• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3701 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي

انهدام پرنده هوايي بر فراز آسمان تهران

گروه سياسي|  صداي تيراندازي در محدوده‌هاي فاطمي، اميرآباد، انقلاب و ستارخان در تهران حوالي صبح روز گذشته موجب ايجاد سوالات بسياري شد. خبرهاي ابتدايي حاكي از اين بود كه صداي تيراندازي متعلق به انهدام يك پهپاد بوده است اما كمي بعدتر مشخص شد آنچه كه خواب صبح جمعه شهروندان تهراني را ربوده است يك هلي شات متعلق به سازمان صدا و سيما بوده كه وارد منطقه پرواز ممنوع مشغول پرواز بوده است. پرنده‌اي كه گويا قصدش ساخت يك مستند بوده است اما ورودش به منطقه پرواز ممنوع باعث شده است تا مورد شليك پدافند غيرهوايي قرار بگيرد. يكي از شاهدان عيني به خبرنگار ايلنا گفته است: «يك پرنده هوايي كنترل از راه دور و مخصوص فيلمبرداري (هلي شات) كه از كارگر به سمت جنوب تهران در حال پرواز و فيلمبرداري از مناطق ممنوعه بود از سوي پدافند هوايي مورد هدف قرار گرفته و متلاشي شده است و مسوولان در حال بررسي لاشه اين پرنده هوايي بودند.»
گزارش قرارگاه ثارالله
 ابهام در مورد هلي شات متلاشي شده بر فراز آسمان تهران با توضيحاتي كه استانداري تهران داد رفع شد. معاون امنيتي استانداري تهران گفت: هلي شاتي كه صبح امروز (ديروز) در منطقه پرواز ممنوع ميدان انقلاب ساقط شد متعلق به صدا و سيما بوده است. به گزارش ايسنا، محسن همداني، با بيان اينكه قرارگاه ثارالله گزارش داده كه اين هلي‌شات متعلق به صدا و سيما بوده است، اظهار كرد: اين هلي شات به دنبال تصويربرداري هوايي از محل نماز جمعه تهران بوده، اما به منطقه پرواز ممنوع بي‌توجهي كرده و وارد اين منطقه شده است و توسط پدافند هوايي مورد شليك قرار گرفته است. وي همچنين گفت: تيمي كه مسوول پرواز اين هلي شات بوده است بايد به طول و عرض جغرافيايي منطقه و محدوده پرواز ممنوع توجه مي‌كرده كه در اين زمينه دچار سهل انگاري شده است. اين تيم نسبت به محدوده پرواز ممنوع بي‌اطلاع بوده است.
بيانيه پدافند هوايي
از سوي ديگر در پي شنيده شدن صداي شليك سامانه‌هاي پدافندي در تهران روابط عمومي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) ارتش بيانيه‌اي صادر كرد. به گزارش مهر، در پي شنيده شدن صداي شليك سامانه‌هاي پدافندي در تهران روابط عمومي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) ارتش بيانيه‌اي صادر كرد. با توجه به اعلام قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) مبني بر ضرورت هماهنگي هرگونه اقدام پروازي، صبح امروز يك فروند پرنده كه بدون هماهنگي اقدام به پرواز بر فراز شهر تهران كرده بود مورد اصابت سامانه‌هاي پدافندي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) ارتش قرار گرفت. گفتني است پس از بررسي‌هاي به‌عمل آمده اين پرنده يك فروند كواد كوپتر بود كه معمولا براي مصارف فيلمبرداري و عكاسي مورد استفاده قرار گرفته و در پرواز فوق نيز در جهت ساخت يك مستند مورد استفاده قرار گرفته بود.
تكذيبيه صداوسيما
در حالي كه استانداري اعلام كرده بود هلي شات مذكور متعلق به صدا و سيما بوده است اما ساعاتي بعد صدا و سيما اين موضوع را تكذيب كرد. مديركل برنامه‌ريزي و مالي معاونت توسعه و فناوري صداوسيما گفت: كوادكوپتري كه امروز (ديروز) در آسمان تهران ساقط شد متعلق به صداوسيما نيست. به گزارش ايلنا، محمدمهدي رحمتي با اشاره به انتشار اخباري درخصوص تعلق اين پرنده به سازمان صداوسيما افزود: ترابري هوايي سازمان در اين زمان، نه برنامه‌اي را براي پرواز داشته و نه در آن محل پرنده‌اي را در حال پرواز داشته است. او گفت: ما امروز درخواستي را براي پرواز ثبت نكرده‌ايم و هيچكدام از پرنده‌هاي سبك سازمان در آن منطقه در حال پرواز نبودند. رحمتي افزود: ممكن است تهيه‌كننده‌اي شخصا، پرنده سبكي داشته و آن را در آن منطقه پرواز داده است كه اين موضوع هم خيلي بعيد به نظر مي‌رسد كه چنين اتفاقي در محدوده ممنوعيت پروازي خاص در تهران رخ دهد. رحمتي گفت: همه كساني كه با پرنده‌هاي سبك كار مي‌كنند، محدوديت‌هاي اصلي و ممنوعيت‌هاي پروازي تهران را مي‌شناسند و اصولا نمازجمعه‌هاي تهران هيچ‌وقت با پرنده‌هاي سبك ضبط نمي‌شود به جز ايام ويژه مانند روز قدس، راهپيمايي ۲۲ بهمن يا نمازجمعه‌اي كه مقام معظم رهبري در آن حضور دارند. رحمتي گفت: به غير از اين موارد ما معمولا تصويربرداري هوايي از نمازجمعه نداريم و اين موضوع در برنامه معمول سازمان نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون