«صادق كرده» بعد از 44 سال روي پرده رفت
ناصر تقوايي: اين وزارتخانههاي عريض و طويل چه ميكنند؟
از زرق و برق در سينما حرف ميزنم، از چيزي كه ما در آن عقبيم!
الهام نداف
اكران «صادق كرده» ناصر تقوايي در سينماتك موزه هنرهاي معاصر بعد از گذشت 44 سال، بهانهاي شد تا اين كارگردان از دوراني حرف بزند كه سينماي ايران «فيلمفارسي» را رها كرد و به «فيلم ايراني» رسيد؛ هنري كه به تعبير تقوايي در 50 سال گذشته بسيار رشد كرده اما سينمايينويسان و منتقدان ما در معرفي آن كوتاهي كردهاند.
او با بيان اينكه بعد از سالها همچنان از ساخت «صادق كرده» راضي است، ياد فرخ غفاري، پايهگذار كانون فيلم و فيلمخانه ملي ايران را زنده كرد: « هر وقت در اين محافل شركت ميكنم ياد فرخ غفاري ميافتم كه كانون فيلم را بنيان نهاد و در همين سالنها بهترين فيلمهاي دنيا را براي ما به نمايش ميگذاشت. طبيعتا از بعضي فيلمهايي كه آن سالها ساخته شده بيشتر خوشم ميآيد چون همين فيلمها سينماي ملي ما را شكل دادند و امروز توليدات سينمايي ما از نظر جهاني جايگاه خوبي دارند و امثال اصغر فرهادي را داريم.» تقوايي كه حالا چند سالي است از چرخه توليد در سينماي ايران دور است، سينماي ايران را صاحب مهرِ ايراني ميداند. همين مساله نيز سبب شده تا بيشتر جشنوارههاي جهاني به دنبال فيلمهاي ايراني باشند.
او در بخش ديگري از صحبتهاي خود سينماي ايران را سينماي دوگانهاي دانست كه هم سرگرمكننده است و هم هنر را به رخ ميكشد: «نبايد توقع داشته باشيم هركسي فيلم ميسازد شاهكار بسازد، همچنين نبايد انتظار داشت كه فيلمسازان هنري ما زياد باشند با اين همه از اين نظر دچار خلأ هم نيستيم. وقتي هنري اينقدر در مجامع رسمي و بين متفكران و منتقدان جايگاه دارد چرا نميتوانيم بازارهاي جهاني را به دست بياوريم؟ اين وزارتخانههاي عريضوطويل پس چه كار ميكنند؟ اين راه را آنها بايد با مراودات فرهنگي خود باز كنند.» كارگردان «كاغذ بيخط» انتقادات خود را نسبت به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسات و نهادهاي متولي سينما، ادامه داد: « وزارتخانهها فقط به چند فستيوال مهم نظر دارند و به بازارهاي جهاني توجه نميكنند. ما بايد به اين هنر ملي كه كمكم جاي شعر ايراني را گرفته است احترام بگذاريم. تعداد فيلمسازان ما روز به روز رشد كرده ولي ما به كدام بازارهاي جهان دست پيدا كردهايم؟ ما فراموش كردهايم كه سينما يك امر فرهنگي است و فرهنگ مرزي نميشناسد؛ دور خودمان ديواري كشيدهايم و در همان محدوده كار ميكنيم.»او در ميان صحبتهاي خود از علي حاتمي، داريوش مهرجويي و مسعود كيميايي به عنوان نسلي نام برد كه در رشد سينماي ملي تاثيرگذار بودند؛ نسلي كه برخي از آنها از قافله فيلمسازي عقب ماندهاند و مخاطب را با خاطرات خوش ساختههاي قبلي شان، تنها گذاشتهاند: «فيلمساختن مسابقهدادن نيست؛ متاسفانه اين فستيوالها فيلمسازي را شبيه مسابقه اسبدواني كرده كه اسب ميدود اما به سوارش جايزه ميدهند! البته اين فستيوالها هم براي معرفي آثاري كه چيزي به سينما اضافه ميكنند و تازگي دارند، لازم است.»
تقوايي در بخشي از صحبتهاي خود، سينما را با شعر مقايسه كرد و تحول ادامهدار را نياز امروز سينماي ايران دانست. به گفته او در دهههاي اخير فيلمهاي خوب پرفروش شدهاند و فيلمهاي بد نيز از سينماي ايران كنار رفتهاند: «اين سينما را كسي نميتواند ساقط كند چون توانايي رشد پيدا كرده و تقليد هم در آن بهشدت كاهش پيدا كرده است. گرچه شايد فيلمهاي حيرتانگيز كم باشند اما وقتي تماشاگر از سالن بيرون ميآيد اغلب راضي است. سينماي ما ديگر به سالنهاي عهد بوق نياز ندارد؛ من از زرق و برق حرف نميزنم، از تكنولوژي حرف ميزنم كه متاسفانه در آن عقبيم.»
سعيد راد، بازيگر اصلي فيلم «صادق كرده» نيز كه در سالن حاضر بود، در اظهارات كوتاهي از بغضي حرف زد كه همچنان در گلو دارد: «من در زندگيام بغض نكرده بودم اما زماني كه بعد از 20 سال به ايران برگشتم قرار شد در فيلم «رومي و زنگي» ناصر تقوايي بازي كنم و آن فيلم نيمهتمام ماند، بغض كردم و آن بغض را نگه داشتم تا شايد دوباره جلوي دوربين اين كارگردان بروم.»
در پايان عباس گنجوي، تدوينگر فيلمهاي تقوايي نيز با نقد سياستهاي فرهنگي و با اشاره به يكي از بانيان اين مراسم يعني «هنر و تجربه» گفت: «آيا ما با جلوگيري از كار كردن ناصر تقوايي، جلوي تجربههاي جديد و انتقال اين تجربهها را نگرفتهايم؟ ما هنرمند مملكت را بيرون ميكنيم بعد به او ميگوييم فراري! كجاي دنيا اينطور است؟» او در ادامه صحبتهايش تقوايي را اينگونه توصيف كرد: «تقوايي هيچوقت غم نان نداشته است؛ هرچند اين روزها ناني نيست كه غمي داشته باشد! اما چرا فيلم نميسازد؟ چون نميخواهد پالايشش را از دست بدهد و فيلمهايي بسازد كه خودش آنها را دوست نداشته باشد. نميدانم كارهايي از قبيل برگزاري اينگونه محافل دردي را دوا ميكند يا نه، اما من كه اميدي ندارم.»
در مراسم اكران فيلم «صادق كرده» كه به همت گروه هنر و تجربه و سينماتك موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، نسخهاي از اين فيلم كه در فيلمخانه ملي موجود است با كيفيت بالا به نمايش درآمد. استقبال گسترده مخاطبان و سينمادوستان از اين فيلم، نشاندهنده اين است كه نسل سينماگراني چون ناصر تقوايي در ميان هياهوي اين روزهاي سينماي ايران، فراموش نشدهاند.