده موافقت كرد و اين شورا با توجه به بررسي‌هايي كه در اين زمينه داشته و با اشراف به مزيت‌هايي كه اين شيوه در جهت دقت و صحت در احراز هويت راي‌دهندگان دارد، اعلام كرد كه وزارت كشور مي‌تواند از اين سازوكار الكترونيكي در تمامي شعبه‌هاي اخذ راي استفاده كند. ساماني تاكيد كرد: شوراي نگهبان تاييديه‌هاي امنيتي را درباره به‌كارگيري اين دستگاه‌ها از وزارت كشور خواسته‌ بود كه تاكنون تعدادي از اين تاييديه‌ها را به شورا ارايه كرده‌ايم و مابقي موارد را هم طبق زمان‌بندي كه با شوراي نگهبان به توافق خواهيم رسيد ارايه خواهيم كرد. وي با بيان اينكه مذاكرات و بحث‌هاي كارشناسي پيرامون استفاده از صندوق‌هاي الكترونيكي اخذ راي همچنان بين وزارت كشور و شوراي نگهبان ادامه دارد، گفت: مذاكرات پيرامون اين موضوع همچنان جاري است و ان‌شاءالله بتوانيم با دريافت نظر مثبت اين شورا انتخابات سال آينده را به صورت تمام الكترونيك برگزار كنيم. سخنگوي وزارت كشور خاطرنشان كرد: وزارت كشور موافقت شوراي نگهبان مبني بر استفاده از دستگاه‌هاي احراز هويت در انتخابات آتي را گامي مثبت و رو به جلو در زمينه انتخابات تمام الكترونيكي مي‌داند.
موافقت شوراي نگهبان با تعرفه‌هاي سال آينده
سخنگوي شوراي نگهبان از موافقت اين شورا با فرمت تعرفه‌هاي انتخابات ۹۶ و به‌كارگيري تجهيزات خاص الكترونيك براي احزار هويت راي‌دهندگان خبر داد. به گزارش مهر، عباسعلي كدخدايي با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در فرمت تعرفه‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا اظهارداشت: در جلسه اخير شوراي نگهبان فرمت اين تعرفه‌ها مورد موافقت شورا قرار گرفت و از نظر كارشناسان شوراي نگهبان بلامانع تلقي شد. وي تاكيد كرد: هميشه تاكيد كرده‌ايم كه به‌كارگيري اين تعرفه‌ها بايد با رعايت ملاحظات امنيتي صورت گيرد كه قابليت جعل و كپي‌برداري نداشته باشد. سخنگوي شوراي نگهبان همچنين از موافقت اين شورا با به‌كارگيري تجهيزات الكترونيكي خاص براي احراز هويت راي‌دهندگان در راستاي الكترونيكي شدن انتخابات خبر داد و گفت: سازوكار فني اين موضوع كه از طرف وزارت كشور به عنوان يك گام در الكترونيكي شدن انتخابات ارايه شده بود، از سوي كارشناسان شورا تاييد شد و قرار شد بعد از اخذ تاييديه‌هاي امنيتي اقدام كنند. كدخدايي خاطرنشان كرد: اين مساله پيش از اين نيز يك بار به‌صورت آزمايشي و در برخي حوزه‌ها در انتخابات مجلس هشتم انجام شده بود اما با توجه به كامل نشدن آن، اقدامات ديگري از سوي وزارت كشور صورت گرفت كه از سوي شوراي نگهبان تاييد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون