• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3702 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ دي

طراح استیضاح وزير كشور در گفت‌وگو با «اعتماد»از دلايل استيضاح مي‌گويد

دو طرح استيضاح با 40 و 35 امضا براي رحماني فضلي

زينب صفري| كمتر از 5 ماه به پايان كار دولت يازدهم باقي مانده و در شرايطي كه مجلس درگير تصويب لايحه برنامه ششم به صورت فشرده و در سه شيفت است، تعدادي از نمايندگان به صرافت استيضاح وزير كشور افتاده‌اند. دو طرح استيضاح به موازات هم مسير خودشان را طي مي‌كنند تا به هيات رييسه مجلس برسند. يكي را رحيمي جهان‌آبادي، نماينده تربت‌جام كليد زده و طراح ديگر فرشادان نماينده سنندج است. اولي 40 امضا و دومي 35 امضا تا اينجا دارد. رحيمي جهان‌آبادي به «اعتماد» مي‌گويد كه قرار است ظرف امروز يا فردا اين طرح را به هيات رييسه تقديم كند. او تاكيد مي‌كند كه مي‌داند الان زمان مناسبي براي استيضاح نيست و اگر وزارت كشور پاسخ مناسبي به خواسته‌هاي او و امضا‌كنندگان استيضاح بدهد آنها هم از ادامه آن صرف نظر مي‌كنند. پديده شانديز و ضعف در توسعه سياسي كشور در دوره مديريت رحماني فضلي از محورهاي اصلي استيضاح است. گفت‌وگوي نماينده تربت‌جام با «اعتماد» را در ادامه مي‌خوانيد:

شما از طراحان استيضاح وزير كشور هستيد. الان استيضاح در چه مرحله‌اي است؟

طرح استيضاح را تا الان 40 نفر امضا كرده‌اند و قصد داريم ظرف امروز يا فردا آن را تقديم هيات رييسه مجلس كنيم. متاسفانه نارضايتي از وزير كشور زياد است. همين الان همزمان با طرح استيضاحي كه بنده دنبال مي‌كنم طرح استيضاح ديگري را آقاي فرشادان، نماينده سنندج دنبال مي‌كند كه براي آن هم نزديك به 35 امضا جمع شده است. البته محورهاي آن مقداري متفاوت‌تر است. اما امضاهاي مشتركي بين اين دو استيضاح وجود دارد. استيضاحي كه من دنبال مي‌كنم جناحي و فراكسيوني نيست و از همه طيف‌هاي سياسي آن را امضا كرده‌اند.

محورهاي اصلي استيضاح چيست؟

محورهاي اصلي آن ناكارآمدي وزارت كشور در حل مساله پديده شانديز، عدم تعامل درست وزارت كشور و استانداران با نمايندگان، عدم اجراي صحيح قانون احزاب، ضعف در توسعه سياسي كشور در دوران مديريت آقاي رحماني فضلي، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي مانند اعتياد و تكدي‌گري و...، توقف تقسيمات كشوري، تاخير در تقديم لايحه افزايش تعداد نمايندگان و مواردي از اين دست است.

در شرايط فعلي كه چند ماه بيشتر به پايان كار دولت باقي نمانده و مجلس هم به صورت فشرده درگير تصويب برنامه ششم و بعد از آن بودجه سال 96 است فكر مي‌كنيد استيضاح وزير كشور در زمان مناسبي طرح مي‌شود و به نتيجه مطلوب خواهد رسيد؟

ما رايزني‌هاي زيادي انجام داديم. مثلا درباره پديده شانديز چندين بار با استاندار خراسان رضوي نشست داشتيم و همين الان با آقاي احمدي، مديركل سياسي براي حل اين مساله در حال گفت‌وگو و مذاكره هستيم. ما هم مي‌دانيم كه شرايط استيضاح الان فراهم نيست. اما مشكلات به قدري به مردم فشار آورده است كه ما به عنوان نماينده چاره‌اي نداريم و بايد پاسخي براي آنها داشته باشيم. در شبانه روز بيش از صدها پيامك به دست نمايندگان راجع به پديده شانديز، ميزان يا مسائل مالي ديگري كه ايجاد شده مي‌رسد و وزارت كشور بخشي از اين مشكل را به دليل ضعفي كه در عملكرد استانداري خراسان است باعث شده است. ما تلاش خودمان را مي‌كنيم كه اين مسائل به مرحله استيضاح نرسد و در مرحله مذاكره حل شود. اما واقعيت اين است كه وزارت كشور گوشش به اين حرف‌ها بدهكار نيست. نه تعامل درستي با نمايندگان دارد و نه حاضر به پاسخگويي است.

وزير كشور به مجلس آمد و درباره پديده شانديز كارت زرد گرفت و گفت كه ما وظيفه نداريم در مباحث مربوط به پديده وارد شويم. حالا ايشان مدعي است درباره پديده وظيفه‌اي ندارد اما اجراي صحيح قانون مربوط به احزاب يا تقسيمات كشوري يا لايحه افزايش تعداد نمايندگان يا كاهش آسيب‌هاي اجتماعي كه ديگر از وظايف وزارت كشور است. افزايش قتل‌ها با سلاح گرم و ناتواني فرمانداران به عنوان روساي شوراهاي تامين در برقراري امنيت در برخي مناطق كشور كه ديگر جزو وظايف ذاتي وزارت كشور است. سر و سامان ندادن به دو و نيم تا سه ميليون نفر از اتباع خارجي و بلاتكليفي تابعيت آنها كه جزو وظايف وزارت كشور است. الان در شرق كشور ده‌ها هزار نفر افرادي داريم كه ممنوع‌الخدمات هستند و نمي‌توانند از خدمات كشور استفاده كنند. چون يا شناسنامه‌هاي آنها ضبط شده يا فاقد شناسنامه هستند و تابعيت آنها بلاتكليف است. وزارت كشور به اين مسائل توجهي ندارد. ما چاره‌اي نداريم و با اينكه مي‌دانيم كه شرايط مناسب نيست اما بايد از حقوق مردم دفاع كنيم و مشكلات‌شان را پيگيري كنيم.

شما نشستي هم با مسوولان وزارت كشور داشته‌ايد؟

درباره استيضاح خير. تا الان موضوعات را به صورت پراكنده رايزني كرده‌ايم كه نتيجه‌اي هم نگرفته‌ايم. اما درباره استيضاح نه. چون از ديروز كليد خورده است و مي‌خواهيم ظرف دو روز آينده آن را تقديم هيات رييسه كنيم.

تركيب امضاها به چه صورتي است و چه تعداد از امضاها مربوط به فراكسيون اميد است؟

از همه طيف‌ها از فراكسيون اميد و مستقلين و هم اصولگرايان در ميان امضا‌كنندگان حاضر هستند و اين استيضاح اصلا سياسي نيست. نگاه ما جناحي نيست اگر واقعا احساس كنيم وزارت كشور در حل اين مشكلات جدي است تجديدنظر مي‌كنيم. ما واقعا نمي‌خواهيم براي وضعيت فعلي وزارت كشور يا دولت مشكلي ايجاد شود اما ديگر چاره‌اي براي‌مان نمانده است و وزارت كشور را تا اينجا از حل مسائل ناتوان مي‌بينيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون