• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

بسكتبال هم به مشكل واليبال دچار شد

سرمربي ايران به يكباره از آلمان سر درآورد

گروه ورزش

اين روزها ورزش ايران با چالش جديدي به نام سرمربي مواجه است. تيم ملي واليبال در به در به دنبال جايگزيني براي رائول لوزانو مي‌گردد و به هر طرف و هركس روي مي‌زند به در بسته مي‌خورد و در اين بين شاهد حاشيه و درگيري بين كارلوس كي‌روش سرمربي تيم ملي فوتبال با برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم فوتبال پرسپوليس هستيم به نحوي كه كي‌روش در واكنشي غيرمنتظره به مصاحبه برانكو بازيكنان ملي‌پوش پرسپوليس را از تيم ملي مرخص كرد! برانكو در مصاحبه خود گفته بود: «اگر قهرمان ليگ نشويم تقصير كي‌روش و فدراسيون است.» در رشته بسكتبال هم با اينكه تا چند روز پيش درك باوئرمن، سرمربي تيم ملي بود به يكباره از آلمان سر درآورد و سرمربي تيم ورزبرگ شد. با اين تفاسير بايد گفت مسوولان فوتبال بايد دودستي كي‌روش و برانكو را بچسبند تا به يكباره اين دو مربي را هم از دست ندهيم كه در اين صورت فوتبال نيز مثل واليبال و بسكتبال بايد كاسه چه كنم، چه كنم در دست بگيرد. باوئرمن آلماني بااينكه گفته شده قراردادي چهار ساله با فدراسيون بسكتبال ايران داشت بعد از تعطيلات سال نوي ميلادي به ايران بازنگشت و تصميم گرفت در آلمان بماند. او در پيامي اعلام كرد كه گريه‌هاي شبانه كودكش باعث شده در كشورش بماند و به ايران نيايد اين در حالي است كه روز گذشته مسوولان تيم بسكتبال ورزبرگ در نشست خبري خود اعلام كردند كه هدف‌شان بهترين شدن در ليگ ب آلمان با سرمربي جديد است و در اين نشست باوئرمن سرمربي تيم ملي ايران به صورت رسمي به عنوان سرمربي اين تيم آلماني معرفي شد. او پيش از اين نيز مربي بوندس ليگا بوده است.
باوئرمن: خوشحال هستم كه به اينجا آمده‌ام
باوئرمن در نشست خبري درباره حضورش در ورزبرگ گفت: «بسيار خوشحال هستم كه به اينجا آمده‌ام. بعد از كمي فكر اين تصميم را گرفتم. به نظر من اين تيم با هوادارانش، فرهنگ و سنت شهرش پتانسيل بالايي دارد. سهامداران باشگاه متعهد هستند و نقطه نظرات خوبي دارند كه اين مساله نيز براي من مهم بود. در حال حاضر هدف ما ساختن تيم در مدت زمان كوتاه است. ما اين كار را شروع كرده‌ايم. ديروز بازيكنان خوب تمرين كردند و تيم تاثير خوبي روي من گذاشت. ما بازيكنان خوبي داريم. اگر بتوانيم قبل از شروع فصل در مسابقات پلي‌آف شركت كنيم گام بزرگي برداشته‌ايم. ما مي‌خواهيم كه به نيمه‌نهايي برسيم و در آنجا يك تيم مدعي باشيم اما اين پروسه زمانبر است. ما بايد سخت كار كنيم و با هم در يك جهت همكاري كنيم. منظورم از ما، هواداران، رسانه‌ها، اسپانسر‌ها و اعضاي تيم هستند.»
شاهين‌طبع، جانشين باوئرمن
اين انتظار مي‌رود كه با رفتن باوئرمان فدراسيون بسكتبال به فكر گزينه‌اي باشد كه اگر بهتر از اين سرمربي نيست حداقل كمتر نباشد؛ اما با اين تفاسير شاهد اين هستيم كه فدراسيون دستيار او را براي اين پست در نظر گرفته است. با توجه به رفتن سرمربي آلماني و نزديكي رقابت‌هاي قهرماني ‌غرب‌آسيا خيلي‌ها مهران شاهين‌طبع را به عنوان گزينه هدايت تيم ملي معرفي مي‌كردند كه محمود مشحون اين موضوع را تاييد كرد و گفت كه سرمربي كنوني پتروشيمي هدايت تيم ملي را برعهده خواهد گرفت. شاهين‌طبع در سال‌هاي اخير به عنوان دستيار مهمت بچيروويچ و درك باوئرمن فعاليت داشته است. مهران شاهين طبع در اين باره گفته است: درك باوئرمن صلاح كارش را بهتر مي‌داند و رفتن وي از تيم ملي بسكتبال تصميمي بوده كه خودش گرفته است.
مشحون: از باوئرمن شكايت مي‌كنيم
محمود مشحون درباره شرايط اين روزهاي بسكتبال كشور پس از رفتن درك باوئرمن صحبت كرد. او رفتار اين مربي را غيراخلاقي دانست و تاكيد كرد كه اين اتفاق همه‌چيز را خراب كرده است. رييس فدراسيون بسكتبال با اشاره به نخستين تاثيرات رفتن باوئرمن اظهار كرد: من هنوز كه هنوز است شوكه‌ام. اين مربي هفته پيش در ايران بود و قرار گذاشتيم بعد از سفرش كلاس‌هايش را شروع كند. نخستين جلسه كلاسش نيز قرار بود فردا برگزار شود اما اين اتفاق افتاد. ما زماني كه قرارداد چهار ساله با او امضا كرديم قرارمان برنامه‌ريزي چهار ساله بود اما حالا همه‌چيز خراب شده است. نخستين ضربه اين بود كه برنامه آموزش مربيان‌مان كه قرار بود از امروز چهارشنبه آغاز شود تحت تاثير قرار گرفت. حالا شما ضربه‌هاي ديگر اين موضوع را ببينيد كه به هيچ‌وجه جبران‌پذير نيست.
پاي جريمه و محروميت باوئرمن مي‌ايستم
او افزود: طبق قراري كه با او داشتيم تمام تيم‌هاي ملي را زيرنظر گرفت. تمام نسل‌هاي جديد بسكتبال ما را زيرنظر داشت و تيم‌هاي نوجوانان و جوانان را با همان سبك و فلسفه خودش تحت آموزش قرار داد. قرارمان همين بود كه نسلي جديد ساخته شود اما تمام اين برنامه‌ها نيمه كاره ماند و او با رفتاري غيراخلاقي چنين تصميمي گرفت. متاسفانه ديروز هم تمريناتش را شروع كرد و ديدم كه در نشست خبري هم حاضر شده است. باوئرمن حتي ليست نفراتي كه براي غرب‌آسيا مي‌خواست را نيز به ما داده بود.
مشحون در پاسخ به اين سوال كه مگر اين مربي مي‌تواند در زماني كه تحت قرارداد است يك قرارداد ديگر امضا كند؟ بيان كرد: مطمئن هستم كه اگر با تيم ملي كشوري قرارداد امضا مي‌كرد مي‌توانستيم از او شكايت كنيم اما موضوع باشگاهي را مطمئن نبوديم و به همين دليل گفته‌ام تا موضوع را پيگيري كنند. اگر در صورت قبول هدايت يك باشگاه نيز تخلف صورت گرفته باشد از او شكايت خواهيم كرد. به هر حال طبق قرارداد بايد كارش را ادامه مي‌داده و اكنون تخلف كرده است و جريمه دارد. من تاكيد مي‌كنم كه تا انتها اين موضوع را ادامه مي‌دهم و تا پاي جريمه و محروميت او نيز خواهم ايستاد.
همه‌چيز زير سر مديربرنامه‌هايش است
مشحون با اشاره به رفتارهاي نادرست مديربرنامه‌هاي باوئرمن گفت: از همان ابتدا مديربرنامه‌هاي اين مربي چوب لاي چرخ مي‌گذاشت و سعي داشت همه‌چيز را بپيچاند كه موفق نشد. اكنون هم مطمئن هستم اين اتفاق تحت تاثير و زير سر او است. البته خود باوئرمن هم كار زشتي انجام داد و باعث شد تمام فعاليت‌هاي خوب و شخصيت بالايش زير سوال برود. او در اين كشور زحمت كشيد و ما نيز همه‌جوره از او حمايت كرديم اما با اين رفتار همه‌چيز را خراب كرد. اكنون اما من پيگير هستم و گفته‌ام بررسي كنند و اگر ثبت قرارداد با باشگاه نيز غيرقانوني بوده از طريق فيبا از او شكايت كنيم.
رييس فدراسيون بسكتبال با اشاره به حمايت‌هايش از باوئرمن گفت: همه‌جوره پشت او بودم. بهترين امكانات را برايش فراهم كردم. از نظر مالي مشكلي نداشت. حقوقش را مي‌دادم حتي جلو‌جلو حقوقش را مي‌دادم اما با اين همه چنين رفتاري انجام داد. البته من به او حق مي‌دهم كه نگران خانواده‌اش باشد چرا كه يك مشكل خانوادگي هم در آلمان داشت اما نوع رفتارش درست نبود.
در زمان دادگاه‌هايش نيز حمايتش كردم
او در پاسخ به اين سوال كه مشكل همان ماجراي جدايي از همسرش بود؟ بيان كرد: نمي‌دانم اما درگير يك دادگاهي در آلمان بود كه مرخصي‌هاي چند روزه مي‌گرفت و مي‌رفت. من هم مشكلي با اين موضوع نداشتم و حقوقش را مي‌دادم تا با خيال راحت برود و برگردد اما حالا شاهد اين حركت او هستم. واقعا مريض شدم و چند روز است كه سر درد دارم.
مشحون با اشاره به رفتارهاي منتقدان فدراسيون در چند روز گذشته گفت: زماني كه ما با او قرارداد چهار ساله بستيم انتقاد كردند. امروز كه رفته است انتقاد مي‌كنند. هميشه از ما انتقاد مي‌كنند. قبل از اين، موضوع دو تابعيتي را مطرح كردند و نتيجه نگرفتند. بعد از آن بازنشسته بودن من مطرح شد، بازهم نتيجه نگرفتند. هر روز شاهد اين هستيم كه برخي با هدف تخريب بسكتبال گام برمي‌دارند اما ما با قدرت كارمان را ادامه مي‌دهيم و دين‌مان به ورزش را ادا‌مي‌كنيم. خدا رحمت كند مهندس ادب را كه هميشه مي‌گفت خدا يار است.
درسي براي ورزش
او در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود مهران شاهين‌طبع هدايت تيم ملي را برعهده مي‌گيرد، آيا درست است؟ بيان كرد: بله، قطعا همين طور است. او تحت هر شرايطي كنار تيم بوده و اكنون هم هست و تيم را در اختيار دارد. مشحون در پايان با بيان اين مطلب كه رفتن باوئرمن تجربه‌اي براي كل ورزش شد، گفت: اين اتفاق تجربه‌اي براي ما شد. بايد از آن درس بگيريم. به نظرم بايد تشكيلاتي در كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و جوانان ايجاد شود تا قرارداد با مربيان خارجي طبق يك چارچوب قانوني و بين‌المللي ثبت شود تا بار حقوقي اين قراردادها اجازه ندهد برخي چنين رفتارهايي داشته باشند. مطمئنا با اين اتفاق، ساز و كار استخدام مربيان خارجي قوي‌تر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون