• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

باز هم سيگنال‌هاي مثبت براي احياي مذاكرات كابل- طالبان

گروه جهان|دولت افغانستان پس از صلح با گلبدين حكمتيار حالا به دنبال دستاوردي بزرگ‌تر در راستاي صلح با شورشيان طالبان است. اخباري كه تريبون اكسپرس به دست آورده، نشان مي‌دهد كه تلاش‌هاي ديپلماتيك بسيار قوي درجريان است تا بتواند مذاكرات صلح ميان كابل و طالبان افغانستان يك بار ديگر از سر گرفته شود. لورا ميلر، نماينده ويژه ايالات متحده در خصوص افغانستان و پاكستان نيز وارد اسلام‌آباد شده است كه به نظر مي‌رسد در راستاي همين مذاكرات اين سفر صورت گرفته است. ميلر همچنين در اين سفر با سفير افغانستان در پاكستان ديدار كرده و مسائل مختلف ميان دوطرف مورد بحث و بررسي قرار گرفت، موضوعي كه در حساب توييتري سفير افغانستان منتشر شد. اكنون شرايطي حاكم شده كه طالبان عنوان مي‌كند براي احياي مذاكرات توپ در زمين كابل است.
گفته مي‌شود در نشستي كه در اسلام‌آباد برگزار شده است ديويد هيل سفير امريكا در اسلام‌آباد و معاون نظامي نماينده ويژه نيز حضور داشتند. نماينده امريكا در حالي وارد پاكستان شد كه طبق گفته دفتر رييس‌جمهوري افغانستان به كابل رفته و با اشرف غني رييس‌جمهور افغانستان نيز ديدار كرده و اوضاع را در منطقه مورد بررسي قرار داده است.
با اين حال فرستاده آمريكا در حالي وارد پاكستان شد كه يك نماينده ارشد طالبان در دفتر سياسي خود در قطر طي مصاحبه‌اي با تريبون اكسپرس گفت: رهبران طالبان درگير بحث داخلي براي اتخاذ استراتژي در راستاي مذاكرات سياسي هستند. گزارش‌ها حاكي از اين است كه تلاش‌هاي ديپلماتيك طي هفته‌هاي گذشته تشديد شده است و حتي نمايندگان سياسي طالبان نيز در ماه اكتبر به پاكستان سفر كرده‌اند، سفري كه نمايندگان پاكستان و طالبان آن را تاييد كرده بودند اما از دادن هرگونه جزييات سر باز زدند.
برخي منابع مي‌گويند پاكستان طالبان را تشويق كرده تا به مانند حزب اسلامي به رهبري گلبدين حكمتيار وارد مذاكره با كابل شود و به يك توافقنامه صلح دست پيدا كنند، موضوعي كه در اواخر سپتامبر رخ داد و حالا به نظر مي‌رسد اين توافق طالبان را تحريك كرده كه وارد روند مذاكرات شود.
سرتاج عزيز، مشاور نخست‌وزير در امور خارجه نيز به تازگي در كنفرانس قلب آسيا اعلام كرد كه اسلام‌آباد از توافق كابل با طالبان حمايت مي‌كند. گفتني است بسياري از كارشناسان معتقدند موفقيت مذاكرات صلح دولت افغانستان با گلبدين حكمتيار مي‌تواند تبديل به يك الگوي موفق براي مذاكرات صلح در آينده براي تمام گروه‌هاي مسلح ديگر باشد.
گفتني است در نشست قلب آسيا در بيانيه پاياني آن از همه گروه‌هاي شورشي مخالف دولت افغانستان از جمله طالبان خواسته شد وارد مذاكرات صلح با دولت افغانستان شوند. از طرفي بخشي از رسانه‌هاي افغانستان گزارش داده‌اند كه نماينده ويژه سازمان ملل در امور افغانستان (يوناما) به تازگي به قطر سفر كرده است تا با نمايندگان طالبان، نقش يوناما در مذاكرات صلح را مورد بحث قرار دهد. با اين حال يوناما هيچ بيانيه و اظهارنظري در اين خصوص منتشر نكرد. گفتني است نماينده سازمان ملل نيز با صلاح‌الدين رباني، وزير امورخارجه افغانستان در كابل نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.
گفتني است طالبان هفته گذشته روزنامه‌نگاران و مفسران سياسي مستقر در كابل را براي نخستين بار دعوت به دفتر سياسي خود در دوحه كرد كه در سال 2013 افتتاح شد. بسياري معتقدند اين حركتي آشكار براي ارسال سيگنال‌هاي مثبت به جامعه جهاني و افغانستان در مورد روند سياسي در اين كشور است.
مذاكره‌كننده‌هاي طالبان عنوان مي‌كنند كه صلح اولويت اصلي طالبان است اما هيچ كس در كابل هيچ گونه طرح و استراتژي براي آغاز مذاكرات ندارد. آنها مي‌افزايند: كابل با استفاده از شعار صلح از آن فقط به عنوان يك تاكتيك براي طولاني‌تر كردن جنگ استفاده مي‌كند و امريكا نيز در پشت پرده اين موضوع قرار دارد. آنها معتقدند، ايالات متحده پنج ميليارد دلار براي ادامه جنگ به دولت افغانستان پرداخت مي‌كند ولي از هرگونه حمايت مالي در روند صلح خودداري مي‌كنند و موانعي را در روند صلح ايجاد كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون