• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

اوج‌گيري جنجال‌ها بر سر يك عكس با تهديد به خداحافظي رحمتي

واكنش به يك حكم

گروه ورزش

رحمتي، ‌كميته اخلاق و يك عكس! بالاخره آخرش چه مي‌شود؟ امروز تمام اهالي فوتبال ايران و مردمي كه اتفاقات اين رشته را دنبال مي‌كنند درباره پرونده محروميت سيدمهدي رحمتي به خاطر انتشار يك عكس يادگاري جنجالي به دنبال جواب اين سوال هستند.
رحمتي تهديد كرده اگر بخواهند براي اين عكس او را محروم كنند نه تنها عذرخواهي نمي‌كند بلكه از فوتبال براي هميشه خداحافظي خواهد كرد. كميته اخلاق تصميمي اتخاذ كرده و وتو كردن اين تصميم جايگاه‌ حقوقي‌اش را زير سوال خواهد برد. اما چه شد كه كار به اينجا كشيد؟
بايد براي جواب اين سوال اتفاقات اخير را مرور كرد.
 
 ماجرا از اين قرار است كه چند ماه قبل در اردوي تيم استقلال در ارمنستان يك دختر هوادار آبي‌پوشان كه در اين كشور خود را ملزم به رعايت حجاب رسمي در ايران نمي‌ديده با بازيكن اين تيم عكس يادگاري مي‌گيرد و اسم اين عكس امروز شده است «پرونده مهدي رحمتي». آن هم در شرايطي كه در اين تصوير سه بازيكن ديگر استقلال هم در كنار رحمتي هستند.
ضمن اينكه قبلا هم سابقه داشته كه بازيكنان تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا هم با هواداران عكس‌هاي سلفي دردسرساز گرفته بودند. ضمن اينكه در كشورهاي خارجي وقتي هواداران براي گرفتن عكس يادگاري به بازيكنان مراجعه مي‌كنند معمولا عرف نيست كه به خاطر پوشش لباس، به اين درخواست‌ها پاسخ منفي داده شود.
با اين حال اين عكس گرفته مي‌شود و بعداز مدتي با پخش در شبكه‌هاي مجازي باعث مي‌شود كه مسوولان كميته اخلاق تصميم بگيرند كه نسبت به انتشار آن واكنش نشان بدهند. رحمتي و بازيكنان استقلال به همين ترتيب به كميته اخلاق احضار مي‌شوند تا درباره اتفاقات رخ داده توضيحات‌شان را ارايه بدهند. اما اين حضور اتفاق نمي‌افتد و به همين ترتيب رحمتي با محروميت سه جلسه‌اي از همراهي تيمش مواجه شده است. هرچند كه اين حكم ابلاغ نشده و شايد هم كلا تغيير كند ولي چند نكته در اين ميان قابل ذكر است.
اول اينكه چرا بعد از ۵ ماه از گذشت اردوي استقلال در ارمنستان و در آستانه بازي حساس استقلال و تراكتورسازي مهدي رحمتي با خبر محروميتش روبه‌رو مي‌شود، اتفاق عجيبي است. مطمئنا اين خبر مي‌تواند باعث برخي بدگماني‌ها به فدراسيون و كميته اخلاق شود. حساسيت‌ها وقتي بالا مي‌گيرد كه بدانيم در آن عكس نه تنها مهدي رحمتي، بلكه بازيكنان سرشناس ديگر استقلال يعني كنعاني زادگان و ميثم مجيدي هم حضور داشتند. دوم اينكه شايد ايجاد يك ضابطه مشخص و قانونمند بتواند از اتفاقات بعدي جلوگيري كند. مشخصا استقلالي‌ها استدلال محكمه‌پسندي در اين رابطه دارند و مي‌گويند نماينده وزارت ورزش در آن مكان بوده است و اگر عكس گرفتن اشكال داشته، چرا نماينده مذكور به اين مورد اعتراض نكرده است؟ در ضمن در قوانين هم بند مشخصي درباره ماجراي عكس گرفتن وجود نداشته كه حالا اين عقيده براي همه قابل قبول باشد كه بي‌قانوني صورت گرفته است. تا جايي كه در برنامه نود دوشنبه شب گذشته هر چقدر عادل فردوسي‌پور از قاضي تورك مسوول كميته اخلاق مي‌خواست توضيح دهد بر اساس كدام بند از چه آيين‌نامه‌اي مهدي رحمتي را احضار كرده و سپس براي او حكم محروميت صادر شده است، پاسخي داده نشد و تنها به گفتن اين جمله بسنده كرد كه « قوانين مملكت را كه نبايد يادآوري كنيم.»
 
در ميان دفاعيه مسوولان كميته اخلاق از راي عجيب صادره، اعلام شد كه سه بار احضاريه براي رحمتي به باشگاه استقلال فرستاده شده و چند ماه اين پرونده ادامه داشته است اما آنجا در باشگاه استقلال هيچكس به رحمتي توصيه نكرده كه به كميته اخلاق برود و همين دفاعيه‌اي را كه حالا در مصاحبه‌اش مطرح كرده، در آنجا و مقابل قاضي بگويد! آن هم در شرايطي كه باشگاه معاونت حقوقي دارد. اين معاون در اين پنج ماه و در مقابل سه احضاريه كدام اقدام را انجام داده و چرا رحمتي با دستور مستقيم باشگاه و براي حفظ منافع باشگاه به كميته اخلاق نرفته است؟ باشگاه استقلال بايد به صورت رسمي از دروازه‌بان و بازيكنانش مي‌خواست به همراه معاون حقوقي به كميته اخلاق برود اما در تمام اين ماه‌ها نشسته و تماشاگر بوده و از منافع اين باشگاه دفاع نكرده است. درست است كه امروز خيلي‌ها به حكم عجيب و غريبي كه هيچ بند قانوني درباره آن اعلام نشده به كميته اخلاق انتقاد مي‌كنند. اما همه اين افراد اين را هم قبول دارند كه بي‌توجهي به احضاريه قانوني كميته اخلاق آن هم براي سه بار پياپي تخلف محسوب مي‌شود و اين اختيار را به قاضيان اين مجموعه مي‌دهد كه براي همين پشت كردن به احضاريه‌ها حكم غيابي محروميت صادر كنند. در واقع اگر از همان ابتدا كه كميته اخلاق به خاطر انتشار اين عكس در فضاي مجازي بازيكنان استقلال را احضار كرد، ‌اين نفرات به فدراسيون فوتبال مراجعه مي‌كردند، هيچ‌وقت اتفاقات امروز رخ نمي‌داد. پس خود استقلالي‌ها هم در به وجود آمدن اين شرايط نقشي كليدي ايفا كرده‌اند و اين حقيقت در هياهوي جو وحشتناك به وجود آمده نبايد فراموش شود.
 
حالا مهدي رحمتي ستاره امروز استقلال و سال‌هاي قبل تيم ملي تهديد كرده كه در صورت محروميت، از فوتبال خداحافظي خواهد كرد. تهديدي كه بدون ترديد به حواشي به وجود آمده در پرونده دامن زد. صحبت‌هاي رحمتي براي بسياري از اهالي فوتبال ايران قابل قبول بوده است. او گفته است: «در اردوي ارمنستان قرار بود به همراه چند بازيكن ديگر براي خريد بيرون برويم كه يك هوادار درب هتل ايستاده بود و از ما خواست با او عكس بگيريم، من و سه تن از بازيكنان با آن خانم عكس گرفتيم. نماينده حراست ورزش هم حضور داشت اما الان بعد از پنج ماه از گذشت عكس مورد نظر دارند اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه جاي سوال دارد چرا بعد از اين مدت اين اقدام صورت گرفته است؟! من با آقاي تورك كه الان رياست كميته اخلاق فدراسيون فوتبال است، هيچ مشكلي ندارم و براي ايشان هم احترام قايل هستم ولي از آقاي تاج به عنوان رييس فدراسيون فوتبال يك سوال دارم كه وقتي در يك عكس چهار نفر هستند چرا بايد بگويند پرونده رحمتي، مگه دزدي يا اختلاس كرده‌ام؟ الان همه فكر مي‌كنند كه چكار كرده‌ام كه مي‌گويند پرونده رحمتي! مگه سه نفر ديگه نبودند؟! چرا با آبروي افراد بازي مي‌كنيد؟ مگر در چند سال گذشته چند بازيكن تيم ملي يا بازيكنان معروف براي عكس در خارج از كشور محروم شده‌اند؟ عكس‌هايي به مراتب بدتر هم است ولي نمي‌دانم براي من چرا اين طور شده است! مگر آقاي تاج و كفاشيان براي جلسات به خارج از كشور مي‌روند زن‌هاي بي‌حجاب نيستند؟ پس نبايد آنها هم بروند چون ممكن است اين اتفاق بيفتد. من هيچ گونه اعتراضي ندارم، چون تخلفي نكرده‌ام كه بخواهم به خاطرش اعتراض و عذرخواهي كنم و براي همين اگر محروم شوم از فوتبال خداحافظي مي‌كنم.»
جالب اينجا است كه مهدي تاج و بسياري از رسانه‌ها صحبت‌هاي مهدي رحمتي را تاييد كرده‌اند. اما اين وسط بايد به خاطر بي‌توجهي به احضاريه‌هاي كميته اخلاق هم توضيحات قانع‌‌كننده‌اي ارايه شود. چرا كه صرف نظر از اين موضوع كه تخلف صورت گرفته يا نه،  بي‌توجهي به احضاريه‌ها خودش تخلف به حساب مي‌آيد و مستحق مجازات است.
 
مهدي رحمتي و شايد بازيكنان ديگر استقلال به دليل اينكه راي غيابي صادر شده است، مي‌توانند اعتراض رسمي به حكم داشته باشند. به اين ترتيب راي صادره تا بعد از رسيدگي به اعتراض تعليق خواهد شد.
اما در شرايط كنوني يك نظر جدي هم در جامعه وجود دارد.
يكي اينكه اگر قرار است كميته اخلاق وجود داشته باشد و با احكام عجيب و غريبش بازيكني مثل سوشا مكاني را به‌خاطر پوشش لباس و فروزان را به خاطر عكس خانوادگي با همسرش محروم كند پس مهدي رحمتي هم مي‌تواند به واسطه يك عكس مغاير استانداردهاي اين كميته محروم شود.
اگر قرار است به واسطه تهديد يك بازيكن روي آنتن زنده به خداحافظي حكم خود را وتو كند بهتر است كه فكري حياتي براي تشكيلات خود داشته باشد. اگر بنا به ترويج اخلاق است. عدالت نخستين ركن اخلاق است و اخلاق و قانون حكم مي‌كند كه همه در برابر قانون يكي باشند. چرا كه محسن فروزان به خاطر حكم كميته اخلاق همين الان بدون تيم است و سوشا مكاني هم محروميت چند ماهه براي حضور در ليگ ايران دارد و با رايي كه عليه او صادر شد حتي رسانه‌هاي خارجي هم به اين ماجرا پرداختند و شرايط بدي براي اين بازيكن درست شد. كميته اخلاق كه وقتي سوشا مكاني به خاطر اتفاقات عجيب به زندان افتاد هيچ رايي براي دروازه‌بان پرسپوليس كه در كورس قهرماني بود صادر نكرد. اما به محض اينكه او از اين تيم جدا شد، ‌به خاطر پوشش يك تيشرت و شلوار كارتوني او را محروم كرد. حالا اين داستان براي مهدي رحمتي به شكلي ديگر تكرار شده است. به همين ترتيب همه منتظر هستند تا ببينند آيا كميته اخلاق قبول مي‌كند كه در سياستگذاري‌هاي خود در ماه‌هاي گذشته اشتباهات چشمگير داشته است يا نه. اگر قرار به وتو شدن حكم رحمتي به خاطر اين عكس خبرساز است، پس محروميت مكاني و فروزان هم بايد وتو مي‌شد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون