• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

درخواست رييس مجمع تشخيص مصلحت از معدني‌ها:

نيازهاي سرمايه‌گذاري‌تان را به مجمع بگوييد

 گروه اقتصادي | معدني‌ها دومين اجلاس بين‌المللي خود را با حضور رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام آغاز كردند تا با يك تير دو نشان بزنند؛ هم نيازهاي سرمايه‌گذاري‌شان را عنوان كنند و هم با كمك گرفتن از رييس مجمع گام‌هاي اساسي‌تري را جهت توسعه بخش معدن بردارند. موضوعي كه با گفته‌هاي رييس مجمع تشخيص تقريبا محقق شد.
روز گذشته رسما در دومين روز اجلاس بين‌المللي معدن و صنايع معدني با حضور رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و وزير صنعت، معدن در حالي افتتاح شد كه روز پيش از آن كرباسيان رييس هيات عامل ايميدرو رسما اعلام كرده بود كه نيازمند سرمايه‌گذاري كلان خارجي‌ها در بخش معدن هستيم.
 محمد نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه خود يكي از كساني است كه در سه سال و اندي گذشته در دولت يازدهم بارها بر عدم خام فروشي تاكيد كرده است نيز با حضور در اين اجلاس مجددا بر اين موضوع تاكيد كرد و خيال سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي خارجي حاضر در اين اجلاس را راحت كرد كه بايد در ايران توليد كنند و فرآورده‌هاي حاصله را صادر كنند.
به همين علت آيت‌الله علي اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام زماني كه براي سخنراني دعوت شد، گفت: از آقاي كرباسيان خواستم آن نكاتي كه در جلسات با شركت‌هاي خارجي براي رفع محدوديت‌ها و تسهيل شرايط جذب سرمايه خارجي مطرح مي‌شود را به مجمع ارايه دهد تا بررسي روي آنها انجام شود.
وي با تاكيد بر وجود زمينه مناسب براي سرمايه‌گذاري خارجي در بخش معادن كشور، افزود: بايد مانع خام فروشي مواد معدني شويم. ايران جزو كشورهايي است كه كلكسيوني از همه معادن را در خود جاي داده است، ما نبايد فقط به خام‌فروشي بپردازيم بلكه بايد صنايع معدني و ارزش افزوده در اين بخش ايجاد كنيم. ميدان براي سرمايه‌گذاران باز است، البته محدوديت‌هايي را داشتيم كه خوشبختانه الان برداشته شده است و ما به دنبال اين هستيم كه به اهداف بخش معدن در سند چشم‌انداز دست يابيم.
وي با اشاره به اينكه يكي از بندهاي سند چشم‌انداز، تقويت خلاقيت و ابتكار و دستيابي به فناوري‌هاي نوين است، تاكيد كرد: ارتقاي سطح آموزش و تربيت نيروي انساني و تعميق پژوهش و گسترش زمين‌شناسي براي بهره‌برداري مناسب از ذخاير معدني، از اهدافي است كه كشور بايد به آن دست پيدا كند. موضوع بعدي ارتقاي سهم معدن و صنايع معدني در توليد ناخالص ملي است. سهم ما هم‌اكنون بسيار كم است و ميدان براي سرمايه‌گذاران باز خواهد بود تا در اين بخش سرمايه‌گذاري كرده و به حد مطلوب برسيم. به اين جهت اولويت در اين بخش بايد تامين مواد مورد نياز صنايع داخلي باشد، صادرات مواد معدني فرآوري شده، سياستي است كه ما بر آن تاكيد داريم و اولويت ما، فرآوري مواد معدني است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه براي سرمايه‌گذاران خارجي فرآوري در ايران ارزان‌تر از سايركشورها تمام مي‌شود، خاطرنشان كرد: ما در سراسر كشور گاز و برق به اندازه كافي داريم. همچنين نيروي ارزان كار نسبت به خيلي از كشورهاي پيشرفته در ايران وجود دارد. به دليل توسعه سريع سيستم‌هاي آموزشي، افراد تحصيلكرده افزايش يافته‌اند اما با معضل بيكاري روبه‌رو هستيم. همچنين امنيت در كشور ما به نسبت ساير كشورهاي منطقه بي‌نظير است. به همين دليل مقرراتي را براي همكاري در سطح بين‌المللي وضع كرده‌ايم و تسهيلات زيادي را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهيم.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به راه‌اندازي كريدور شمال -جنوب و شرق- غرب گفت: اين كريدورها مي‌تواند مسير حمل كالا و نيرو باشد. البته برخي تخصص‌ها هنوز در كشور در بخش اكتشاف وجود ندارد، شركت‌هاي با دانش بالاتر مي‌توانند در مناقصه‌ها شركت كرده و به سرمايه‌گذاري در بخش معادن ايران ورود پيدا كنند.
مزيت‌هاي زيادي داريم كه براي سرمايه‌گذار جذاب است
هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه استفاده از موقعيت ويژه زمين‌شناسي، گسترش همكاري‌هاي بين‌المللي فني و اقتصادي از جمله اهداف سند چشم‌انداز است، گفت: يكي از مزيت‌هاي ايران، نزديكي به دريا است كه حمل و نقل ارزان با آب فراوان در اختيار معادن قرار دارد؛ به خصوص آنكه بيشتر معادن نفت و گاز در جنوب كشور ما قرار دارند. در طول دو هزار كيلومتر از كشور ما از خرمشهر تا مرز شرقي ما در كشور پاكستان لوله‌كشي گاز شده است و بنادر زيادي در اين مسير قرار دارند. همچنين اكثر زمين‌ها هنوز به اشغال درنيامده و شرايط بسيارخوبي براي سرمايه‌گذاران وجود دارد.
هاشمي‌رفسنجاني با تاكيد بر اينكه ميدان براي داخلي‌ها هم باز است، گفت: در دولت يازدهم با پشتيباني نيروهاي كيفي و تحصيلكرده، زمينه براي سرمايه‌گذاري خارجي فراهم شده است. توسعه اكتشاف از اولويت‌هاي ما است و بخش خصوصي در اولويت قرار دارد و ما نمي‌خواهيم كه دولت در تمامي امور وارد شود.
نمي دانيم موضع ترامپ در قبال توافق زيست محيطي چيست
وي با اشاره به اهميت حفاظت از محيط زيست گفت: اين توافقنامه كه در سطح بين‌المللي به امضا رسيده، ايران هم جزو آن است. البته كشوري مانند امريكا كه تاكنون حاضر نبوده عضو اين پيمان شود هم در نهايت مجبور به پذيرش آن شده است. البته نمي‌دانيم رييس‌جمهور جديد اين كشور كه ناشناخته بوده و مي‌گويند پوپوليستي است، چه موضعي را در قبال محيط زيست خواهد داشت اما امريكا و چين كه بيشترين آلودگي را در دنيا ايجاد مي‌كنند، لازم است تا اين تعهدات را بپذيرند و كشور ايران به دليل عقايد ديني، تاكيد زيادي بر مساله محيط زيست و حفظ سلامت محيط دارد.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر اساتيد دانشگاه آزاد در حال بررسي خاك‌هايي هستند كه توسط بادها جابه‌جا مي‌شوند و مي‌خواهند از طريق بيولوژيك جلوي ورود گرد و غبار را بگيرند. انتظار ما از اين جمع حاضر اين است كه يك تحول را در بخش معدن ايجاد كنند و تعامل زيادي را در سراسر دنيا در اين حوزه داشته باشيم.
گام جديد براي روان شدن سرمايه‌گذاري در بخش معادن
محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت هم اعلام كرد: با اصلاحيه‌اي كه اخيرا در قانون معادن به دولت ارايه شده است، برخي محدوديت‌هاي اندك هم براي سرمايه‌گذاران در بخش معدن برداشته خواهد شد. با اين گام، برخي محدوديت‌هاي موجود هم از پيش پاي سرمايه‌گذاران حذف مي‌شود. با بهبود شرايط بين‌المللي، از سرمايه‌گذاران براي حضور در بخش‌هاي اكتشاف، مهندسي و بهره‌برداري معدن دعوت به مذاكره و همكاري مي‌كنيم. زنجيره بخش معدن و صنعت تكميل نيست كه دليل آن خام فروشي در سال‌هاي گذشته بوده اما در برنامه ششم و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بر ايجاد ارزش افزوده تاكيد شده است.
وي با اشاره به وجود 48 ميليارد تن ذخاير قطعي معدني در كشور اظهار كرد: در گذشته اكتشافات سطحي انجام شده اما اكنون با برنامه‌هاي ژئوفيزيكي كه در حال انجام است، ذخاير جديدي در حال اكتشاف است. در اين ميان در حالي كه 8/2 ميليارد تن ذخيره قطعي سنگ آهن داشتيم، اخيرا 300 تا 400 ميليون تن ديگر به آن اضافه شده است. برنامه داريم سالانه 300 تا 400 هزار كيلومتر مربع مورد مطالعه قرار دهيم تا در برنامه چشم‌انداز معادن بيشتري شناخته شود و در اختيار سرمايه‌گذاران قرار گيرد.
نعمت‌زاده ادامه داد: در زمينه اكتشاف، اغلب سرزمين ايران در اختيار سازمان زمين‌شناسي بود كه به دليل كمبود بودجه، كار با سرعت كمي پيش مي‌رفت اما 117 پهنه اكتشافي به مساحت 400 هزار كيلومترمربع را آزاد كرديم كه تا امروز 300 هزار كيلومتر مربع آن آزاد شده و بخش عمده‌اي از آن توسط ايميدرو در استان‌هاي مختلف در حال انجام است.
وي اضافه كرد: همچنين پس از سال‌ها، با سازمان انرژي اتمي توافق شد تا مكان‌هايي را كه به دلايلي براي فعاليت‌هاي اكتشافي متوقف بود، به صورت مشترك بين ايميدرو و سازمان انرژي اتمي انجام شود كه حدود 100 هزار كيلومتر از آن مناطق داراي ذخاير اميدوار‌كننده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون