• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3708 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ دي

روايت تازه هاشمي از جلسه خبرگان براي انتخاب رهبر

آقاي خامنه‌اي رفت پشت تريبون و گفت شما چطور من را انتخاب مي‌كنيد؟

گروه سياسي


«به محض اينكه آقاي خامنه‌اي را معرفي كرديم ايشان بدون اينكه وقت بگيرد پشت تريبون آمد و گفت من فرد را قبول ندارم شما چطور من را انتخاب مي‌كنيد؟ من گفتم حالا قانون شده كه فرد باشد و امام هم كه اجازه داده بودند و الان فرد است و شما نباشيد شخص ديگري است و ايشان ديگر حرفي نزد و روي صندلي نشست و من سكوت ايشان را به علامت رضا تلقي كردم و راي گرفتيم.» اين روايتي مفصل‌تر از نظر مقام معظم رهبري در مورد رهبري شورايي است كه روز گذشته آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مراسم چهلم يكي ديگر از ياران خود آن را بيان كرده است؛ روايتي از روزهايي كه مرحوم آيت‌الله منتظري ديگر قرار نبود قائم مقام امام(ره) باشد و نحوه انتخاب آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر كشور. سال 95 براي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني سال سختي بود. از اسفند 94 براي درگذشت يكي ديگر از يارانش يعني آيت‌الله واعظ‌طبسي داغدار بود و امسال هم با درگذشت مرحوم آيت‌الله موسوي‌اردبيلي بود كه سال 95 هم برايش تلخ شد. همين تلخي هم باعث شد تا او در مراسم چهلم آن فقيه حسابي سنگ تمام بگذارد و از ويژگي‌هاي شخصيتي او بگويد. در اين ميان هم از صدا و سيما انتقاد كرد كه به ويژگي‌هاي شخصيتي اين مرجع تقليد نپرداختند. اما آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از تدابير امام براي نگاه داشتن كشور گفت و راهي كه امروز آيت‌الله خامنه‌اي ادامه مي‌دهد.
روايت آيت‌الله از فقيه صبور
آيت‌الله از شناختش از مرحوم آيت‌الله موسوي‌اردبيلي مي‌گويد؛ شناختي كه شايد نسبت به خيلي‌هاي ديگر كامل‌تر باشد. او گفت: از زماني كه من آيت‌الله موسوي‌اردبيلي را شناختم به تناسب زمان وظايف خود را انجام مي‌داد. به گزارش جماران، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري اينكه آيت‌الله موسوي‌اردبيلي در دوران مبارزات پيش از پيروزي انقلاب اسلامي از پيشقدمان بود، اظهار كرد: بعد از اينكه مبارزه شروع شد يكي از شخصيت‌هايي كه نظرش تاثيرگذار بود آيت‌الله موسوي‌اردبيلي بود. رفتار ايشان رفتار يك معلم با هوش، با سواد، آشنا به جامعه و آشنا به روشنگري بود و در كنار روشنگري خدماتي را هم براي خود وظيفه مي‌دانستند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به اينكه آيت‌الله موسوي‌اردبيلي بعد از پيروزي انقلاب نيز در همه صحنه‌ها حضور جدي و موثر داشتند، يادآور شد: ايشان يكي از پنج نفر اول شوراي انقلاب متشكل از آيت‌الله شهيد مطهري، آيت‌الله شهيد بهشتي، شهيد باهنر، آيت‌الله موسوي‌اردبيلي و من بودند و همان موقع از نظر ما شرايط مرجعيت را داشتند و بحث‌هايي كه در شوراي انقلاب وجود داشت را خيلي خوب اظهارنظر مي‌كردند و ستون استواري براي نيروهاي انقلاب بود. وي ادامه داد: كار قانون اساسي خيلي مهم بود البته حقوقدانان متني آماده كرده بودند كه وقتي به شوراي انقلاب آمد كار سختي بود و شوراي انقلاب با دقت بررسي كرد و آنچنان اصلاح شد كه مرجع هيچ اشكالي نگرفتند و آن را تاييد كردند. آيت‌الله موسوي‌اردبيلي آنجا هم نقش مهمي داشت. حقيقتا قانون خوبي است اما بعد از مدتي همه قانون‌هاي اساسي دنيا تغيير مي‌كند و ما هم بايد اين كار را بكنيم. عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: در آن مقطع آيت‌الله موسوي‌اردبيلي كيميايي در ميان ما بود و اخلاق و صبوري شخصيت ممتازي از ايشان ساخته بود. قضا خيلي زود شروع شد و تندروهايي در آن دوره داشتيم اما آيت‌الله بهشتي و ايشان كاملا كنترل كردند و به قوه قضاييه نقش دادند.
انتقاد از صدا و سيما
رفتار صدا و سيما پس از فوت آيت‌الله موسوي‌اردبيلي با وجود اعلام عزاي عمومي توسط رييس‌جمهور مورد انتقادهاي بسياري قرار گرفته بود. در اين مراسم هم آيت‌الله هاشمي تاكيد كرد: حق اين بود كه در اين شرايط صدا و سيما برنامه جامعي براي ايشان مي‌گذاشت و گوشه‌اي از زندگي ايشان را نشان مي‌داد. در زمان حيات‌شان نيز كم‌لطفي‌هايي به ايشان شد. بعد از امام بايد در تهران مي‌ماند و كار خود در قضا را كامل مي‌كرد اما به قم رفتند و ما از رفتن ايشان ضرر كرديم. وي ادامه داد: البته آيت‌الله موسوي‌اردبيلي در قم مستندي براي ما بود و هركس به قم مي‌رفت اطمينان داشت كه ايشان ستوني براي حفظ انقلاب در حوزه بود. ولي از آن به بعد تندروي‌هايي ديديم كه به ايشان ستم كرد ولي ايشان با نصايح، نوشته‌ها و كارهايي كه داشتند در همه مقاطع نقش خود را ايفا مي‌كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر بنا بود مقاطع زندگي ايشان را بگويند خيلي مفيد بود كه مردم بدانند چه شخصيتي را از دست دادند. سنت ايشان در قضاوت را بايد ادامه مي‌داديم. ما بنا بود اسلامي قضاوت كنيم؛ امروز اين طور نيست و بايد روزي باز كسي مثل آيت‌الله موسوي‌اردبيلي با همان روحيات اين روش را احيا كند.
روايتي از ديدار با امام
 در مورد آيت‌الله منتظري
آيت‌الله هاشمي يك بار ديگر روايتي از انتخاب آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر كشور ارايه كرد و ادامه داد: ما خيلي نياز داريم آثار و بيت امام را همانطور بين خودمان عزيز داشته باشيم. ما هنوز به شخصيت و بيت امام خيلي نياز داريم چون كل امت اسلامي در خطر است و اين همه تبليغ مي‌كنند كه مسلمانان را مثل داعش و افكار افراطي كه ما هم در كشور داريم معرفي كنند. اينها فكر مي‌كردند كه مي‌توانند كه نتوانستند و خوشبختانه آقاي خامنه‌اي توانستند اين راه را ادامه دهند. وي گفت: البته امام اين كار را كرد. ما سال‌ها كار كرديم كه احتياطات امام به آيت‌الله منتظري مراجعه شود و ايشان مرجع باشند. علت هم اين بود كه آن موقع در قانون اساسي اين بود كه رهبر بايد مرجع باشد. وقتي كه امام تصميم گرفتند كه ايشان در اين مقام نباشد ما يك شب، شام خدمت امام رسيديم و گفتيم كه ما اين همه آمادگي پيدا كرديم كه يك روز اگر خداي ناكرده شما نباشيد مرجع داشته باشيم و دست ما خالي نباشد. امام گفت شما داريد. وقتي ما پرسيديم چه كسي است؟ ما كه همه را مي‌شناسيم؛ ايشان نگاه كرد و گفت همين آقاي خامنه‌اي. آيت‌الله هاشمي ادامه داد: همين جمله ايشان باعث شد كه ما توانستيم در مجلس خبرگان رهبر انتخاب كنيم. آقاياني كه از قم آمده بودند 14 نفر بودند و همه آيت‌الله گلپايگاني را امضا كردند. ما با آيت‌الله گلپايگاني مخالفتي نداشتيم چون ما شاگرد و مريد ايشان بوديم ولي ايشان براي انقلاب، مبارزه و مديريت كشور كار نكرده بودند و فقط جايگاه حوزوي داشتند و خبرگان به ايشان راي نداد. وي يادآور شد: البته قبل از آن چون قانون اساسي شورا گفته بود و يك بار در حرف‌هاي امام بود كه اگر فرد به جاي شورا باشد بهتر است و بعد هم گفتند مرجعيت لزومي ندارد و اجتهاد مطلق لزوم دارد. اينها در آقاي خامنه‌اي بود البته افراد ديگري هم داشتند و منحصر به ايشان نبود. وقتي كه آيت‌الله گلپايگاني راي نياوردند به سراغ آقاي خامنه‌اي رفتيم و ايشان راي بسيار خوبي آورد. آنها 14 نفر بودند و همان 14 نفر به آقاي گلپايگاني راي دادند.
آيت‌الله خامنه‌اي از رهبري شورايي
 دفاع كرد
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار كرد: وقتي به فرد رسيديم آقاي خامنه‌اي سخنراني اساسي و از شورا دفاع كرد چون در قانون اساسي شورا بود و ما بايد قانون اساسي را دنبال مي‌كرديم و گروهي هم تعيين شده بودند و اسم آيت‌الله موسوي‌اردبيلي، آيت‌الله مشكيني و آقاي خامنه‌اي در آن گروه بود. همان شبي كه امام فوت كرده بود همه جمع شديم و طبق قانون اساسي اين سه نفر را به عنوان شوراي رهبري انتخاب كرديم. لذا در مجلس خبرگان اول آقاي خامنه‌اي يك سخنراني خيلي خوبي كردند كه بايد شورا باشد ولي راي نياورد و 35 راي شورا و 45 راي فرد آورد. وي گفت: به محض اينكه آقاي خامنه‌اي را معرفي كرديم ايشان بدون اينكه وقت بگيرد پشت تريبون آمد و گفت من فرد را قبول ندارم شما چطور من را انتخاب مي‌كنيد؟ من گفتم حالا قانون شده كه فرد باشد و امام هم كه اجازه داده بودند و الان فرد است و شما نباشيد شخص ديگري است و ايشان ديگر حرفي نزد و روي صندلي نشست و من سكوت ايشان را به علامت رضا تلقي كردم و راي گرفتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون