• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3717 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي

7 ساعت غمگين ايران

صبحگاه بيست و يكم دي ماه

عقربه‌ها قبل از آنكه ساعت هشت و سي دقيقه را نشان دهند، هواداران آيت‌الله را راهي خيابان‌ها مي‌كنند. محدوديت‌هاي ترافيكي كه از ساعت ۷ صبح به اجرا در مي‌آيد و ميدان وليعصر و فاطمي و مسير فاطمي به انقلاب و نيز تمامي مسيرهاي منتهي به دانشگاه تهران به دليل حضور جمعيت مسدود شده و تردد اتومبيل‌ها ممنوع شده و نيروي انتظامي از ورود ماشين‌ها جلوگيري مي‌كند.

ساعت 8 صبح

آمبولانس حامل پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حسينيه جماران را به مقصد دانشگاه تهران ترك مي‌كند. عكسي كه مهدي هاشمي بالاي پيكر آيت‌الله داخل آمبولانس نشسته است دست به دست در كانال‌هاي خبري مي‌چرخد. جمعيت به سوي دانشگاه تهران در حركت است و درهاي بسته دانشگاه به روي مردم عادي، ازدحام زيادي را در خيابان آزادي ايجاد كرده است.

ساعت 8 و 18 دقيقه

اندك اندك بر جمعيت حاضران ميدان انقلاب و خيابان‌هاي منتهي به آن افزوده مي‌شود و يك به يك، مقامات و مسوولان كشوري و لشكري از بين جمعيت به سمت درهاي ورودي دانشگاه تهران هدايت مي‌شوند. آمبولانس حامل آيت‌الله براي اقامه نماز ميت وارد مصلاي دانشگاه مي‌شود.

ساعت 8 و بيست و دو دقيقه

محسن هاشمي (فرزند آيت‌الله هاشمي) كه همراه پيكر پدر وارد دانشگاه شده بود، مقابل دانشگاه تهران حاضر شد تا رسم قدرداني از حضور مردم را به‌جاي آورد. او در مقابل جمعيت حاضر روبه‌روي دانشگاه تهران گفت: نمي‌دانم چگونه از حضور پرشور مردم تشكر كنم.

ساعت 8 و چهل دقيقه

فائزه هاشمي، دختر آيت‌الله، سوار بر اتوبوس وارد دانشگاه تهران مي‌شود. مردم با ديدن فائزه هاشمي انگشت‌ها را به نشانه پيروزي هاشمي بالا مي‌برند و فائزه نيز با تكرار همين نشانه از داخل اتوبوس با مردم همراهي مي‌كند.

ساعت 8 و پنجاه و پنج دقيقه

مهدي و ياسر هاشمي در حاشيه مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ميان جمعيت حضور يافتند و مردم به ابزار همدردي با آنها پرداختند.

ساعت 9 و پنج دقيقه

با آغاز مراسم و در شرايطي كه جمعيت خود را براي اقامه نماز بر پيكر آيت‌الله هاشمي آغاز مي‌كند؛ پس از قرائت آياتي از قرآن؛ پيام تسليت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي در فضاي دانشگاه تهران از سوي مجري مراسم خوانده شد.

9 و بيست دقيقه

دقايقي پيش از اقامه نماز است. لحظه لحظه بر جمعيت حاضران اضافه مي‌شود. تعداد جمعيت به حدي است كه چندين داربست مقابل دانشگاه بر اثر ازدحام شكسته مي‌شود. در اين لحظه ديگر تمامي راه‌هاي ورود به دانشگاه (ميدان وليعصر و چهارراه وليعصر) بسته مي‌شود و پليس همچنان در تلاش بود راه عبور و مرور را براي جمعيت باز كند.

ساعت 9 و سي دقيقه

با افزايش جمعيت حاضر در خيابان‌ها خطوط تلفن‌هاي همراه در محدوده انقلاب دچار اختلال شده و ارسال اخبار خبرنگاران با مشكل مواجه مي‌شود. مسير در جنوب دانشگاه نيز كاملا مسدود شده و نيروي انتظامي مردم را از خيابان وصال به در شمالي دانشگاه هدايت مي‌كند.

ساعت 9 و سي و پنج دقيقه

خودروي حامل همسر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از ميان جمعيت حاضر در خيابان انقلاب، به دانشگاه تهران مي‌رود.

ساعت 9 و پنجاه دقيقه

پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از آمبولانس خارج و در محل اقامه نماز قرار مي‌گيرد. با ورود پيكر ايشان جمعيت به احترام ايشان سكوت كرده و يكي از مداحان به سوگواري براي جمعيت پرداخت.

ساعت 9 و پنجاه و دو دقيقه

خودروي حامل حسن روحاني رييس‌جمهوري وارد دانشگاه تهران مي‌شود.

ساعت 10 و دو دقيقه

رهبر معظم انقلاب اسلامي وارد دانشگاه تهران شده و بر بالين يار ديرين انقلاب حاضر مي‌شوند.

ساعت 10 و پنج دقيقه

رهبر معظم انقلاب در حالي كه براي اقامه نماز آماده مي‌شدند؛ خطاب به جمعيت فرمودند: همه بايد نماز بخوانند. حسن روحاني، آملي لاريجاني، علي لاريجاني، سيدمحمود علوي، محسن هاشمي، امامي كاشاني، احمد جنتي و محمدي گلپايگاني از جمله مسوولاني هستند كه در صف بعدي به امامت مقام معطم رهبري؛ اقامه نماز را آغاز كردند. در ميانه سكوت نماز تنها اين جملات به گوش مي‌رسد: الهي عفوك عفوك عفوك/ عفوك عفوك عفوك/ عفوك عفوك عفوك...

ساعت 10 و ده دقيقه

اقامه نماز پايان مي‌گيرد. رهبري انقلاب و روساي سه قوه با آيت‌الله هاشمي وداع مي‌كند. مراسم تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي آغاز مي‌شود. پيكر اين مبارز سياسي به سمت مرقد امام حركت داده شد. در اين هنگام ازدحام جمعيت به حدي رسيد كه چند نفر بر اثر فشار جمعيت از هوش رفته و فورا به حاشيه خيابان‌ها منتقل شدند. عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز امام جمعه ما صاحب عزاست امروز/ اين همه لشكر آمده به عشق اكبر آمده/حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست/ عزا عزاست امروز روز عزاست امروز خامنه‌اي رهبر صاحب عزاست امروز، از جمله شعارهايي بود كه از سوي مردم در طول مراسم تشييع سر داده مي‌شد.

ساعت 10 و پنجاه دقيقه

اين‌بار جمعيتي به ميزان خيابان‌هاي تهران در حرم امام گرد آمده‌اند. جمعيتي بي‌شمار كه هر لحظه بر تعدادشان افزوده مي‌شود، منتظر پايان مراسم تشييع در خيابان‌هاي تهران و انتقال پيكر براي تدفين و خاكسپاري در ضريح امام هستند.

ساعت 10 و پنجاه و پنج دقيقه

به دليل ازدحام جمعيت در مراسم تشييع، خودروي حامل پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با كندي فراوان حركت مي‌كرد.

ساعت 11

مراسم پيش از تشييع پيكر آيت‌الله هاشمي با قرائت زيارت آل ياسين از سوي كميل هاشمي بهرماني، نوه برادر آيت‌الله آغاز شد.

ساعت 11 و بيست دقيقه

سيد حسن خميني زودتر از همه مسوولان براي استقبال از پيكر آيت‌الله، وارد حرم امام خميني مي‌شود.

ساعت 12 و چهل دقيقه

اعضاي خانواده آيت‌الله هاشمي به حرم مطهر وارد مي‌شوند.

ساعت 13

با بازشدن درهاي ورودي صحن، پيكر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني وارد صحن شده و بر دستان مسوولان و مقامات و با مارش نظامي تشييع مي‌شود.

ساعت 13 و پنج دقيقه

پيكر آيت‌الله هاشمي براي تدفين و خاكسپاري به داخل ضريح منتقل مي‌شود. خانواده هاشمي نيز با حضور در ضريح با آيت‌الله براي هميشه خداحافظي مي‌كنند.

ساعت 13 و سي دقيقه

پيكر آيت‌الله هاشمي به خاك سپرده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون