• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3701 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۴ دي

گزارش خبرنگار اعزامي «اعتماد» از آخرين دستاوردهاي صنعت حفاري نفت

رقيب بزرگ در خاورميانه

عرفانه تاجيكي


همزمان با برگزاري چهاردهمين نمايشگاه تخصصي ساخت تجهيزات صنعت حفاري، بحث خصوصي‌سازي شركت ملي حفاري نيز داغ شده است. بحثي كه محل اختلاف نظر صنعتگران و سياستگذاران شد و با دستور مقام معظم رهبري رسيدگي به روند آن به‌طور فعلي ملغي شد تا بررسي‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام شود.
كارشناسان اقتصادي خصوصي‌سازي را زمينه‌ساز توسعه اقتصادي مي‌دانند؛ موضوعي كه در دو دهه گذشته در دستور كار برنامه‌ريزان كشور قرار داشته، اما متاسفانه به دلايل مختلف كه مهم‌ترين آن را مي‌توان تحريم‌ها و البته حاكميت ديدگاه ديوان‌سالاري در كشور اشاره كرد، از برنامه‌ريزي‌ها جا مانده است. يكي از بخش‌هاي مورد تاكيد در خصوصي‌سازي صنعت نفت است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد در اين صنعت همانند بسياري از صنايع كشور در مسير خصوصي‌سازي حركت كرده اما اين حركت كامل نبوده است. از جمله اين بخش‌هاي جامانده از خصوصي‌سازي، صنعت حفاري است كه هنوز به منابع دولتي وابسته است. البته صنعت حفاري از جمله صنايعي است كه از بخش قابل‌توجهي از آن بومي شده است. به‌طوري كه بر اساس گفته‌هاي حيدر بهمني، مديرعامل شركت ملي حفاري در حال حاضر در هيچ يك از بخش‌هاي صنعت حفاري نيازي به حضور خارجي‌ها نداريم. چنين گفته‌اي مصداق عيني و تمام و كمال اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
در حاشيه چهاردهمين نمايشگاه ساخت تجهيزات صنعت نفت كه با حضور ١٦٠ شركت داخلي در محل نمايشگاه‎هاي اهواز آغاز به‌كار كرد، حيدر بهمني، مديرعامل شركت ملي حفاري به «اعتماد» گفت: در حدود 10سال گذشته، 19هزار و 420 قطعه مورد نياز صنعت حفاري را بومي‌سازي كرديم؛ به‌طوري كه در حال حاضر براي تحقق هدف ازدياد برداشت نفت نيازمند 120 دكل حفاري هستيم كه از اين تعداد 80 دستگاه آن در اختيار شركت ملي حفاري است. اگر شركت ملي حفاري تامين اين تعداد دكل را نداشت بايد روزانه حدود 50 هزار دلار براي اجاره هر دكل هزينه مي‌كرديم.
او با بيان اينكه براي رسيدن به حجم برداشت 5 ميليون بشكه نفت در روز به‌طور متوسط بايد 2 هزار حلقه چاه حفاري كنيم، ادامه داد: توانمندي حفر اين تعداد چاه به‌طور كامل در داخل كشور وجود دارد.
اين درحالي است كه پيش از انقلاب توانمندي ساخت حتي يك پيچ را در اين صنعت نداشتيم. گفتني است پيش از پيروزي انقلاب اسلامي طي 50 سال 1100 حلقه چاه به عمق در نهايت 3 تا 4 هزار متر توسط شركت‌هاي خارجي حفاري شد، درحالي كه ما در 37 سال پس از انقلاب اسلامي 4200 حلقه چاه به عمق بالغ بر 6 هزار متر حفاري كرديم.
بهمني با اعلام اينكه 30 تا 40درصد هزينه حفاري چاه مربوط به بخش اكتشافي است و 60 تا 70 درصد آن مربوط به ساير هزينه‌هاي حفاري مي‌شود، تصريح كرد: براي رشد اين صنعت بايد متحد بوده و خارج از هرگونه منافع جناحي در اين صنعت تصميم‌گيري و اقدام كنيم.
به گفته اين مقام مسوول شركت ملي حفاري به‌عنوان يك قدرت داخلي و بين‌المللي توانمندي ارايه خدمات و عمليات در هر نقطه‌اي را دارد. به اين ترتيب اگر بتواند بازار كشورهاي حاشيه خليج فارس را تصاحب كند، توانسته بخش عمده‌اي از جايگاه خود را به‌عنوان يك نهاد فوق‌تخصصي ايراني در منطقه تثبيت كند.
بهمني با تاكيد براينكه قدرت شركت ملي حفاري در بخش‌هاي مختلف صنعت حفاري به معناي ناديده گرفتن بخش خصوصي فعال در اين زمينه نيست، گفت: همان‌طور شركت ملي حفاري با تمام توان به استقلال شركت حفاري شمال كمك كرد، هر شركت خصوصي كه از شركت ملي حفاري كمك بخواهد به آن كمك مي‌كنيم. مهم اين است كه صنعت حفاري ايران قدرتمند و بومي شود.
اين مقام مسوول با تاكيد براينكه مبادا به دست خود و با تصميم‌گيري‌هاي نادرست بخش خارجي را جايگزين بخش داخلي كنيم، تصريح كرد: به جرات مي‌توان گفت امروزه شركت ملي حفاري ايران، بزرگ‌ترين رقيب فعالان اين صنعت در منطقه خاورميانه است. چرا كه سخت‌ترين نوع حفاري جهان در ايران انجام مي‌شود، سخت‌ترين و پيچيده‌ترين مخازن نفتي در ايران وجود دارد. به همين دليل است كه توانمندي صنعتگران اين حوزه در ايران در تمام جهان مثال‌زدني است.
در همين حال مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه بازديد از نمايشگاه با تاكيد براينكه مجلس به اتفاق نظر تمام نمايندگان درباره خصوصي‌سازي شركت ملي حفاري تصميم‌گيري مي‌كند به «اعتماد» گفت: بهترين تصميم، آن است كه به نفع صنعت حفاري كشور باشد. البته مجلس موافق تصميم غير‌تخصصي و عجولانه نيست.
اين مقام مسوول در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني براينكه چون بخش خصوصي قوي براي خريد سهام و واگذاري شركت ملي حفاري وجود ندارد، ممكن است اين شركت به نهادي خاص يا خصولتي واگذار شود، گفت: چنين رويه‌اي به هيچ عنوان خصوصي‌سازي محسوب نمي‌شود، اين در حالي است كه مجلس در پي تصميم‌گيري كارشناسانه است و با تصميم‌گيري عجولانه
مخالف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون