• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

اهالي موسيقي و فيلمسازان فيلم‌كوتاه به وزير ارشاد نامه نوشتند

به انتقادهاى بى‌جواب جامعه موسيقى دهن‌كجي‌مي‌شود

گروه فرهنگ و هنر

حدود 700 نفر از اهالي موسيقي با ارسال نامه‌اي سرگشاده به دبيرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار توجه و رسيدگي سيدرضا صالحي‌اميري به مشكلات عرصه موسيقي از جمله شيوه برگزاري جشنواره موسيقي فجر شدند. يك ماهي به شروع سي‌ودومين جشنواره موسيقي فجر با مديريت حميدرضا نوربخش مانده، زمان برگزاري اين جشنواره از 22 دي‌ماه تا يكم بهمن‌ماه اعلام شده و يكي دو هفته‌اي هم هست كه صحبت از نهايي شدن جدول اين دوره از جشنواره موسيقي است تا بعد از آن برنامه‌هاي جشنواره سي‌ودوم موسيقي به صورت رسمي اعلام شود. حالا تعدادي از هنرمندان فعال جامعه موسيقي در اعتراض به سياست‌ها و مديريت جشنواره موسيقي فجر نامه‌اي به سيدرضا صالحي‌اميري نوشته‌اند و در آن درخواست كرده‌اند تا در سياستگذاري اين جشنواره بازنگري شود. امضاكنندگان اين نامه در آن مشكلاتي از جمله نبود آيين‌نامه، برخورد سليقه‌اى، ساختار محفلى، تبعيض، عدم شفافيت مالى، بى‌نظمى و... در جشنواره موسيقي فجر سال گذشته را مثال زده و حضور دوباره چهره‌هايي كه سال گذشته در تيم برگزاري جشنواره حاضر بودند را نوعي بى‌احترامى به جامعه موسيقى عنوان مي‌كنند. در بخشي از اين نامه با اشاره اين موارد نوشته شده است: «جشنواره موسيقي فجر در ادامه سياست‌هاي يك بام و دو هواي بخش حاكميت و بي‌مهري‌هاي مكرر به هنر موسيقي در طول سال و پرداختن و توجه به آن تنها در يك دوره نهايتا 10 روزه نتوانسته اعتماد بسياري از موسيقيدانان كشور را به خود جلب كند. از سوي ديگر براي اين جشنواره نيز به عنوان مهم‌ترين رويداد دولتي در حوزه موسيقي هم تا به امروز و پس از سي‌ويك دوره برگزاري هنوز هيچ اساسنامه، چارچوب يا دستورالعمل مدوني ارايه نشده و به تبع آن گويا هدفي مشخص نيز براي آن متصور نيست كه خود شايد گواهي ديگر است از بي‌توجهي‌ها و بي‌مهري‌هاي حاكميت نسبت به اين هنر ارجمند. گردانندگان و مديران اين جشنواره همواره تنها براساس روابط و تشخيص مسوولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت هنري آن مشخص شده‌اند و بنا بر نبود هيچ قاعده‌اي صرفا بر اساس نظر، سليقه و دغدغه خود پيش رفته‌اند. اين نكته از جمله دلايلي است كه باعث شده تا رويدادي كه از سوي دولت‌ها همواره به عنوان مهم‌ترين همايش موسيقايي سال لقب گرفته است و بنا بر ويژگي‌هايي چون مناسبت، بودجه‌، حمايت‌هاي دولتي، ثبات، استمرار و فراگير بودن بايد پس از بيش از 30 دوره تجربه اجرا، مهم‌ترين اتفاق هنري سال در زمينه موسيقي تلقي و موجد جريان‌ها و حركت‌هاي موثر و مفيد در فضاي موسيقي كشور واقع شود، در بيشتر موارد در حد يك شعار، نمايشي تبليغاتي و يك رفع تكليف دولتي تنزل يابد و با بي‌علاقگي و بي‌انگيزگي بخش مهمي از هنرمندان و فعالان اين حوزه مواجه شود. »
برگزاري سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر در سال گذشته با حرف و حديث‌هاي زيادي روبه‌رو شد. اعتراض‌هايي كه تا چند ماه پس از برگزاري جشنواره ادامه داشت و در ادامه تا آنجا پيش رفت كه با تمديد مديريت حميدرضا نوربخش در دوره سي‌ودوم بار ديگر از سر گرفته شد. حذف فراخوان و دعوت دبيرخانه از افراد و گروه‌هاي حاضر در اين جشنواره، حذف بخش رقابتي جشنواره موسيقي و جايگزين شدن جايزه باربد، يا دستمزدهاي متفاوت براي حاضران و گروه‌هايي كه در اين جشنواره اجرا داشتند و چند مورد ديگر عمده‌ترين اعتراض‌هايي بودند كه نسبت به جشنواره موسيقي و برگزاري آن صورت گرفت. ماجراي اعتراض‌ها به شيوه برگزاري جشنواره موسيقي از وقتي بالا گرفت كه حميدرضا نوربخش اعلام كرد اين جشنواره همانند سال قبل و بدون هيچ تغييري برگزار خواهد شد. امضاكنندگان نامه اخير با انتقاد از جشنواره سال گذشته موسيقي فجر و نحوه مديريت آن، اعتراضات خود را در 9 بند از بي‌برنامه بودن اين جشنواره و ابهام در برنامه‌ريزي آن گرفته تا ابهام در شيوه فروش بليت، انتخاب داوران، عدم شفافيت مالي و بي‌توجهي به شهرستان‌ها، فعالان موسيقي اين مناطق و چهره‌هاي جوان با حذف بخش‌هاي مربوط به آنها در جشنواره عنوان كرده‌اند. در بخش پاياني اين نامه با اشاره به اين موارد خطاب به صالحي‌اميري نوشته شده است: «انتصاب دوباره‌ مدير جشنواره فجر گذشته را براي دوره آتي، بى‌توجهى و حتي دهن‌كجي به انتقادهاى بى‌جواب جامعه موسيقى، رسانه و هنر مى‌دانيم و در راستاي ارجح دانستن مصالح عمومي و درازمدت جامعه موسيقي بر منافع شخصي و مقطعي افراد در هر رتبه و جايگاهي خواستار رسيدگي به شبهات اعلام شده از سوي جنابعالي به عنوان متولي فرهنگ كشور و به تبع آن موسيقي بوده و اعلام مي‌كنيم كه حضور در هر رويداد و جشنواره‌اى بدون شفافيت لازم، ضوابط و چارچوب مشخص و مديريتي دلسوز، به دور از ديدگاه‌هاي جناحي و پاسخگو را به زيان هنر موسيقي و اهالي آن مي‌دانيم. »
اما در اين ميان بيش از ۵۰۰ فيلمساز جوان هم با امضاي نامه ديگري به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به وضعيت فيلم كوتاه در كشور اعتراض كردند. در اين نامه كه خطاب به رضا صالحي‌اميري نوشته شده به مسائلي همچون روند برگزاري جشنواره فيلم كوتاه تهران، شفاف نبودن نحوه حمايت از توليد فيلم كوتاه و نظارت بيشتر بر انجمن سينماي جوان و تغيير اساسنامه اين انجمن اشاره شده است. عدم در نظر گرفتن بودجه كافي، حذف فيلم كوتاه از جشنواره فيلم فجر، عدم رسيدگي به وضعيت معيشتي فيلمسازان فيلم‌كوتاه و ضعف مديريتي انجمن سينماي جوانان ايران از ديگر مواردي است كه امضاكنندگان اين نامه را بر آن داشته تا در جهت حل آن به وزير ارشاد نامه بنويسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون