• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3717 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي

ميشل عون در مسير تنش‌زدايي از رابطه با عربستان سعودي گام برداشت

رياض، نخستين مقصد رييس‌جمهور جديد لبنان

گروه جهان| ميشل عون، رييس‌جمهور تازه نفس لبنان رياض را به عنوان نخستين مقصد خارجي خود انتخاب كرد؛ سفري كه در تمام رسانه‌هاي منطقه‌اي به تلاشي براي احياي رابطه دوجانبه بيروت – رياض يا آب شدن يخ روابط تعبير شده است. ميشل عون از ماه اكتبر عنوان رييس‌جمهور لبنان را به خود اختصاص داد و اين سيستم تقسيم قدرت از سوي بسياري از تحليلگران منطقه‌اي به برد ايران و كاهش نفود رياض در لبنان تعبير شده بود؛ تعبيري كه با نخست‌وزيري سعد حريري و سفر روز گذشته ميشل عون به رياض مي‌تواند دستخوش تغييراتي شود.
نيويورك تايمز درباره اين سفر مي‌نويسد: رييس‌جمهور تازه منتخب لبنان در نخستين سفر خود به عربستان سعودي با ملك سلمان، پادشاه عربستان سعودي ديدار كرد. ديداري كه مي‌تواند يخ‌هاي حاكم بر رابطه پس از تنش‌هاي اخير ميان لبنان و عربستان بر سر نقش حزب‌الله لبنان در ساختار سياست داخلي اين كشور را آب كند. بر اساس گزارش‌هاي رسيده از رياض، رييس‌جمهور 83 ساله لبنان به همراه 8 وزير كابينه خود وارد رياض شد و مورد استقبال امير اين شهر قرار گرفت. پس از ورود نيز در كاخ پادشاه عربستان سعودي براي رييس‌جمهور لبنان فرش قرمز انداخته شد و وي با ملك سلمان ديدار كرد. ميشل عون در ماه اكتبر پس از 29 ماه خلأ رياست‌جمهوري در اين كشور در نتيجه مصالحه گروه‌هاي سياسي مختلف درون لبنان به قدرت رسيد. در تعاريف سياست داخلي لبنان، رياست‌جمهوري ميشل عون برابر بود با پيروزي جريان مورد حمايت ايران و حزب‌الله لبنان و باخت عربستان سعودي. فوريه گذشته بود كه عربستان سعودي قرارداد فروش 3 ميلياردي اسلحه به لبنان را متوقف كرد و گفته مي‌شود كه اصلي‌ترين دليل اين تعليق هم رابطه ايران با لبنان بود. با انتخاب سعد حريري به عنوان نخست‌وزير لبنان در ماه دسامبر، تا حدودي از خشم عربستان سعودي از روند سياسي داخل لبنان كاسته شد. چينش كابينه به گونه‌اي پيش رفت كه سعد حريري و ميشل عون كه زماني خصم قسم‌خورده هم بودند توانستند اختلاف‌ها را به حاشيه برانند تا لبنان از بن‌بست سياسي خارج شود. حريري از منتقدان اصلي و قديمي حزب‌الله لبنان است و اين مخالفت‌ها در چندسال اخير به دليل حمايت‌هاي حزب‌الله لبنان از بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه افزايش هم يافته است. يك روزنامه سعودي همزمان با سفر ميشل عون به رياض نوشت: ديدار ميشل عون از عربستان سعودي، تلاشي براي مرهم گذاشتن بر زخم‌هايي است كه تا پيش از اين بر بدنه رابطه دو كشور وارد شده بود.
ميشل عون در گفت‌وگو با يك شبكه سعودي درباره سفرش به رياض گفت: احزاب متفاوت در لبنان به اين اجماع رسيدند كه مي‌خواهند لبنان را فارغ از اينكه در كشورهاي ديگر چه اتفاق‌هايي رخ مي‌دهد، بسازند. بازسازي لبنان براي همه احزاب در داخل كشور يك اولويت است و پس از آن هم مساله امنيت و ثبات است كه در اولويت‌هاي كاري ما قرار دارد. وضعيت سياسي لبنان در چندوقت اخير پيشرفت‌هاي شاياني داشته است و اميدوار هستيم كه توازن برقرار شود.
ميشل عون پس از عربستان سعودي به قطر مي‌رود. اين تور منطقه‌اي كوتاه‌مدت در حالي اتفاق مي‌افتد كه برخي از كشورهاي حاشيه خليج فارس در واپسين ماه‌هاي سال 2016 محدوديت‌هايي را بر شهروندان خود براي سفر به بيروت اعمال كرده بودند. محدوديت‌هايي كه هدف آن كاستن از درآمدهاي توريستي لبنان و ارسال اين پيام سياسي بود كه عربستان سعودي و متحدانش در منطقه از قدرت گرفتن حزب‌الله لبنان در اين كشور نگران هستند. عربستان سعودي در حالي از لبنان به دليل رابطه حسنه با ايران نگران است كه خود اين كشور در پرونده‌هاي مختلف منطقه‌اي مانند عراق، يمن، بحرين و سوريه گرفتار شده است و سياست‌هايش در لبنان نيز ره به جايي نبرد. در ماه فوريه عربستان سعودي از شهروندان خود خواست كه از سفر به لبنان پرهيز كنند و همچنين از تجار اين كشور نيز درخواست كرد كه به روند سرمايه‌گذاري‌ها در لبنان پايان بدهند. تنش‌هاي ميان بيروت و رياض تا حدي بالا گرفت كه سرنوشت 750 هزار لبناني كه در عربستان سعودي و ساير كشورهاي حوزه خليج فارس زندگي مي‌كردند هم در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. گفته مي‌شود كه اين خانواده‌هاي لبناني فعال در اين كشورها سالانه رقمي حدود 7 تا 8 ميليارد دلار را براي خانواده‌هاي خود در لبنان مي‌فرستند.
سعد حريري در بيانيه‌اي پيش از سفر ميشل عون به عربستان سعودي تاكيد كرد كه اين سفر گام مهمي در روند عادي‌سازي رابطه ميان لبنان با عربستان سعودي در مرحله نخست و با ديگر كشورهاي حاشيه خليج فارس در مرحله بعد است. عربستان سعودي پس از تحولات سياسي در لبنان و مشخص شدن مهره‌هاي روي ميز با اعزام خالد فيصل، امير مكه به بيروت در ماه نوامبر از ميشل عون براي سفر به رياض دعوت كرده بود؛ دعوتي كه رييس‌جمهور لبنان نيز لبيك گفتن به آن را به تعويق نينداخت.
تقويت گفت‌وگوهاي سياسي، اقتصادي، همكاري‌هاي تجاري و مذاكره بر سر سرمايه‌گذاري‌هاي سعودي در لبنان و همچنين از سر گرفته شدن همكاري‌هاي نظامي رياض به بيروت از دستوركارهاي عون در اين سفر است. از سوي ديگر يك منبع نزديك به تيم لبناني اعلام كرده است كه هيات مهمان با مقام‌هاي كشور ميزبان درباره تسهيل روند صدور ويزا براي اتباع دو كشور در آينده نزديك نيز رايزني خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون