• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

اوج جنجال در نصف جهان در روز حذف سپاهان

نفتِ‌ دايي فيناليستِ جام حذفي

سپاهان كه روند مثبتي طي سه هفته اخير در ليگ برتر داشت و شرايطش در جدول را سر و سامان داده بود در جام حذفي هم با كنار زدن تيم‌هاي غذاي سبز مشهد، پارس جنوبي جم، آلومينيوم اراك و سايپا به مرحله نيمه‌نهايي رسيده بود. آنها ديروز ميزبان نفت تهران بودند كه برخلاف آنها در چهار مسابقه گذشته ليگ فقط صاحب 4 امتياز شده اما با اين وجود مي‌خواستند مثل ديدارهاي قبل حذفي كه مهرگان دره‌شهر، نساجي مازندران، شهرداري فومن و استقلال تهران را شكست دادند، اين‌بار در اصفهان به نتيجه مطلوبي برسند و راهي فينال شوند. در نهايت هم اين نفت تهران بود كه با وجود غايبان زياد، مصدوميت قاضي مهاجم اصلي‌اش و يك بازيكن اخراجي در روز جنجالي و پر از حاشيه ورزشگاه نقش جهان، توانست از پس سپاهان بربيايد و با تك گل مبعلي از روي نقطه پنالتي راهي فينال شود.
 
بازي به صورت متعادل آغاز شد و در دقايق ابتدايي توپ به خاطر اشتباهات پياپي بازيكنان داخل زمين بين تيم‌هاي نفت و سپاهان مدام در حال ردوبدل شدن بود. با اين حال سپاهاني‌ها كه در ورزشگاه خانگي و مقابل تماشاگران‌شان بازي مي‌كردند نبض بازي را در اختيار گرفتند. آنها در دقيقه 16 در زماني كه توپ در موقعيت خوب شوت زني به جلال‌الدين علي‌محمدي رسيد فرصت خوبي براي رسيدن به گل اول داشتند، اما شوت خوب بازيكن سپاهان توسط ميلاد فراهاني، دروازه‌بان نفت مهار شد و به كرنر رفت. در ادامه هم البته اين زرد‌پوشان اصفهاني بودند كه براي رسيدن به گل حملاتي روي دروازه حريف انجام دادند. اما  اين موقعيت‌ها هيچ نتيجه‌اي براي آنها به همراه نداشت. در تمام طول نيمه اول البته شاگردان علي دايي با تجمع در زمين خودشان، روي ضدحملات سرعتي تمركز كرده بودند تا از اين راه بتوانند به گل برسند. در يكي از همين ضدحملات عيسي‌آل كثير در آستانه باز كردن دروازه قرار گرفت اما توسط دروازه‌بان سپاهان در محوطه جريمه سرنگون شد تا داور به نفع نفت تهران اعلام پنالتي كند. به اين ترتيب ايمان مبعلي در دقيقه سوم وقت‌هاي اضافه نيمه اول با گلزني از روي نقطه پنالتي مقدماتي را فراهم كرد كه تيمش با برتري، نيمه اول را به پايان برساند.
 
سپاهان كه در هفته‌هاي اخير نتايج نسبتا خوبي در ليگ برتر كسب كرده بود، روي موفقيت در جام حذفي و كسب عنوان قهرماني اين رقابت‌ها حساب ويژه‌اي باز كرده بود. به همين دليل آنها به هيچ عنوان دوست نداشتند در اين مسابقه بازي را به حريف واگذار كرده و شانس فيناليست شدن را از دست بدهند.
45 دقيقه دوم نيز مطابق نيمه اول با اشتباهات بازيكنان دو تيم آغاز شد اما هر آنچه از زمان بازي گذشت، تسلط سپاهان بر بازي بيشتر شد و شاگردان عبدالله ويسي توپ و ميدان را در اختيار گرفتند. حملات پي در پي سپاهاني‌ها ادامه داشت و در دقيقه 52 فرار عالي فريد كريمي پس از تعلل مدافعان نفت در دفع توپ و ضربه اين بازيكن توسط فراهاني بطور ناقص دور شد و در برگشت نيز موقعيت توسط علي محمدي از دست رفت. سپاهان به خوبي بازي را به كنترل خود درآورده بود و دراوزه نفت را به عبارتي ساده‌تر به توپ بسته بود. در دقيقه 58 ضربه آزاد نصيب اصفهاني‌ها شد، ضربه سهمگين احسان حاج صفي به سمت دروازه فراهاني شليك شد، اما عملكرد خوب اين دروازه بان مانع از گل شدن توپ شد و در ادامه فرصت بسيار مناسب گلزني توسط موسي كوليبالي از دست رفت. سپاهان دست از حمله برنمي‌داشت، در دقيقه 78 ديدار حمله سپاهاني‌ها در حال شكل گرفتن بود كه بازيكن اين تيم توسط توحيد غلامي متوقف شد و در تصميمي بحث برانگيز غلامي توسط داور مسابقه از زمين اخراج شد. پس از آن باز هم عملكرد خوب فراهاني مانع از گل شدن كاشته سپاهان شد. بازي همچنان پر از هيجان ادامه داشت. فشار وحشتناك سپاهان در نيمه دوم مسابقه با نفت تهران به تيم رقيب، سرانجام در دقايق پاياني به اعلام ضربه پنالتي به سود طلايي‌ها ختم شد.
 
اعلام پنالتي براي سپاهان در دقايق آخر باعث شد سرمربي نفت از كوره در برود و جنجال‌هاي اين بازي به اوج خود برسد. علي دايي از كنار زمين اعتراض شديدي نسبت به داور و عملكرد او داشت كه در ادامه حتي تصميم گرفت تيمش را از زمين مسابقه بيرون بكشد.
داور بازي هم به خاطر اعتراضات شديد علي دايي او را از كنار زمين اخراج كرد، اما سرمربي تيم فوتبال نفت براي دقايقي در كنار زمين ايستاده بوده و به روي سكوها نمي‌رفت. همين مساله باعث شد بازي با حدود هفت دقيقه تاخير مجددا به جريان بيفتد. به هر حال بيشتر از 35 هزار هوادار، شاهد بودند كه سپاهان در نيمه دوم برتري مطلقي به نفت داشت و موقعيت‌هاي زيادي به وجود آورد تا بازي را به تساوي بكشاند. اما بي‌دقتي شاگردان ويسي و درخشش خيره‌كننده فراهاني درون دورازه‌ نفت، اين تيم را تا آخرين ثانيه‌ها از گزند خط حمله تيم رقيب حفظ كرد. ضربه پنالتي حاج‌صفي، آخرين شانس سپاهان براي بازگشت به مسابقه بود اما به محض اعلام اين پنالتي، جنجال‌هاي نيمكت نفت تهران، مسابقه را براي دقايقي نسبتا طولاني متوقف كرد. علي دايي كه تا قبل از اين به اخراج بازيكن تيمش معترض بود، بعد از اعلام پنالتي به سود سپاهان با بدترين الفاظ ممكن به داور حمله كرد و چيزي نمانده بود كه براي درگيري فيزيكي با بنيادي‌فر به زمين مسابقه وارد شود. عصبانيت وحشتناك سرمربي نفت و اعتراض‌ ادامه‌دار او، گروه داوري را بر سر اخراج اين مربي به تفاهم رساند و شهريار بعد از چند دقيقه مقاومت در مقابل اين اخراج، سرانجام به سكوهاي فولادشهر منتقل شد. او كه مسوولان برگزاري مسابقه را به بيرون‌كشيدن همه بازيكنانش از زمين تهديد كرده بود، ناچار شد پنالتي احسان حاج صفي را از روي سكوها تماشا كند. لحظه حساسي كه فيناليست‌شدن نفت در جام حذفي را قطعي كرد. فشار علي دايي به تيم رقيب، در كنار زمين، تمركز را از سپاهاني‌ها گرفت و جوي را در مسابقه ايجاد كرد كه در نهايت، تعادل كاپيتان سپاهان را در لحظه زدن ضربه از بين برد. سر خوردن حاج صفي در بدترين لحظه ممكن، بدترين پنالتي ممكن را براي اين بازيكن رقم زد و با اين ضربه افتضاح، آخرين اميد تماشاگران پرشمار تيم ويسي در نقش جهان از بين رفت. يك نماي تلويزيوني از ويسي درست بعد از اين ضربه پنالتي، به روشني نشان داد كه كار سپاهان در اين مسابقه تمام شده و آنها ديگر هيچ شانسي براي باز كردن دروازه نفت ندارند. در نهايت آنها بازنده اين مسابقه بزرگ و جذاب شدند. البته شجاع خليل‌زاده هم در ثانيه‌هاي پاياني به خاطر درگيري با عباس بوعذار، بازيكن نفت با تصميم داور از زمين مسابقه اخراج شد تا روز بد سپاهاني‌ها با اين اخراج كامل شود.
 
حاشيه‌هاي اين بازي جنجالي اما فقط به اعتراض‌ها و صحبت‌هاي تند دايي در كنار زمين و البته اخراج بازيكنان نفت و سپاهان خلاصه نشد. در نيمه دوم به خاطر پرتاب نارنجك‌هاي دستي در ورزشگاه و انفجارها فضاي ملتهبي به وجود آمده بود. در نيمه دوم اين بازي در ‌دقيقه ۷۰ بازي يك نارنجك دستي در كنار بازيكنان سپاهان كه در كنار زمين در حال گرم كردن بودند، پرتاب شد، اما اين پايان ماجرا نبود و در ‌دقيقه ۸۰ باز هم چهار نارنجك به زمين پرتاب شد و يگان امنيتي و يگان ويژه‌ ورزشگاه به حالت آماده باش در آمدند. در پايان اين بازي باز هم هواداران سپاهان نارنجك‌هاي دستي خود را در زمين مي‌زدند و اين‌بار يگان ويژه‌ به صورت كامل در درون ورزشگاه مستقر شد تا تماشاگران به داخل زمين نيايند. در ‌دقيقه ۸۴ و ۸۸ كه داور براي سپاهان پنالتي‌ گرفت باز هم اين نارنجك‌هاي دستي بود كه از سوي هواداران سپاهان به زمين پرتاب مي‌شد و باعث شد افرادي كه در كنار زمين بودند ترس و نگراني زيادي داشته باشند، چرا كه احتمال داشت يكي از اين نارنجك‌ها دوباره داستان تلخ و معروف سرباز احمدي كه به خاطر پرتاب نارنجك در بازي سپاهان- پرسپوليس بينايي خود را از دست داد، تداعي كند.
در نهايت احسان حاج‌صفي كه پنالتي حساسي را به بدترين شكل ممكن خراب كرد در پايان بازي و پس از حذف سپاهان به سمت هواداران تيمش رفت و با چشماني اشكبار از آنها عذرخواهي كرد. نفتي‌ها هم جشن صعود به فينال را برپا كردند تا شگفتي‌سازي خود را در سال جاري تكميل كرده باشند. حالا علي دايي سومين حضور خود در فينال حذفي به عنوان سرمربي را تجربه مي‌كند و منتظر روشن شدن تكليف برنده بازي تراكتورسازي و ذوب‌آهن است تا حريف خود در فينال اين رقابت‌ها را بشناسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون