• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3717 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ دي

چهره‌ها - خبرها

پيام تسليت ديرهنگام روس‌ها
سرانجام پس از سه روز از درگذشت آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، عالي‌ترين مقام روس نخستين پيام مسكو در واكنش به اين مساله را مخابره كرد. عصر ديروز مهدي سنايي، سفير ايران در روسيه در كانال تلگرامي خود اعلام كرد كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با ارسال پيامي خطاب به حسن روحاني، رييس‌جمهور ايران درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را تسليت گفته است. به گفته سنايي، در اين پيام كه از طريق مجاري ديپلماتيك ارسال شده از نقش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني طي سال‌هاي گذشته تجليل شده است. تاخير روس‌ها در ارسال پيام به گونه‌اي چشمگير و تعجب‌برانگيز شد كه حتي امريكايي‌ها هم نسبت به خبر درگذشت رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام واكنش نشان داده بودند و رويترز به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه امريكا كه نامي از وي برده نمي‌شود، نوشت كه امريكا اين ضايعه را به خانواده و دوستداران هاشمي تسليت گفته است. با اين وجود، امريكا تنها به اين پيام اوليه و سربسته اكتفا نكرد و دو مقام ديگر هم درگذشت آيت‌الله هاشمي را تسليت گفتند. نخستين نفر، جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد بود. او گفت: آيت‌الله رفسنجاني شخصيتي برجسته در تاريخ جمهوري اسلامي بود و ايالات متحده تسليت خود را به مردم ايران اعلام مي‌كند. ارنست از اظهارنظر درباره تاثير درگذشت وي بر سياست‌هاي ايران سر‌باز زد و گفت كه درباره اين موضوع تئوري‌پردازي نمي‌كند. پس از سخنگوي كاخ سفيد، جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا هم در ابتداي نشست خبري خود پيامي مشابه با پيام جاش ارنست را قرائت كرد و گفت: آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس‌جمهور پيشين ايران چهره‌اي برجسته در تاريخ جمهوري اسلامي بود و ما تاسف و تسليت خود را از درگذشت وي به خانواده و عزيزانش اعلام مي‌كنيم.
او افزود: تاريخ پيچيده است و ما نمي‌خواهيم كه درباره تاريخ بحث كنيم. از نظر من براي ما ارزشمند نيست كه امروز بخواهيم نسبت به تاثير مرگ وي بر سياست داخلي ايران و احتمال تاثيرگذاري آن بر اين كشور پيش‌بيني داشته باشيم. ما به خانواده و عزيزانش تسليت مي‌گوييم و تاريخ پيچيده وي هرچه باشد، شما همچنان با خانواده‌اي مواجه هستيد كه غمگين است و عزيزي را از دست داد؛ بنابراين كار مناسب براي ما اين است كه حس كنوني‌مان را به خانواده‌اي كه در حال حاضر اندوهناك است، ابراز كنيم. كربي در پاسخ به سوالي درباره موضع آيت‌الله رفسنجاني در گذشته كه خلاف امريكا بوده است، گفت: آيا ما بايد خانواده و عزيزان وي را به دليل آنچه رييس‌جمهور پيشين ايران انجام داده و ما دوست نداشته‌ايم، مسوول بدانيم؟ اين مرد از دنيا رفت و ما به خانواده‌اش تسليت گفتيم. ما پيش از اين نيز زماني كه فيدل كاسترو فوت كرد، كار مشابهي انجام داديم. بدون شك اگر در آينده نيز فرد ديگري با داشتن سوابق مشابه و اقدامات، تصميمات، سياست‌ها و اظهارات كه تاييدش نمي‌كنيم از دنيا برود، باز هم خانواده‌اي وجود دارد كه عزادار است. تاكيد مي‌كنم كه نيازي نيست كاري بيشتر از اين انجام دهيم. ما تسليت خود را و دعاي‌مان را به اين خانواده رسانديم و اين كار مناسبي است.


انفجار كابل بيش از 90 كشته و زخمي برجاي گذاشت
خبرگزاري فرانسه روز گذشته گزارش داد، دو انفجار در نزديكي پارلمان افغانستان حداقل 22 كشته و 70 زخمي برجاي گذاشت. پس از اين انفجار بلافاصله طالبان مسووليت آن را بر عهده گرفت. گفتني است شورشيان طالبان قصد داشتند يك ميني‌بوس حامل كاركنان امنيت ملي و آژانس‌هاي اصلي اطلاعات عربستان را هدف قرار دهند.
وحيد مجروح، سخنگوي وزارت بهداشت افغانستان به بي‌بي‌سي گفت: زخمي‌هاي اين انفجار به بيمارستان‌ منتقل شده‌اند.
اين حمله در حالي در پايتخت افغانستان رخ داد كه كابل در يك دوره نسبتا طولاني در آرامش نسبي به سر مي‌برد و اين انفجار در ساعات مياني روز در يك منطقه شلوغ رخ داده و تعدادي از افراد در مسير بازگشت به منزل از محل كار بودند.
به گفته مقامات يك بمبگذار انتحاري جليقه خود را در منطقه دارالامان در نزديكي ساختمان جديد پارلمان ملي افغانستان منفجر و بلافاصله يك ماشين در اقدامي كاملا هماهنگ منفجر شد.
روايت شاهدان عيني هم با رسانه‌ها همين موضوع را تاييد مي‌كند كه ابتدا يك حمله‌كننده انتحاري جليقه انفجاري خود را منفجر كرده و بعد يك خودرو بمبگذاري شده منفجر شده است. نثار حارث، نماينده مجلس سناي افغانستان، نيز در صفحه فيسبوك خود نوشته كه دو انفجار رخ داده است.
اين انفجار در حالي رخ داد كه پيش‌تر يك بمبگذار انتحاري در ولايت جنوبي هلمند يك واحد امنيت ملي را مورد هدف قرار داد كه طي آن 7 تن كشته و 9 نفر ديگر زخمي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون