• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

تذكرهاي سياسي سه نماينده و پاسخ‌هاي صريح نايب‌رييس

مطهري: اساسا آزادي بيان مربوط به آزادي مخالف است

گروه سياسي|  از قبل هم قابل پيش‌بيني بود كه نماينده‌هاي نزديك به جبهه پايداري نمي‌توانند نسبت به برنامه‌هاي روز دانشجو بي‌تفاوت باشند و حتما واكنشي در نخستين جلسه مجلس بعد از اين روز خواهند داشت. ديروز دو نفر از آنها در بخش دوم كار مجلس كه معمولا علي لاريجاني صندلي رياست را به نواب خود مي‌سپارد كتابچه آيين نامه مجلس را به نشانه درخواست تذكر بالا بردند تا هيات رييسه ميكروفن آنها را باز كند. آن موقع علي مطهري رييس مجلس بود.
وقتي نماينده جبهه پايداري به لغو سخنراني‌ها اعتراض مي‌كند
نخستين چهره ناصر موسوي‌لارگاني، نماينده فلاورجان بود كه به خاطر سكوت هيات رييسه مجلس در قبال لغو تعدادي از سخنراني‌ها در روز دانشجو معترض بود. اعتراض او به رفتار دوگانه هيات رييسه مجلس در قبال لغو سخنراني‌ها بود. اينكه چرا مسوولان از رييس‌جمهورگرفته تا رييس مجلس و وزير كشور تمام‌قد براي لغو سخنراني علي مطهري وارد ميدان شدند و كارگروه تشكيل دادند، اما به تعداد زيادي از سخنراني‌هايي كه در روز دانشجو لغو شد در حد حتي يك جمله واكنش نشان ندادند. اگرچه در روز دانشجو بنا به بيانيه وزارت كشور تنها يك سخنراني لغو شده بود و موسوي‌لارگاني نگفت كدام سخنراني در كدام دانشگاه مدنظرش بوده و منظورش از تعداد زياد سخنراني‌هاي لغو شده چيست اما جمله‌اي را بيان كرد كه شنيدنش از زبان نماينده‌اي با آن مواضع سياسي را بايد به فال نيك گرفت و خوشحال بود كه چند قدم بيشتر به تحمل و مداراي سياسي نزديك شده‌ايم. موسوي‌لارگاني گفت: «چرا بايد سخنراني شخصيت‌هاي سياسي لغو شود. كاري به اصلاح‌طلب و اصولگرا نداريم، نفس لغو سخنراني صحيح نيست. اينكه براي برخي از اشخاص نيز اظهارنظر شود و براي ديگران نه، صحيح نيست.» موسوي‌لارگاني راست مي‌گويد. حرفش همان حرف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان در اين چند سال گذشته و به‌خصوص در يك سال مانده به انتخابات مجلس است كه مرتب سخنراني‌هاي‌شان لغو مي‌شد. علي مطهري هم تذكرش را وارد دانست و جواب داد: «بايد درباره ساير لغو جلسه‌ها هم عكس‌العمل نشان داده شود. هرگونه لغو سخنراني در دانشگاه‌ها كه داراي مجوز هستند كار درستي نيست و خلاف نظر مقام رهبري است كه بر كرسي‌هاي آزادانديشي تاكيد دارند. ان‌شاءالله مسوولان به اين مساله رسيدگي كنند».
چرا دستاوردهاي انقلاب را با رژيم شاه مقايسه كرديد؟
محسن كوهكن، نماينده لنجان هم اعتراضش به سخنراني علي مطهري و محمود صادقي در 16 آذر بود بدون اينكه بخواهد به نام كسي اشاره كند. او مساله را اينطور بيان كرد كه نمايندگان سوگند خورده‌اند پاسدار اسلام و دستاوردهاي انقلاب، ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشند. از قانون اساسي دفاع كنند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها استقلال كشور، ‌آزادي مردم و تامين مصالح آنها را مدنظر داشته باشند. بعد هم رسيد به اينكه اگر اصل 67 قانون اساسي از سوي نماينده‌اي نقض شود بايد ساز و كار مناسب از طرف خود مجلس براي ناقض آن در نظر گرفته شود. كوهكن همه اينها را گفت كه به اينجا برسد كه نماينده‌اي در دانشگاه به نحوي صحبت كرده كه «دستاوردهاي انقلاب را قابل مقايسه با رژيم شاه دانسته» و گفته «در زمان شاه مفسده كمتر بوده است». به اعتقاد كوهكن اگر كسي اين دستاوردها را زير سوال برد سوگندنامه مجلس را نقض كرده و بايد ساز و كاري براي برخورد قانوني با آن در نظر گرفت تا دستگاه ديگري وارد نشود و جوسازي ايجاد نشود. مطهري تذكر او را وارد ندانست و خيلي صريح گفت: اظهارنظرها مخالف اين قانون نيست و اساسا آزادي بيان مربوط به آزادي مخالف است وگرنه آزادي موافق كه مشكلي ندارد. رهبر انقلاب هم چند بار گفته‌اند كه حتي اگر كسي نظري مخالف نظر من دارد آزاد است كه نظرش را بگويد، ‌مقصود از كرسي‌هاي آزادانديشي از نظر ايشان اين است كه هر كسي نظر خود را بدهد حالا درست يا غلط. همانطور كه ائمه ما با اصحاب اديان مختلف مباحثه مي‌كردند و حتي گاهي آنها به پيامبر و حضرت امير توهين مي‌كردند اما آنها با گشاده‌رويي برخورد مي‌كردند. بنابراين اگر بگوييم كه كسي انتقادي كرد و مثلا دوره ما را با گذشته مقايسه كرده است، درست نيست. در اين صورت اصلا كرسي آزاد انديشي معنا ندارد. به نظرم منافاتي با سوگندي كه خورديم ندارد.
انتقاد از فضاسازي عليه فراكسيون اميد
بعد از او مصطفي كواكبيان به ميدان آمد تا به بهانه حمايت از محمود صادقي از اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد هم حمايت كرده باشد. مصطفي كواكبيان؛ نماينده مردم تهران كه معمولا زياد تذكر مي‌دهد و معمولا هم از اينكه به موقع نوبت به تذكر او نمي‌رسد با كنايه گفت كه از اينكه نوبت به تذكر او رسيده متعجب است. به مطهري گفت احتمالا ديگر نمي‌توانستند، ‌چون سه روز است كه اين موضوع را عقب انداختند. علي آقاي مطهري براي آنكه خواست خيلي دموكرات باشد به من وقت ندادند. چون عليه يكي از دوستان ما آقاي صادقي حرف‌هاي نادرستي زده شد. «ولا تقربوا الصلاة وانتم سكاري»، آن قسمت «انتم سكاري» را گرفته‌اند و «ولا تقربوا الصلاة»را رها كرده‌اند. حالا اين حرف‌هايم را حساب نكنيد و بگذاريد تذكر دو دقيقه‌اي خودم را بگويم آقاي مطهري. مطهري گويا براي اين حرف‌هاي كواكبيان جوابي داشت اما گفت كه فعلا مي‌گذرد. اما تذكر سياسي كواكبيان مربوط به فضاسازي‌ها عليه فراكسيون اميد و اصلاح‌طلبان بود. او گفت برخي در فضاي مجازي نسبت به عملكرد اصلاح‌طلبان مجلس دهم و فراكسيون اميد حرف و حديث‌هايي مطرح مي‌كنند كه بنده به عنوان كوچك‌ترين عضو اين فراكسيون مي‌گويم كه ما قطعا در زميني كه ديگران بخواهند براي ما طراحي كنند، ‌بازي نخواهيم كرد. قطعا از حقوق نمايندگان و جايگاه مجلس دفاع مي‌كنيم. اما هيچ‌وقت نمي‌خواهيم مجلس ششم تكرار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون