• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

فريادهاي تمام نشدني پلي تكنيك

مطهري: باید مساله حصر هر چه زودتر حل شود

ناهيد مولوي | باران پاييزي كه از شب نيمه آذر بناي باريدن را گذاشت هم نتوانست آتش هيجان و انتقاد دانشجويان را در روزي كه به نام‌شان ثبت شده است، خاموش كند. ديروز دانشگاه امير كبير روز پر التهابي را پشت سر گذاشت. برخلاف اين دو روز گذشته كه برنامه‌هاي دانشجويي حال و هوايي فارغ از نسل‌هاي گذشته داشت ديروز اما تالار مركزي دانشگاه اميركبير رنگ و بوي 16 آذرهاي دهه 80 را داشت. عكس‌هايي كه امروز انتشار آنها در رسانه‌هاي رسمي دور از ذهن است در جاي جاي سالن و در دستان دانشجويان بالا بود و مطالباتي كه جز در فضاي مجازي ذكر نمي‌شود بر روي پلاكاردهاي‌شان نقش بسته بود، صداي‌شان بلند و رسا بود. دانشجوياني كه نزديك به يك دهه پيش دوران كودكي و نوجواني را پشت سر گذاشتند امروز حرف و شعارهاي آن روزها را سر مي‌دهند تا مشخص شود هنوز بسياري از پرونده‌ها در ذهن‌ها باز است و بايگاني كردن‌شان دشوراتر و بعيد‌تر از آني است كه بتوان فكرش را كرد. كودكان ديروز، اكنون همان جوان‌هايي هستند كه نمايندگان مجلس را مهمان روز دانشجو مي‌كنند و هشدار مي‌دهند كه مبادا اوضاع به گونه‌اي پيش رود كه در پيشگاه تاريخ محكوم شويد. دانشجويان نمايندگان مجلس را ميزباني مي‌كنند و آنها را وا‌دار مي‌كنند تا بگويند به عنوان نمايندگان‌شان پيگير مطالبات‌شان خواهند بود بدون اينكه ترس از رد صلاحيت در دور بعدي انتخابات را داشته باشند و اينجاست كه فرياد مطالبات بلند مي‌شود، مطالبه‌اي كه حالا عمري شش ساله پيدا كرده است. اكنون ديگر براي همه روشن شده است كه بايد پاسخگوي اين نسل بود و با آنها بدون تعارف سخن گفت، درست مانند خودشان كه بدون تعارف نام‌هاي بسياري را بر زبان آوردند و خواستار رفع محدوديت‌ها از چهره‌هاي سياسي شدند. شايد از همين رو بود كه علي مطهري، مردي كه به داشتن صراحت كلام شهره شده ديروز صريح‌تر از روزهاي قبلش بود و خبرهاي دست اولي هم از تلاش براي پايان دادن به حصر خانگي رهبران معترضان انتخابات سال 88 بيان كرد و از درخواست ملاقات نمايندگان با رهبر انقلاب و محصوران سخن گفت. اعلام اين خبر از سوي نايب‌رييس مجلس در يك برنامه دانشجويي شايد نشان از اين دارد كه اكنون بسياري از چهره‌ها و مسوولان مي‌خواهند به اين استخوان لاي زخم پايان دهند تا بلكه تعادل را مهمان فضاي سياسي كشور كنند.

دو قطبي شدن فضاي سياسي كشور موضوعي است كه بسياري نسبت به آن هشدار مي‌دهند و ديروز اين دو قطبي در فضاي دانشگاه به وضوح خود را به نمايش گذاشته بود، وقتي دانشجويان نام برخي را شعار خود كرده بودند و دانشجوي اصولگرا پشت تريبون قرار گرفت و از نام بردن كساني كه آنها را سران فتنه خواند انتقاد كرد و خطاب به مطهري گفت من با دغدغه دين سخن مي‌گويم. ديروز دانشگاه امير كبير صحنه تمام اين تعارض‌ها بود و علي مطهري شاهدي كه آن بالا نشسته بود و همه اين تعارض‌ها را به چشم مي‌ديد، او ديد و شنيد كه دانشجويان از راه ندادن مهمان‌هاي‌شان به داخل دانشگاه با وجود اخذ مجوز چگونه برافروخته شده بودند. قرار بود مصطفي تاجزاده و بهزاد نبوي تنها در اين مراسم حضور پيدا كنند اما مجري برنامه اعلام كرد نيم ساعت پيش مسوولان برنامه به آنها خبر دادند كه با فشار يك نهاد خاص نمي‌توانند اجازه حضور آنها را بدهند و اينجا بود كه يكي از دانشجويان برگزار‌كننده پشت تريبون خطاب به علي مطهري گفت: ما براي روز دانشجو با نامه‌هاي بلند بالاي دادستاني رو به رو شديم و اينكه نبايد برخي را به عنوان سخنران دعوت كنيم. شما كه نماينده ما در مجلس هستيد پيگير اين موضوع باشيد كه آيا دادستاني حق دخالت در امور داخلي دانشگاه‌ها را دارد يا خير. علي مطهري ديروز به خوبي شاهد بود زماني كه بهاره هدايت وارد سالن شد چگونه دانشجويان با تشويق و شعار به استقبالش رفتند و يكصدا نام مجيد توكلي از فعالين قديم همان دانشگاه را بر زبان آوردند. اينها تعارض‌هايي بود كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت و زمانش رسيده فكر و اقدامي اساسي براي آنها شود، شايد از همان اقداماتي كه مطهري ديروز از آنها پرده برداشت؛ «درخواست ديدار با محصورين». مطهري شاهد فريادهاي دانشجوياني بود كه حتي ديگر تنها به سخن گفتن او راضي نمي‌شوند و مي‌گفتند براي رفع حصر جز حرف زدن چه كرده‌اي؟ اينجا ديگر استيصال در نگاه مطهري هويدا بود كه گفت: من ديگر چه كار مي‌توانم بكنم؟ مي‌خواهيد همه با هم برويم در خانه محصورين را بشكنيم؟ و صداي فريادها و تشويق‌ها كه جز با تذكر مجري خاموش نمي‌شد.
علي مطهري: بايد مساله حصر هر چه زودتر حل شود
او سال‌هاست كه اين حرف‌ها را مي‌زند. اكنون ديگر هر جايي كه براي سخنراني مي‌رود همه مي‌دانند چه خواهد گفت و اين مساله بيش از هر كسي براي خودش روشن است. حتي علي مطهري هم از اين همه تكرار خسته شده است كه در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير گفت: من فكر مي‌كنم بايد مساله حصر هر چه زودتر حل شود اين نمي‌شود كه ما هر چندوقت دور هم جمع بشويم و اين صحبت رو مطرح كنيم. در حال حاضر رفع حصر جزو مطالبات بخش زيادي از جامعه ما است. ما صحبت‌هايي انجام داديم تا وفاق ملي به وجود آيد. يكي از مشكلات آزادي اين افراد، نظر و عقيده برخي مسوولان است كه اگر آنها معذرت‌خواهي نكنند يا توبه نكنند نظام و رهبري ضربه مي‌خورند. اين ايرادي ندارد كه برخي در مورد سال ٨٨ نظر ديگري غير از نظر محصوران داشته باشند اما اينكه اينها ٦ سال در حصر بودند نه با قانون منطبق است نه با تعاليم ديني. با بالا گرفتن صداي دانشجويان و شعارهاي‌شان مطهري گفت: ما از مسوولان كشور مي‌خواهيم صداي دانشجويان را بشنوند و به دنبال حل موضوع حصر خانگي باشند. به هر حال اين خواست بخش مهمي از جامعه است و بايد تلاش كنيم اين مشكل را از طريق گفت‌وگو، همدلي و راه مسالمت‌آميز حل كنيم. اينجا بود كه نايب‌رييس مجلس خبر از تصميم در مجلس داد و گفت: ما به عنوان نماينده تصميم داريم ملاقاتي با رهبري و محصوران داشته باشيم تا بتوانيم اين مشكل را كه مانعي در راه وحدت ملي است، حل كنيم. خبري كه اعلامش ديگر نمي‌توانست آرامش را به سالن بازگرداند و همه دانشجويان ايستاده تا چند دقيقه به تشويق‌هاي‌شان ادامه دادند. علي مطهري در بخش ديگري از حرف‌هايش از رفتارهاي تعارض‌آميز برخي كه به نظام ضربه مي‌زند سخن گفت و آنها را كاسه داغ‌تر از‌ آش خواند. او گفت: رهبر انقلاب حرف از كرسي‌هاي آزاد انديشي مي‌زند و آن وقت برخي سخنراني لغو مي‌كنند. اين كارهاي كاسه‌هاي داغ‌تر از‌ آش تنها به نظام و رهبري ضربه مي‌زند و به نظر من چنين اقداماتي توهين به رهبري است، در حالي كه همه ما مي‌دانيم رهبر انقلاب مخالف اينگونه تندروي‌هاست. موضوع حساب‌هاي قوه قضاييه هم بخش ديگري از صحبت‌هاي مطهري را تشكيل داد. او گفت: شخصي بودن حساب‌هاي قوه قضاييه به‌طور كامل تكذيب شده است. در زمان آيت‌الله يزدي از رهبري مجوز مي‌گيرند كه اين پول‌ها براي حل مشكلات مالي قوه قضاييه سپرده‌گذاري شود. اين‌طور كه ما تحقيق كرديم حساب‌ها به اسم ايشان نبوده است. اما چون اين حساب‌ها شخصي بوده باعث سوال براي نماينده‌ شد كه آن حاشيه‌ها را ايجاد كرد و در واقع نمايندگان فقط سوال كردند اما پاسخي كه داده شد بسيار تند بود و نياز به اين همه خشونت نبود. موضوع ديگري كه مطهري به آن پرداخت مساله حكمي است كه براي احمد منتظري به خاطر انتشار فايل صوتي آيت‌الله منتظري در مورد اعدام‌هاي سال 67 صادر شده است. فرزند شهيد مطهري در اين باره گفت: دادگاه روحانيت مستقل است و زيرنظر قوه قضاييه نيست. ايشان يك سندي منتشر كردند كه به نظر من ايرادي ندارد. چرا كه مردم بايد بدانند چه اتفاقي صورت گرفته است برهمين اساس معتقدم حكمي كه به ايشان داده شده سنگين و غير عادلانه است.

اسد با مخالفانش خشن برخورد كرد
دانشجويان امير كبير ديروز نايب‌رييس مجلس را وا‌داشتند تا از هر دري سخن بگويد، حتي از موضوعاتي كه شايد به باور برخي چندان مهم جلوه نمي‌كند اما گويي اين نسل فراتر از آن چيزي كه تصور مي‌كنيم مي‌انديشد و صراحت كلام دارد. دانشجويان حتي از برخورد خشونت‌آميز بشار اسد با مخالفانش هم انتقاد كردند و خطاب به علي مطهري گفتند نبايد در اين مورد سكوت كند. نماينده مردم تهران در واكنش به اين مساله گفت: ما قبول داريم اسد با معترضان بد برخورد كرد. به‌هر حال اسد هم حزب بعث است. بعثي‌ها بسيار خشن هستند. ما فيلم برخورد سربازان سوري را با مردم سوريه ديديم و حتي من شنيدم رهبر انقلاب شخص ايشان را خطاب قرار داده و با عتاب با اسد برخورد كردند. اما داعش مورد خاصي است و اگر برخورد ما نبود آنها قصد ورود به كشور را داشتند كه به نظر من در مجموع تصميم ما در خصوص سوريه درست بود. عضو اصولگراي فراكسيون اميد ديروز خيلي محكم پشت رييس فراكسيون اميد ايستاد و در پاسخ انتقادات دانشجويان به عملكرد محمدرضا عارف گفت: آقاي عارف نقش مهمي در مديريت فراكسيون اميد دارد. اين فراكسيون فعاليت‌هاي مثبتي داشته الان از سه عضو كميسيون شوراها دو نفر از فراكسيون اميد هستند و در كميسيون احزاب هر دو نفر از اميد هستند تمام اينها نيازمند كارهاي پشت‌صحنه و لابي كردن است. اگر نماينده‌اي فعاليت‌هايش را علني نمي‌كند دليل بر بي‌تفاوت بودنش نيست. آقاي عارف در مساله آقاي صادقي هم بسيار پيگير و پررنگ عمل كردند اما تمايلي به رسانه‌اي كردن فعاليت‌هاي‌شان ندارند.

بدون ترس از رد‌صلاحيت، پيگير مطالبات‌تان خواهم بود
نمي‌توان چشم بر اين حقيقت بست كه زنان اين دوره مجلس تفاوت‌هاي عميقي با دوره‌هاي پيش دارند و اين تفاوت نه‌تنها در عقايد كه در عملكرد آنها هم خودنمايي مي‌كند. زنان مجلس امروز به قدري فعال هستند كه حتي دانشجويان پر شوري كه معمولا به دنبال سخنرانان فعال و شورانگيز مي‌روند هم نتوانستند آنها را ناديده بگيرند. پروانه سلحشوري ديگر مهمان دانشجويان امير كبير بود كه از دو دست مردي سخن گفت كه راي تهران را تغيير داد، مردي كه ذكر نامش در رسانه‌ها با محدوديت مواجه است اما نماينده مردم تهران نام او را كامل بر زبان آورد تا دانشجوياني كه در دوران دولت او كودكاني كوچك بودند به افتخارش بايستند و تشويقش كنند. نماينده مردم تهران به ضرورت وجود نهاد‌هاي مدني در جامعه اشاره كرد و گفت: آن زماني كه شخصي مانند آقاي خاتمي از ضرورت وجود جامعه مدني صحبت كردند ما آن را درك نكرديم و ديديم برخي دانشجويان چگونه طرح عبور از خاتمي را مطرح كردند و بستر حضور رييس‌جمهوري را با اين كار خود مهيا كردند كه براي مدت‌ها به كشور ما آسيب وارد كرد. وي همچنين گفت: جامعه ما نبايد حالت شورشي و افراط‌گري داشته باشد چرا كه سم مخربي است كه آن را تجربه كرده‌ايم. جامعه شورشي افرادي را بر سر كار مي‌آورد كه براي همگان مضر است. سلحشوري دانشجويان را خطاب قرار داد و گفت: اين‌بار شما عزيزان تاثيرگذار و گروه مرجع قابل اعتماد جامعه اجازه نخواهيد داد كه اميد و آرامش از جامعه برود. يكي از عوامل عدم توسعه‌يافتگي، پايبند نبودن به قانون است كه من مي‌خواهم اينجا همه با هم عهد ببنديم حتي اگر قانون به نفع‌مان نبود به آن پايبند باشيم. رييس فراكسيون زنان در پايان صحبت‌هايش براي دانشجويان سوگندي خورد؛ سوگندي كه براي آنها شيرين بود. او گفت: من به عنوان نماينده مردم قسم مي‌خورم در راستاي ايفاي مسووليت سياسي و اجتماعي خود به قانون پايبند باشم و بدون ترس از رد صلاحيت در دور بعدي مطالبات شما را پيگيري كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون