• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

شعار «اصلاحات زنده‌باد» در دانشگاه شهيد بهشتي

نجفي: خواسته‌تان را به گوش آقاي روحاني مي‌رسانم

مريم وحيديان | محوطه باران خورده دانشگاه بهشتي ديروز حال و هوايي ديگر داشت و همچون دانشگاه‌هاي سراسر كشور به غريو و شعار دانشجويان با صدايي هرچه بلند‌تر زيستش را اعلام مي‌كرد. زيستي سياسي و البته با نبضي از طرح دغدغه‌ها و مشكلات و مطالباتش. تالار ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي سرشار از شور و هيجان دانشجويي بود. صداي مرد آواز ايران را مي‌شنيدي و همنوايي دانشجويان با او و در اثناي پخش سرود ياردبستاني بود كه جمعي از دانشجويان با عكس‌هاي سران ممنوع و محصور اصلاحات وارد سالن شدند. اين ميهمانان غايب هر چند نبودند و نمي‌توانستند باشند اما با شعارهايي از عمق دل و جان دانشجويان از آنها استقبال شد. «پيام ما روشن...» و «اصلاحات زنده باد... پاينده باد» «دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد و...» شاه بيت شعارهاي ديروز دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي بود. شعارهايي كه با ورود محمدعلي نجفي، رسول منتجب‌نيا و جواد اطاعت با صدايي رساتر فرياد زده شد. رفع حصر تك شعاري بود كه يك صدا از حنجره دانشجويان حاضر در تالار ابوريحان دانشگاه بهشتي شنيده مي‌شد. شعارها ادامه داشت .
محمدعلي نجفي با شور تشويق دانشجويان پشت تريبون رفت تا حرف‌هايش را آغاز كند. او روز 16 آذر را روز مقاومت دانشگاه در مقابل استبداد داخلي و خارجي خواند. اواسط سخنراني نجفي بود كه صدايي از انتهاي سالن نظم برنامه را برهم ريخت. با نگاهي به انتهاي سالن مشخص شد كه هياهو و سر و صدا براي كادر فني صدا و سيماست كه مي‌خواستند دوربين‌هاي‌شان را براي برنامه بعدي كه سخنراني محمدباقر قاليباف بود در سالن جاگذاري كنند و عده‌اي از دانشجويان با اعتراض‌هاي‌شان اجازه نمي‌دادند تا اين اتفاق بيفتد. در نهايت دوربين‌هاي صدا و سيما از سالن بيرون برده شد تا جو سالن براي ادامه سخنراني نجفي آماده شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب پس از اين اتفاق از فضاي اقتصادي كشور سخن گفت و از متشنج كردن فضاي سياسي كشور از سوي برخي جريان‌ها انتقاد كرد. نجفي سخنانش را اين‌گونه ادامه داد: ممكن است عده‌اي بيان كنند، دشمنان انقلاب و امريكا اجازه نداده‌اند پيشرفت كنيم، تا حدي ممكن است درست باشد، اما نبايد مجموعه مشكلات را به دشمنان انقلاب تقليل بدهيم و جايي براي سوءمديريت‌ها و زير پاگذاشتن منافع و مصالح ملي قايل باشيم.

حرف‌هاي نجفي نشان مي‌داد او آمده تا به دانشجويان ريشه مصايب اقتصادي كشور را نشان دهد و بگويد كه درد‌هاي اقتصادي امروز ايران سرچشمه‌اش كجاست. همين بود كه به مشكل تورم و اشتغال فعلي اشاره كرد: «برخي سوال مي‌كنند چرا مشكل اشتغال را دولت نتوانسته حل كند. لازمه ايجاد اشتغال پايدار، سرمايه‌گذاري در فضاي امن از نظر سياسي، اجتماعي و اقتصادي است. در كشوري كه سرخود به سفارت كشور ديگري حمله كند و اسناد و مدارك را بسوزاند آيا مي‌توان انتظار سرمايه‌گذاري داشت. در كشوري كه نايب‌رييس مجلس اجازه سخنراني يك ساعته را ندارد، آيا مي‌توان انتظار سرمايه‌گذاري داشت؟ آيا حركت‌هايي از اين نوع، ضداشتغال نيست؟ تازه زماني كه رييس‌جمهور ابراز تاسف مي‌كند، عده‌اي مي‌گويند شما چرا فكر اشتغال نيستيد؟ هر جا كه آزادي‌بيان به خطر مي‌افتد، حتما بايد رييس‌جمهور عكس‌العمل نشان دهد.
نجفي اضافه كرد: با اين شرايط نهايتا بتوانيم رشد ۵درصدي را تجربه كنيم. وقتي احمدي‌نژاد رييس‌جمهور شد، گفت كه چندين برابر برنامه پنجم عمل خواهيم كرد. اما در نهايت ديديم كه به جاي رشد ۸درصد، رشد صفر درصدي محقق شد. در سال ۹۱ رشد اقتصادي منهاي يك و شش دهم بوده است. يعني ۸ و نيم درصد مردم فقيرتر شدند و در سال ۹۲ منهاي يك و نه دهم رشد منفي داشتيم. ما نهايتا مي‌توانيم رشد ۵ درصد ايجاد كنيم؛ يعني بايد در سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر اشتغال جديد ايجاد كنيم. وي عنوان كرد: استفاده از سرمايه‌گذاري خارجي مي‌تواند راه چاره باشد. در جامعه‌اي كه امنيت اقتصادي، اجتماعي و سياسي وجود نداشته باشد و عده‌اي خلاف قانون و خودسر رفتار كنند، اگر سرمايه‌گذاري داخلي هم محقق شود، اما سرمايه‌گذاري خارجي محقق نخواهد شد. مشاور رييس‌جمهور ادامه داد: بعضي‌ها مي‌گويند سه ميليون بيكار داريم و مخالفان دولت مي‌گويند ۵ ميليون بيكار. ما مي‌گوييم براي حل مشكل اشتغال حداقل رشد ۸درصدي در اقتصاد را داشته باشيم و بايد سرمايه‌گذاري كافي انجام شود. در اين راستا نيازمند جامعه‌اي قانونمند هستيم. اما عده‌اي سعي دارند كه اميد جامعه را از بين ببرند. نجفي با بيان اينكه عده‌اي اعتماد مردم را نشانه رفته‌اند، گفت: بدترين اقدامات و سوءاستفاده‌ها و خطاها در بخش‌هاي ديگر حاكميت مي‌افتد، اما صداي‌شان را در نمي‌آورند. ديديد يك آقايي كه از اول انقلاب كم مشكل نساخته، در توييت خود رسما اعلام كرد، رييس‌جمهور روسيه گفته، وزيرخارجه شما جاسوس امريكاست و زماني كه اعتماد مردم لطمه خورد، گفت اشتباه كردم يا مثلا گفته بود كه يك خانمي با ۵ وزير رابطه نامشروع داشته و بعدا گفت، اشتباه كردم. وي افزود: عامل بعدي براي رشد و پيشرفت و توسعه كشور وجود آرامش در جامعه در پناه قانون است. هركسي بخواهد آرامش را مخدوش سازد، مطمئن باشيد دلسوز نظام نيست. نجفي در واكنش به سوال يكي از دانشجويان كه از دخالت نهادهاي امنيتي و تهديد دانشجويان انتقاد داشت و اينكه اين وضعيت را به گوش آقاي روحاني برسانيد، گفت: حتما اين كار مي‌كنم؛ دو بار در حضور آقاي روحاني مسوولان وزارت علوم موضوع دخالت برخي ارگان‌ها را عنوان كردند و ايشان به هر حال دستوراتي دادند. ممكن است در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هايي كه در زمان انتخابات وعده داده شده سرعت در اقدام نبوده اما فضا بهتر از چند سال پيش شده است. وي در پايان درباره تحصيل رايگان در كشور گفت: خود من با پولي كردن دانشگاه‌ها مخالفم؛ طرحي را در اين رابطه و براي جلوگيري از پولي شدن دانشگاه‌ها سال‌ها داشتم اما نتوانستم طرح را به مسوولان كشور بقبولانم.

منتجب‌نيا: نبايد تلاش كنيم فكرمان را به دانشجو تحميل كنيم
رسول منتجب‌نيا قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي يكي ديگر از  سخنرانان نشست ديروز بود. او در سخنانش به تمجيد از دانشجو و جنبش دانشجويي پرداخت و از عدم تاثير‌پذيري دانشجويان از زر و زور و تزوير سخن گفت. منتجب‌نيا همين بود كه جملاتش را اينگونه ادامه داد: خطاب به كساني كه تصور مي‌كنند از زر و زور و تزوير مي‌توانند در مقابل دانشجويان استفاده كنند؛ به كساني كه از اين وسيله نخ‌نما و تيغي كه كند شده استفاده مي‌كنند مي‌گويم تلاش كنيد دانشجويان را اغنا كرده و به مطالبات آنها پاسخ دهيد.» با اين گفته صداي تشويق دانشجويان بالا گرفت. شعارها پي‌در‌پي مي‌آمد و نا نوشته مي‌توان خواند كه جانا سخن از زبان ما مي‌گويي. منتجب‌نيا در جايي ديگر از سخنانش اشاره كرد كه «نبايد تلاش كنيم فكرمان را به دانشجو تحميل كنيم. اگر هنر اغناي دانشجو را نداريم؛ اين از ضعف ما است. با هيچ ابزاري نمي‌توان فكر دانشجو را تغيير داد. اين روش و ابزار در طول تاريخ انقلاب جواب نداده و مفيد نبوده است.» اينجا بود كه با صداي شعار تاريخي «دانشجو مي‌ميرد ذلت نمي‌پذيرد»، قائم‌مقام حزب اعتماد ملي به خاطره از حضرت امام خميني(ره) اشاره كرد: حضرت امام نيز به‌شدت با اينكه روحانيون در دانشگاه‌ها متولي مسائل شوند و اجازه فعاليت مذهبي به ديگران ندهند، مخالف بودند. وي در ادامه به نامه‌اي از امام(ره) كه در صحيفه نور جلد 21 در رابطه با اين مساله وجود دارد اشاره كرد و اين خاطره را اينطور بازگو مي‌كند: اوايل انقلاب زماني بود كه بحث اين بود كه براي هر دانشگاه يك روحاني تعيين كنيم كه مسووليت نمايندگي امام را در دانشگاه داشته باشند و بنده و اسدالله بيات ماموريت آن را داده بودند و براي كسب اجازه نزد امام رفتيم. آنجا امام مي‌گويند كه من مخالف اين كار هستم. اگر هم كسي مي‌رود بدون انتصاب به من باشد. آن زمان آيت‌الله هاشمي رياست مجلس بود و بنده نيز نماينده بودم. نزد او رفتم و مساله را شرح دادم. آيت‌الله هاشمي گفت كه اگر در اين مورد با من مشورت مي‌كرديد من مخالفت مي‌كردم.  منتجب‌نيا در پاسخ به پرسش دانشجويي در خصوص اقدامات و تخلفات مالي رييس‌جمهور پيشين نيز گفت: هرچند وقت يك‌بار پرونده‌اي از اختلاس‌هاي مالي تيتر روزنامه‌ها مي‌شود. بهتر است قوه قضاييه براي يك‌بار هم كه شده يكي از اين پرونده‌ها را بررسي كند. وقت به پرسش و پاسخ كه رسيد نخستين سوال دانشجويان در رابطه با مساله حصر بود. منتجب‌نيا پاسخ داد: قضيه حصر هم هنوز قفل شده و اميدواريم با اراده مقامات كشور باز شود و شادي به ملت برگردد و اين نقطه سياه براي هميشه پاك شود. منتجب‌نيا در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر اينكه ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات در كدام قانون وجود دارد نيز اظهار كرد: اين مساله براي ما هم سوال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون