• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3692 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۲ آذر

اعتراض اعضاي شوراي شهر به لايحه مديريت شهري

اعتماد| ديروز بررسي لايحه مديريت يكپارچه شهري و بخش مربوط به انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهاي بزرگ بار ديگر سوژه اصلي صحن غيرعلني شورا بود. موضوعي كه با واكنش‌هاي مختلفي از سوي اعضا مواجه شد. غلامرضا انصاري، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص لايحه‌اي كه به  مديريت شهري اختصاص داشت خواستار ارايه لايحه‌اي دو فوريتي از جانب دولت به مجلس براي جلوگيري از كاهش تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران شد. وي در اين خصوص گفت: در انتهاي مجلس پيشين كاري غيركارشناسي انجام گرفت كه بر اساس آن تعداد اعضاي شوراي شهر تهران از 31 نفر به 21 نفر كاهش يافت كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد. عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اين موضوع اگر در قالب طرحي دوفوريتي براي شهر تهران و 7 كلانشهر ديگر از سوي دولت به مجلس فرستاده شود ممكن است تا در انتخابات آينده اعمال شود و در غير اين صورت شوراها 4 سال از موضوع عقب مي‌افتند و آينده آن نيز قابل پيش‌بيني نيست.
وي در ادامه به اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: موضوع كوچك‌سازي دولت و اجراي اصل 44 قانون اساسي كه شعار دولت‌هاي مختلف بوده است موضوعي مهم و استراتژيك است كه مي‌تواند براي نظام اداري كشور بسيار مهم و موثر باشد. وي در ادامه به موضوع انتخاب مستقيم شهردار توسط مردم اشاره كرد و گفت: قطعا با انتخاب شهردار توسط مردم رابطه شورا و شهردار بايد به مانند مجلس و دولت تعريف شود تا شورا بتواند به صورت دقيق‌تر بر اركان زير مجموعه شهرداري نظارت داشته باشد. انصاري ادامه داد: بر اين اساس شورا مي‌تواند به معاونين شهردار راي اعتماد بدهد و در زمان بروز مشكل آنها را استيضاح يا عزل كند.
وي تاكيد كرد: تشكيل ديوان محاسبات شهري يكي از نكات مهم و استراتژيكي است كه بايد براي تامين جايگاه نظارتي شورا به صورت جدي ديده شود. پرويز سروري رييس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در همين خصوص گفت: در حال حاضر شورا براي اعمال نظارت بر شهرداري مشكل دارد آن وقت با لايحه مديريت شهري و انتخاب شهردار توسط مردم چگونه مي‌توان انتظار داشت شورا موثر باشد. از سويي مجتبي شاكري رييس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران نيز خواستار افزايش اختيارات شوراها براي استيضاح كليه شهرداران مناطق و نواحي و معاون شهردار شد و گفت: در صورت اجراي مدل پيشنهادي دولت در لايحه مديريت شهري، چيزي از قدرت شوراها باقي نمي‌ماند.
رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز يكي ديگر از اعضايي بود كه در مخالفت با انتخاب شهردار توسط مردم سخن گفت: اگر قرار است در لايحه مديريت شهري شهردار توسط مردم انتخاب شود و اختيارات كامل نداشته باشد شاهد بروز مشكلات فراواني خواهيم بود. عليرضا دبير در عين حال افزود: ما بايد تا مي‌توانيم شهرداري را قدرتمند كنيم و اين امر هم با تثبيت درآمدهاي پايدار ميسر خواهد شد، در حال حاضر در بحث صدور پروانه ما 2000 ميليارد تومان از پيش‌بيني‌ها عقب هستيم و شهرداري براي جبران آن ملك مي‌فروشد و اين در حالي است كه شهرداري در هزينه‌هاي نگهداشت هم دچار مشكل است. وي تاكيد كرد: اين در حالي است كه ديوان عدالت 27 ميليارد تومان از درآمد‌هاي شهرداري را كم كرده و هر روز بر عليه شهرداري از ديوان حكم مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون