• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

وتوي قطعنامه آتش‌بس حلب توسط روسيه و چين

امريكا عقب نشست

گروه جهان

شوراي امنيت سازمان ملل يك‌بار ديگر نشستي بي‌نتيجه را در راستاي حل بحران حلب سوريه برگزار كرد. نشستي كه بنا بود در آن قطعنامه‌ آتش‌بس در حلب به تصويب برسد اما با وتوي قاطع روسيه و چين مواجه شد. قطعنامه‌اي كه در آن بنا بود هفت روز آتش‌بس در حلب برقرار شود تا فرصت براي كمك رساني به غير نظاميان منطقه شرقي حلب فراهم شود. در اين بين ونزوئلا نيز روسيه و چين را همراهي كرد و به اين قطعنامه راي منفي داد. اين نشست در حالي بي‌نتيجه پايان يافت كه درگيري‌ها در شرق حلب ادامه دارد و ارتش سوريه با تمام توان خود در راستاي شكست مخالفان در اين منطقه قدم برمي‌دارد و گام به گام مناطق تحت كنترل مخالفان را از دست آنها خارج مي‌كند. اين پيش‌نويس توسط مصر، نيوزلند و اسپانيا ارايه شد كه 11عضو شورا با آن موافقت كردند و آنگولا به آن راي ممتنع داد. اين پيش‌نويس پس از تلاش ناموفق شورا در هشت اكتبر مطرح شد كه شورا نتوانست به خونريزي‌ها و محاصره در شرق حلب سوريه پايان دهد. در آن دوران دو قطعنامه مطرح شد كه يكي توسط فرانسه و اسپانيا مطرح و ديگري توسط روسيه مطرح شد كه هر دو ناموفق بود.
اگر اين قطعنامه به تصويب مي‌رسيد، بايد 24 ساعت پس از تصويب آن درگيري‌ها به پايان مي‌رسيد و هرگونه استفاده از سلاح سبك و سنگين منع مي‌شد و در يك دوره هفت روزه آتش‌بس برقرار و كمك‌هاي بشردوستانه به منطقه ارسال مي‌شد و طرفين وظيفه داشتند تا دسترسي فوري سازمان ملل و شركاي آن را به منطقه فراهم كنند. اما به نظر مي‌رسد روسيه نمي‌خواهد اين دوره از حملاتي را كه آغاز كرده بي‌نتيجه به پايان برساند و اجازه تجديد قوا را به مخالفان دهد.
گفتني است در تازه‌ترين حملات جنگنده‌هاي روسيه كه از اواخر نوامبر براي حمايت از ارتش سوريه در راستاي شكست مخالفان آغاز شده روزانه درگيري‌هاي سنگيني در ميدان نبرد جريان دارد كه تلفات نظامي و غيرنظامي آن روز به روز گسترش پيدا مي‌كند. اكنون محاصره در شرق حلب تنگ‌تر از هر زمان ديگري شده است، ذخاير مواد غذايي، آب آشاميدني و دارو در حال پايان يافتن است. سازمان ملل بارها درخواست كرده تا محل امني براي عبور كمك‌هاي بشر‌دوستانه به شرق ارسال شود اما دولت سوريه و متحد قدرتمند آن روسيه نتوانستند به راهكاري جدي در اين راستا با سازمان ملل برسند. با اين حال روسيه درمانگاه‌هاي سياري را در مناطقي كه كنترل آن را به دست مي‌آورند در شرق برپا مي‌كنند. هرچند كه روسيه به‌شدت در خصوص نابودي تجهيزات پزشكي در شرق حلب مورد سرزنش قرار گرفته است، ولي وزارت دفاع روسيه عنوان كرده است كه شورشيان به يكي از بيمارستان‌هاي سياري كه روسيه در شرق حلب برپا كردند، حمله كرده و دو زن را كشته و يك پزشك متخصص اطفال در آن زخمي شده است.

اختلاف نظر امريكا و روسيه
گفتني است دوشنبه شب روسيه براي ششمين بار از سال 2011 است كه در خصوص سوريه از حق وتوي خود استفاده مي‌كند و چين نيز پنجمين وتوي خود را در اين زمينه به كار گرفت. اين نشان از اختلاف عميقي است كه قدرت‌هاي بزرگ در حل بحران سوريه دارند كه طرفين نتوانستند به راهكاري جدي دست پيدا كنند. روسيه مدعي است مذاكرات ميان سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه و جان كري وزير امور خارجه امريكا پيشرفت خوبي داشت و به راي گذاشتن اين قطعنامه يك تاكتيك بد به حساب مي‌آمد. اما معاون سفير ايالات متحده در سازمان ملل مي‌گويد: اين يك بهانه ساخته شده توسط روسيه است.
گفتني است ايالات متحده و روسيه روز شنبه اعلام كردند كه آنها باهم روي توافقي كه گروه‌هاي شورشي از شرق حلب و به صورت امن توسط كارمندان سازمان ملل از اين منطقه خارج شوند با يكديگر كار مي‌كنند. اما لاوروف پيش از راي‌گيري در يك كنفرانس خبري در مسكو استدلال كرد كه آتش‌بس در نظر گرفته شده اين شانس را براي تجديد قوا و تقويت شورشيان افزايش مي‌دهد. او گفت كه مسكو و واشنگتن مذاكرات براي رسيدن به زمان‌بندي خروج شورشيان از شرق حلب را ادامه مي‌دهند. وي افزود: هنگامي كه اين شرايط فراهم شود در اين آتش‌بس نيروهاي شورشي با همكاري امريكا و روسيه از اين منطقه خارج خواهند شد و من معتقدم كه مشكل در شرق حلب به صورت موثر حل خواهد شد. او تاكيد كرد كه پس از آن مي‌توان كمك‌هاي بشردوستانه را منتقل و زندگي عادي برقرار خواهد شد. با اين وجود «سرگئي لاوروف» وزير امورخارجه روسيه روز گذشته اعلام كرد، واشنگتن پيشنهاد خود درباره حلب را كه روز جمعه مطرح كرده بود، پس گرفته است. بنا بر گزارش خبرگزاري «تاس»، لاوروف همچنين گفته است، مذاكرات با امريكا درباره سوريه سودي نخواهد داشت. وزير امورخارجه روسيه تاكيد كرد، امريكا اعلام كرده كه در حال پس گرفتن پيشنهادات مطرح شده خود در تاريخ 2 دسامبر در رابطه با عقب‌نشيني گروه‌هاي مسلح از شرق حلب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون